Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Groei: 1325%
Wie
: Steven Deketelaere en Jo Steyaert
Wat
: online marktonderzoek
Omzet
: 2,2 miljoen euro

 

 

In oktober 2004 richtten Jo Steyaert en Steven Deketelaere, twee marktonderzoekers met jarenlange ervaring in de klassieke enquêtetechnieken (papier, telefonisch) de firma iVOX op. iVOX zet alle moderne kanalen voor marktonderzoek en levert daarvoor ook de software aan derden. In een apart bedrijf, Proximity Panels, beheren ze een netwerk van lokale panels, ze participeren al langer in Indigov, een spinoff van de universiteit van Leuven die zich specialiseert in onderzoeken namens overheden.

Marktgroei

De twee Vlamingen hebben hun bedrijf zelf gefinancierd, zonder bankleningen of investeerders, van de crisis hebben ze niet heel veel last. "We zijn zeer stevig blijven doorgroeien, ondanks een markt die met 4,2 procent achteruit ging. Dat was in 2008 ook het geval en 2010 ziet er ook zo uit," zegt Deketelaere. De groei komt ten dele uit de markt zelf: "Internet is daarbinnen een groeisector. Het telefonisch interviewen en face-to-face interviewen zitten al jaren in een neerwaartse fase omdat internetonderzoek veel meer voordelen kent."

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onafhankelijk

Nog meer groeigeheimen: het voortdurend ontwikkelen van nieuwe producten en toepassingen, en de onafhankelijke status van iVox. "iVOX faciliteert onderzoek voor vele onderzoeksbureaus, zelfs voor de concurrenten van Indigov, maar ook voor eindklanten en intermediairen. Het principe is steeds, we houden ons aan onze core-business ook al betekent dat voorwaartse of achterwaartse kannibalisatie. Op die manier maakt iVOX vaak op verschillende manieren kans op het winnen van een project." Wat ook scheelt: "Buitenlandse partijen vinden België een moeilijk land voor marktonderzoek omwille van de tweetaligheid en de moeilijkheid van de populatiesamenstelling. Zo hebben ze moeilijkheden om representatief te zijn met een eigen panel."

Web 2.0 onderzoekstools

Het zou best nog harder kunnen gaan, denkt Deketelaere, als iVox extern kapitaal zou aantrekken. Deze zomer zijn ze alweer een nieuw bedrijf gestart, iVOXtools, dat in geavanceerde onderzoekssoftware voor Facebook en crowdsourcing doet. Helemaal web 2.0, en iVOX is er in Europa uniek mee. "Als je nagaat dat er wereldwijd maar een handvol spelers op de markt zijn, dan zijn er mogelijkheden zat." iVOX gaat de komende tijd veel meer de internationale toer op, ook via joint ventures. Daarbij wordt gedacht aan de Latijnse Amerikaanse markt en Indonesische markt.