Groei: 687%
Wie: Govert van den Bos en Hemmo Vriend
Wat: online onderzoek
Omzet: 2,5 miljoen euro
Govert van den Bos en Hemmo Vriend zetten in 2003 in Amsterdam hun online onderzoeksbureau MWM2 op. De naam staat voor Meer Weten van Mensen en Markten, en dat doet het bedrijf onder meer met zijn eigen technologie. Inmiddels heeft MWM2 28 medewerkers en meer dan 250 klanten. Daaronder bevinden zich mediabedrijven als Reed Business Information en SBS6, de Hema, de Bijenkorf, Unicef, Pepsico, ABN Amro en de ministeries van Algemene Zaken, BZ, EZ en VROM.
Panels
Voor hun onderzoeken zetten Van den Bos en Vriend vaak onderzoekspanels op voor hun opdrachtgevers, waarvan er meer dan 90 al lopen. Zo hebben klanten beter, directer en regelmatiger contact met hun gebruikers en klanten, zonder dat ze ze elke week aan tafel moeten aanschuiven.
Harder acquireren
Ook in 2009 is het bureau stevig doorgegroeid. Kwestie van harder acquireren, laat Van den Bos weten, toch meer mensen aannemen en meer communiceren over het bedrijf. Dat zijn sowieso al de zaken die Van den Bos noemt als voorwaarden voor succes: het belangrijkst is de focus op een goed product houden en de beste mensen aannemen en binnenhouden. Wat dat betreft ziet hij een gebrek aan goede programmeurs wel als hindernis, op weg naar nog snellere groei. "Wij zijn continue bezig onze technologie en adviesdiensten te verbeteren en te innoveren, in plaats van iets bestaands uit te melken." Van den Bos heeft plannen voor uitbreiding naar het buitenland. "Welke landen, wordt in de loop van 2011 duidelijk."