Groei: 466%
Wie: Stef van der Ziel
Wat: streaming video
Omzet: 1,4 miljoen euro
In 1994 – de oprichters van Youtube keken nog naar Sesamstraat – verstuurde Stef van der Ziel zijn eerste live videostream: een optreden in het Gronings popcentrum waar hij de publiciteit verzorgde. Dat was in de oertijd van het web, dat sindsdien onherkenbaar is veranderd. Sinds 2003 specialiseert Van der Ziel zich dan ook in beheer en distributie van videomateriaal, in jargon content delivery geheten, met Jet Stream.
Streamzilla
Zijn eerste klant was de Groningse universiteit, kabel- en tv-maatschappijen volgden. Dergelijke partijen nemen een licentie op de technologie van Jet Stream, maar Van der Ziel drijft ook Streamzilla, een online videoplatform waarin hij de technologie als dienst aanbiedt en de klant per gigabyte afrekent. Inmiddels is Jet Stream Europa´s grootste onder dergelijke aanbieders, die miljarden uitzendingen per jaar aflevert. En dat met negen man, want in de echte wereld is Jet Stream nog klein.
Goede techniek
Van der Ziel is begonnen zonder financiers of banken en heeft zijn groei altijd uit de cashfow kunnen financieren. "Het is een kwestie van doorzetten, goede techniek leveren, goede mensen aantrekken en natuurlijk absoluut focus houden. Onze concurrenten doen dat minder. Over het algemeen hebben ze ook niet de geavanceerde techniek niet die wij hebben ontwikkeld, daar missen ze de investeringsruimte voor."
Fiscus
Natuurlijk heeft de crisis de groei geremd, vorig jaar. Bestaande klanten liepen niet weg, maar potentiële klanten begonnen even niet aan nieuwe projecten. Dan is het zuur dat je als winstgevend bedrijf een kwart van je winst naar de fiscus moet overmaken. "Dat betekent dat je het jaar erop een kwart minder kan investeren en dat is een schande."