Groei: 1980%
Wie: Edwin Poorthuis en Said Zahraoui
Wat: software voor retail management
Omzet: 5,6 miljoen
ODS2 uit Enschede levert een systeem voor het afhandelen van massale orderstromen in onder meer de retail. KPN gebruikt het voor klanten die online of via de Primafoon-winkels binnenkomen. Poorthuis: “Het bijzondere is dat we alle business rules toepassen en er weinig meer handmatig hoeft te worden doorgezet naar de leverafdelingen. Dat verkleint de uitval en bespaart kosten.” ODS2 automatiseert naast order management ook field marketing: alle informatie over klantgedrag en acties op de winkelvloer waarmee retailbedrijven hun klanten doelgerichter kunnen benaderen. Philips, LG, KPN en Microsoft verwerken hun orderstroom met de technologie van Poorthuis, MediaMarkt en HP gebruiken ook de marketingsoftware.
Vertraging
"Wij denken dat de crisis onze omzetgroei hooguit heeft vertraagd, maar wij hebben ook klanten die met het oog op marktwerking en concurrentie nieuwe ontwikkelingen op softwaregebied niet konden uitstellen," zegt Edwin Poorthuis. Zijn goede producten, de kennis van de markt en doorinvesteren tijdens de crisis, dat zijn factoren die tot de groei van ODS2 hebben geleid.
Personal trainer
Wat Poorthuis anders doet dan zijn concurrenten? "Wij hebben ooit hoog ingezet en wij zijn er in geslaagd om die belofte in te vullen met goede mensen. Het zijn onze mensen, die met hun kennis, inzet en jarenlange trackrecord gezorgd hebben voor de (grote) successen en substantiële groei van ons bedrijf." En Poorthuis is zuinig op zijn 30 medewerkers: dit voorjaar kregen ze allemaal een personal trainer aangeboden. "We spelen ook snel in op kansen in de markt: dit jaar hebben we ons productportfolio bijvoorbeeld uitgebreid met Call Center Software en Direct Sales Software." ODS2 groeit als organisatie snel. Het heeft in 2010 naast Toronto een tweede buitenlands kantoor geopend in Dubai om vanuit daar de markten in het MIdden-Oosten en Azië te bedienen.