Groei: 574%
Wie: Patrick Kerssemakers,
Frank Hansen en Joost Wels
Wat: webwarenhuis
Omzet: 11,5 miljoen euro
Patrick Kerssemakers begon in 2003 'met een laptop en 20K kapitaal' met Voeljegezond.nl. Deze webshop was de basis van een e-commercebedrijf met tal van shops onder de overkoepelende naam Fonq, gevestigd in Utrecht. Fonq is een webwarenhuis in de ware betekenis van het woord: alles op het gebied van huis, tuin, wonen, koken, design en cadeau is er te vinden. Daarnaast exploiteert Fonq meer dan honderd webwinkels toegespitst op een categorie artikelen.
Langetermijnvisie
Ook 2009 is voor Kerssemakers een top jaar geweest. "We hebben een overname gepleegd, maar we zijn ook autonoom sterk gegroeid, daar hebben onze marketinginspanningen in 2008 aan bijgedragen." Meer in het algemeen zijn loyale en hardwerkende collega's en een goede focus voorwaarden voor succes. Vanuit een langetermijnvisie moet je ook alle contracten met leveranciers en partners opstellen, vindt Kerssemakers.
Retail krimp
"De komende jaren blijven wij profiteren van de krimpende fysieke retail markt. Voor 2010 ziet het in ieder geval weer heel goed uit; door de service en het sterk groeiende assortiment blijven consumenten die eenmalig gekocht hebben terugkomen." Nu zijn bedrijf een omvang heeft van tachtig werknemers en meer dan 100 webwinkels, is het eerder tijd voor meer focus dan aan verdere geografische uitbreiding.