Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

OTYS Recruiting Technology # 22 (12)

Groei: 872%
Wie
: Jorrit Blok
Wat
: software voor werving en selectie
Omzet
: circa 3 miljoen euro

 

 

Jorrit Blok dreef tot 2001 zelf een werving-en-selectiebureau. Zo merkte hij dat er een schrijnend gebrek aan goede onlinesystemen bestond. Dus besloot hij het voor een kwart van de prijs zelf te gaan bouwen. Van meet af aan is Otys web-gebaseerd, waarbij de funcitonaliteit almaar groeide. Otys is inmiddels de Nederlandse marktleider bij werving-en selectiebureaus, maar heeft ook uitzenders en grote bedrijven als ING, Richard Ellis en Transavia als klant.

Crisis met kansen

Blok heeft 48 man in dienst, verdeeld over vestigingen in Nederland, Frankrijk en Tsjechië. De crisis biedt hem kansen, doordat concurrenten stukken duurder zijn dan Blok. "HR-afdelingen van middelgrote tot grote organisaties gingen veelal op zoek naar een alternatief voor hun dure maatwerk recruitmentoplossing. Door onze flexibiliteit en scherpe prijsstelling kregen we meer vraag."

Nieuw: RPO

Aan de andere kant leidden de bezuinigingen bij dit soort organisaties ook tot een stop in het binnenhalen van nieuw talent via werving- en selectiebureaus. Maar daar heeft Blok wat op bedacht: recruitment process outsourcing. "De bureaus konden daarmee meer nadruk leggen op het uit handen nemen van elementen van werving, en het opzetten van een wervingssite voor de klant. Hier hebben we een specifiek platform voor neergezet. Zo konden wij onze bureau-klanten de corporate klanten laten bedienen en hebben wij bij beide markten groei gestimuleerd."
 

Walk in Friday

En crisis of niet, de basis van succesvol groeien ligt volgens Blok bij persoonlijk contact. "Door onze klant te voorzien van kennis en advies naast het product weten we onze eigen vraag te creëren en daarnaast weten we feilloos wat er leeft in de markt. De meeste van onze mensen Twitteren en we houden maandelijks een ‘Walk In Friday’, waarbij onze complete staff aanwezig is en open staan voor elke vraag van elke klant of prospect. Daar komen hele bijzondere dingen uit."

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Upsell

Blok zet ook stevig in op marketing en sales. "We hebben ook een manier gevonden om onze nieuwe ontwikkelingen (we hebben vrijwel wekelijks nieuwe functionaliteiten) op een ludieke manier onder de aandacht te brengen bij onze bestaande klanten, waardoor upsell zonder tussenkomst van een accountmanager wordt gerealiseerd." En, bijna vanzelfsprekend in de Fast50, Otys is voortdurend zijn product aan het verbeteren en uitbreiden. "We weten wat er leeft en schakelen daarop snel, en durven we een uitdaging aan te gaan. We weten onze propositie per markt te wijzigen waardoor we ook in een veranderende markt steeds een aansluiting vinden."