Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Economieminister Verhagen wil ‘naar de top’

Om Nederland in de top vijf van kenniseconomieën te brengen, is een innovatief bedrijvenbeleid nodig. Afgelopen vrijdag stuurde minister Maxime Verhagen (EL&I) de hoofdlijnen van het nieuwe bedrijvenbeleid in een brief naar de Tweede Kamer. De brief geeft de hoofdlijnen weer van de innovatieplannen voor het bedrijfsleven. Voor de zomer verschijnt de Bedrijfslevennota, waarin het […]

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als bedrijf duurzaam bezig? Mooi, maar hoe toon je dat overtuigend aan?

In samenwerking met Capgemini - Afgelopen twee jaar hebben bedrijven wereldwijd een duurzame groei laten zien. Een stijging van 22 procent. Tegelijkertijd maakt een nieuw rapport van technologie- en consultancybedrijf Capgemini duidelijk dat er ook zorgen zijn. Wat betekent dat voor de invulling die je als bedrijf aan je duurzame missies geeft? En hoe communiceer je daarover?

bedrijven worden groener
Bedrijven worden wereldwijd steeds groener, maar zijn ook onzeker over hun koers. Foto: Getty Images

De afgelopen periode werden er verschillende grote greenwashingschandalen onthuld. Niet zo vreemd dus dat consumenten niet meteen gaan applaudisseren als bedrijven over hun duurzame missies beginnen.

Het is niet zo dat consumenten niet geïnteresseerd zijn in de duurzame initiatieven van bedrijven. Integendeel: zij vinden dat het bedrijfsleven veel meer op het vlak zou moeten doen. Zo vindt 75 procent van de consumenten dat bedrijven meer moeten doen om hun uitstoot van broeikasgassen te verlagen.

Maar als er resultaten worden bekendgemaakt, moeten die wel goed onderbouwd worden en op betrouwbare feiten zijn gebaseerd. Gebeurt dat niet, dan haken consumenten al snel af.

Dat is momenteel dus een belangrijk aandachtspunt. En de meeste senior leidinggevenden die eerder dit jaar meededen aan het onderzoek (A world in balance 2024: accelerating sustainability amidst geopolitical challenges) van Capgemini Research Institute (CRI) beseffen dat maar al te goed.

Zo is 62 procent bezorgd dat de inspanningen van hun organisatie op het gebied van duurzaamheid niet oprecht overkomen op het grote publiek. Ter vergelijking: in 2023 was dit nog maar voor 11 procent van de leidinggevenden een zorg.

Sceptische Gen Z en millennials

Dat consumenten kritischer naar duurzaamheidsclaims kijken, is een trend die heel duidelijk binnen alle leeftijdsgroepen is terug te zien. Gen Z en millennials spannen daarbij de kroon: de meerderheid van hen is ronduit sceptisch zodra bedrijven over hun duurzame missies beginnen. 67 procent van de millennials en maar liefst 76 procent van Gen Z gelooft dat bedrijven en merken zich schuldig maken aan greenwashing.

Geopolitieke onrust

Bedrijven denken momenteel dus twee keer na voordat ze beweringen doen over de positieve effecten van hun duurzaamheidsinitiatieven. Een consequentie daarvan is dat er meer inspanningen nodig zijn om duurzame missies correct uit te voeren en er op de juiste manier over te communiceren.

Daarnaast hebben bedrijven ook nog te maken met een wereld vol geopolitieke onrust. Omdat er op veel plekken in de wereld een andere politieke wind waait, waarbij er vaak ook anders naar duurzaamheid wordt gekeken, is het voor bedrijven lastiger om op dat vlak te anticiperen op toekomstige regelgeving. Al met al is het voor bedrijven dus een nog grotere uitdaging geworden om tot een passende invulling van hun duurzame missies te komen.

Remmende werking?

Veel leidinggevenden zijn momenteel nogal pessimistisch gestemd als het gaat over de invulling van de duurzame missies van hun bedrijf. Dat komt ook duidelijk naar voren in A world in balance 2024: Accelerating sustainability amidst geopolitical challenges, het rapport dat het Capgemini Research Institute onlangs publiceerde en dat voor een groot deel gebaseerd is op een onderzoek eerder dit jaar.

De 2.152 deelnemers waren senior leidinggevenden van 727 toonaangevende bedrijven met een jaaromzet van meer dan een miljard euro uit dertien landen, wereldwijd. Veel van hen werken bij bedrijven die de afgelopen twee jaar gestaag vorderingen hebben gemaakt op het vlak van duurzaamheid. Maar zij vragen zich af in hoeverre die stijging zal doorzetten. 65 procent denkt dat de huidige geopolitieke onrust in de wereld een remmende werking heeft op hun duurzame investeringen en projecten.

Aanjagers

Positieve ontwikkelingen zijn er ook. Zo zijn bedrijven hun inspanningen op het vlak van duurzaamheid al een stuk beter gaan meten en volgen. Met dank ook aan de in 2023 in werking getreden Corporate Sustainable Reporting Directive (CSRD) van de EU.

Daarbij ziet twee op de drie leidinggevenden klimaattechnologie als een belangrijke aanjager van duurzaamheid. Denk aan geavanceerde aandrijvingstechnologie (luchtvaart en defensie), bioplastics (land- en bosbouw), koolstofarme waterstof (industriële productie), grote fabrieken voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen (automotive branche) en oplossingen voor energieopslag (energiebranche).

Het merendeel van de leidinggevenden gelooft dat dergelijke innovaties de komende twee tot drie jaar gaan helpen om de uitstoot van broeikasgassen in hun branche aanzienlijk te verminderen.

Strategisch inspelen op de huidige ontwikkelingen

Op het vlak van duurzaamheid heeft elk bedrijf specifieke uitdagingen. Maar bij het bepalen of aanscherpen van de duurzaamheidsstrategie kunnen de volgende vragen wellicht helpen:

  • Hoe kan duurzaamheid bijdragen aan onze bedrijfswaarde?
  • Op welke manier kunnen we laten zien dat duurzaamheid een drijvende kracht voor innovatie is?
  • Is iedereen binnen ons bedrijf op de hoogte van onze duurzaamheidsdoelen en zetten ze zich daar ook actief voor in?
  • Investeren we wel voldoende in klimaattechnologie en in data- en digitale technologieën?
  • Wat is er nodig om de circulaire principes in de volledige waardeketen door te voeren?
  • Spelen we met onze duurzaamheidsstrategie en -initiatieven wel goed genoeg in op wat klanten op dat vlak van ons verwachten
  • Bevat onze communicatie over duurzame initiatieven goed onderbouwde en betrouwbare resultaten?

Nederlandse startup maakt batterijen overbodig met trilsensor: ‘We willen de wegwerpcyclus doorbreken’

De Nederlandse startup Memsys heeft een unieke sensor ontwikkeld die zichzelf oplaadt met trillingen van machines. De uitvinding maakt batterijen overbodig en voorkomt dat er jaarlijks 30 miljard IoT-sensoren worden weggegooid.

memsys quartz trillingen energie
Een eerder prototype van de Quartz Energy Harvester van Memsys op een sensor. Foto: Memsys

Hoe voorkom je dat elk jaar weer 30 miljard sensoren op machines worden weggegooid omdat de batterij leeg is? Door die sensoren continu te voorzien van elektriciteit uit de trillingen van die machines, zodat ze geen batterij nodig hebben, zo luidt het antwoord van de Nederlandse startup Memsys.

Kinetische energie

De gepatenteerde Quartz Energy Harvester van Memsys ziet eruit als een klein, vierkant metalen plaatje. Uiteindelijk moet hij op puntje van je vinger passen.

Het is een soort kleine dynamo of generator, die een beetje stroom opwekt als hij vervormt of gaat trillen. Dat kleine beetje stroom sla je op in een condensator of oplaadbaar batterijtje. Zet het geheel op een industriële sensor of een tracker en het zet trillende machinebewegingen om in de elektriciteit die deze apparaten nodig hebben.

Dat heet kinetische energie en is te vergelijken met de horloges die draaien op energie van het bewegen van je pols. Memsys heeft voor zijn harvester een eigen vibratiesensor ontwikkeld, die zichzelf oplaadt met kinetische energie en daardoor nooit zonder stroom zit. Het is de eerste zelf aangedreven vibratiesensor ter wereld.

‘In plaats van energie gebruiken om trillingen te meten, gebruiken wij trillingen om energie op te wekken’, zegt ceo en oprichter Thijs Blad van Memsys.

Slimmer onderhoud

Steeds meer machines en apparaten in de wereld hebben tegenwoordig sensoren of trackers. Voor automatisering, voor procesoptimalisatie en voorspellend onderhoud.

Die sensoren zenden via het internet of things (IoT) data over de status van die machines door, zodat ze op afstand bestuurd kunnen worden, maar ook om het onderhoud slimmer en efficiënter te plannen en storingen of uitval te voorkomen. Zo werken fabrieken efficiënter en verbruiken ze minder energie.

Enig nadeel: als de batterij leeg is, worden de sensoren weggegooid. Dat hoeft met de Quartz Energy Harvesters en de sensoren van Memsys niet meer. Die kunnen zichzelf namelijk steeds blijven opladen.

Spin-off TU Delft

Het bedrijf is een spin-off van de TU Delft, waar Blad en zijn medebestuurders Hugo Romer (cco) en Philip Seijger (coo) gestudeerd hebben. Blad deed tijdens zijn doctoraalstudie werktuigbouwkunde diverse ontdekkingen op het gebied van kinetische energie. ‘Dat waren uitvindingen waarvan ik potentie zag in dit soort toepassingen, zoals het vervangen van batterijen. Dat zou ook in de maatschappij een goed product kunnen zijn’, vertelt hij.

Begin 2022 richtte hij Memsys op om die innovaties verder uit te werken. Inmiddels werken er tien mensen fulltime en nog acht studenten bij de startup.

memsys wcm impact award
In oktober won Memsys met zijn vibratiesensor de Smart Maintenance Impact Award 2024. Foto: Memsys

Focus op industrie

In eerste instantie richtte Memsys zich op het goederenvervoer per spoor. Het bedrijf ontwikkelde hiervoor batterijloze trackers, die de kinetische energie van de trillingen van wagons omzetten in elektriciteit. Die kunnen de huidige trackers met batterij vervangen.

‘Als die batterij leeg raakt, raken bedrijven na een jaar of drie hun wagon kwijt. Wij kunnen zorgen dat die batterij niet leeg raakt’, legt Romer uit. ‘Maar het blijft een trage markt, waarin wij niet snel genoeg impact konden maken.’

Daarom verlegde Memsys de focus naar de industrie. Om twee redenen: de industrie is al een stuk verder met sensoren voor voorspellend onderhoud en procesoptimalisatie. De andere reden is dat er veel trillingen zijn. Van elektromotoren tot pompen en transportbanden. ‘Dat ook nog eens vaak binnen, waar je niet met een zonnepaneeltje uitkomt.’

Wegwerpcyclus doorbreken

Seijger noemt nog een derde reden om voor deze markt te kiezen: de wegwerpcultuur. Per dag gaan er 78 miljoen batterijen van de industriële IoT de prullenbak in. Dat zijn wereldwijd bijna 30 miljard batterijen per jaar. Van lithium tot kleine batterijen. Meestal met sensor en al.

‘Ze worden weggegooid omdat je niet makkelijk bij de sensoren kunt. Het is te duur om de sensor weg te halen, op te laden en weer terug te plaatsen. Daarom vervangen ze de hele sensor en gooien ze de oude weg’, legt hij uit. ‘Met onze vibratiesensor willen we die wegwerpcyclus doorbreken.’

Eerste mijlpaal

De eigen vibratiesensor voor de industriële IoT-markt werd eind november voor het eerst met succes getest. De sensor draaide zonder batterijen op een industriële ventilator en had genoeg stroom om alle benodigde data over dat apparaat te verzenden. ‘Dat was een mooie mijlpaal’, zegt Romer.

In maart 2025 wordt de sensor voor het eerst bij een Nederlandse klant geplaatst. Daar haakt meteen een grote sensorfabrikant aan, die deze technologie wil inbouwen in honderdduizenden sensoren. Voor die apparaten levert Memsys de batterijmodule.

Om maximaal impact te maken wil de startup deze technologie niet voor zichzelf houden, maar juist samenwerken met ontwikkelaars van draadloze sensoren en andere elektronica.

Begin oktober won Memsys met zijn batterijloze sensoren tijdens het World Class Maintenance-jaarevent de Smart Maintenance Impact Award 2024. Blad: ‘Dat onderschrijft ons verhaal dat je met slimmer meten en slim plannen van onderhoud je veel meer efficiëntie kunt behalen uit dezelfde fabriek en dezelfde hoeveelheid mensen.’

Dit artikel verscheen eerder op Change Inc., het platform voor duurzaam nieuws in het bedrijfsleven. Change Inc. is onderdeel van de MT MediaGroep, net als MT/Sprout.

Als bedrijf duurzaam bezig? Mooi, maar hoe toon je dat overtuigend aan?

In samenwerking met Capgemini - Afgelopen twee jaar hebben bedrijven wereldwijd een duurzame groei laten zien. Een stijging van 22 procent. Tegelijkertijd maakt een nieuw rapport van technologie- en consultancybedrijf Capgemini duidelijk dat er ook zorgen zijn. Wat betekent dat voor de invulling die je als bedrijf aan je duurzame missies geeft? En hoe communiceer je daarover?

bedrijven worden groener
Bedrijven worden wereldwijd steeds groener, maar zijn ook onzeker over hun koers. Foto: Getty Images

De afgelopen periode werden er verschillende grote greenwashingschandalen onthuld. Niet zo vreemd dus dat consumenten niet meteen gaan applaudisseren als bedrijven over hun duurzame missies beginnen.

Het is niet zo dat consumenten niet geïnteresseerd zijn in de duurzame initiatieven van bedrijven. Integendeel: zij vinden dat het bedrijfsleven veel meer op het vlak zou moeten doen. Zo vindt 75 procent van de consumenten dat bedrijven meer moeten doen om hun uitstoot van broeikasgassen te verlagen.

Maar als er resultaten worden bekendgemaakt, moeten die wel goed onderbouwd worden en op betrouwbare feiten zijn gebaseerd. Gebeurt dat niet, dan haken consumenten al snel af.

Dat is momenteel dus een belangrijk aandachtspunt. En de meeste senior leidinggevenden die eerder dit jaar meededen aan het onderzoek (A world in balance 2024: accelerating sustainability amidst geopolitical challenges) van Capgemini Research Institute (CRI) beseffen dat maar al te goed.

Zo is 62 procent bezorgd dat de inspanningen van hun organisatie op het gebied van duurzaamheid niet oprecht overkomen op het grote publiek. Ter vergelijking: in 2023 was dit nog maar voor 11 procent van de leidinggevenden een zorg.

Sceptische Gen Z en millennials

Dat consumenten kritischer naar duurzaamheidsclaims kijken, is een trend die heel duidelijk binnen alle leeftijdsgroepen is terug te zien. Gen Z en millennials spannen daarbij de kroon: de meerderheid van hen is ronduit sceptisch zodra bedrijven over hun duurzame missies beginnen. 67 procent van de millennials en maar liefst 76 procent van Gen Z gelooft dat bedrijven en merken zich schuldig maken aan greenwashing.

Geopolitieke onrust

Bedrijven denken momenteel dus twee keer na voordat ze beweringen doen over de positieve effecten van hun duurzaamheidsinitiatieven. Een consequentie daarvan is dat er meer inspanningen nodig zijn om duurzame missies correct uit te voeren en er op de juiste manier over te communiceren.

Daarnaast hebben bedrijven ook nog te maken met een wereld vol geopolitieke onrust. Omdat er op veel plekken in de wereld een andere politieke wind waait, waarbij er vaak ook anders naar duurzaamheid wordt gekeken, is het voor bedrijven lastiger om op dat vlak te anticiperen op toekomstige regelgeving. Al met al is het voor bedrijven dus een nog grotere uitdaging geworden om tot een passende invulling van hun duurzame missies te komen.

Remmende werking?

Veel leidinggevenden zijn momenteel nogal pessimistisch gestemd als het gaat over de invulling van de duurzame missies van hun bedrijf. Dat komt ook duidelijk naar voren in A world in balance 2024: Accelerating sustainability amidst geopolitical challenges, het rapport dat het Capgemini Research Institute onlangs publiceerde en dat voor een groot deel gebaseerd is op een onderzoek eerder dit jaar.

De 2.152 deelnemers waren senior leidinggevenden van 727 toonaangevende bedrijven met een jaaromzet van meer dan een miljard euro uit dertien landen, wereldwijd. Veel van hen werken bij bedrijven die de afgelopen twee jaar gestaag vorderingen hebben gemaakt op het vlak van duurzaamheid. Maar zij vragen zich af in hoeverre die stijging zal doorzetten. 65 procent denkt dat de huidige geopolitieke onrust in de wereld een remmende werking heeft op hun duurzame investeringen en projecten.

Aanjagers

Positieve ontwikkelingen zijn er ook. Zo zijn bedrijven hun inspanningen op het vlak van duurzaamheid al een stuk beter gaan meten en volgen. Met dank ook aan de in 2023 in werking getreden Corporate Sustainable Reporting Directive (CSRD) van de EU.

Daarbij ziet twee op de drie leidinggevenden klimaattechnologie als een belangrijke aanjager van duurzaamheid. Denk aan geavanceerde aandrijvingstechnologie (luchtvaart en defensie), bioplastics (land- en bosbouw), koolstofarme waterstof (industriële productie), grote fabrieken voor de productie van batterijen voor elektrische voertuigen (automotive branche) en oplossingen voor energieopslag (energiebranche).

Het merendeel van de leidinggevenden gelooft dat dergelijke innovaties de komende twee tot drie jaar gaan helpen om de uitstoot van broeikasgassen in hun branche aanzienlijk te verminderen.

Strategisch inspelen op de huidige ontwikkelingen

Op het vlak van duurzaamheid heeft elk bedrijf specifieke uitdagingen. Maar bij het bepalen of aanscherpen van de duurzaamheidsstrategie kunnen de volgende vragen wellicht helpen:

  • Hoe kan duurzaamheid bijdragen aan onze bedrijfswaarde?
  • Op welke manier kunnen we laten zien dat duurzaamheid een drijvende kracht voor innovatie is?
  • Is iedereen binnen ons bedrijf op de hoogte van onze duurzaamheidsdoelen en zetten ze zich daar ook actief voor in?
  • Investeren we wel voldoende in klimaattechnologie en in data- en digitale technologieën?
  • Wat is er nodig om de circulaire principes in de volledige waardeketen door te voeren?
  • Spelen we met onze duurzaamheidsstrategie en -initiatieven wel goed genoeg in op wat klanten op dat vlak van ons verwachten
  • Bevat onze communicatie over duurzame initiatieven goed onderbouwde en betrouwbare resultaten?

Psychologische targeting: zo kan big tech de 35.000 keuzes die je dagelijks maakt sturen

Je houdt je smartphone opgeladen, checkt het weer en zet timers. Door deze simpele gewoontes typeert AI je als 'zorgvuldig persoon' - waardevolle info voor banken die willen weten of je een lening zal terugbetalen. Dit is nog maar het begin van psychologische targeting, schetst een nieuw boek.

mindmasters boek psychologische targeting
Foto: Getty Images

Opgroeien in een klein dorp heeft voor- en nadelen: iedereen kent je, maar iedereen weet ook precies welke streken je uithaalt.

Sandra Matz, universitair docent aan Columbia Business School, woont niet langer in haar Duitse dorp, maar in New York. Daar wordt ze 24 per dag, zeven dagen per week gevolgd door digitale versies van nieuwsgierige buren. Die kijken niet even stiekem achter een gordijn, zij verzamelen haar digitale voetstappen – inclusief het restafval – en laten daar kunstmatige intelligentie op los.

Elk uur wordt 6 gigabyte aan data over jou en mij verzameld, schrijft de computerwetenschapper in Mindmasters dat op 7 januari uitkomt. Dat gaat over meer dan je posts op sociale media, of het nieuws dat je aanklikt, of de vragen die je stelt aan Google.

Sensoren? So what

Sensoren in je smartphone weten precies waar je bent en hoe actief je bent. Je aankopen met je creditcard en je playlists worden opgeslagen. Je gezichtsuitdrukkingen worden vastgelegd via honderden bewakingscamera’s. Je leaseauto monitort je rijgedrag en je bestemmingen. Zelfs je robotstofzuiger speelt informatie over je door.

So what, denk je misschien. Al die digitale broodkruimels verzuipen toch in de gigantische bergen met data die wereldwijd opgestapeld worden. Maar Matz is een bekende expert in het digitaal voorspellen en veranderen van gedrag.

Ze heeft onder meer bijgedragen aan de ontmaskering van Cambridge Analytica, het schandaal over het beïnvloeden van de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016. Ze onderzoekt en test, al dan niet in opdracht van bedrijven, algoritmes voor psychologische targeting.

Lees ook: Durk Kingma is wereldberoemd in de wereld van AI

Privacyregels zijn achterhaald

‘Computers kunnen schijnbaar alledaagse, onschuldige informatie over wat we doen vertalen in zeer intieme inzichten over wie we zijn’, schrijft ze. Hoe? Machine learning, duh. Daarmee kunnen al die losse puzzelstukjes – data points – worden gecombineerd tot een complete puzzel.

Met algoritmes die steeds beter en krachtiger worden, is het niet meer zo moeilijk om jouw digitale activiteiten om te zetten in een persoonlijk profiel dat zeer geschikt is voor psychologische targeting. Privacyregels, zoals toestemming geven om je data te delen, zijn allang achterhaald.

Is de batterij van jouw smartphone bijvoorbeeld altijd opgeladen? Kijk je regelmatig op apps naar het weerbericht en zet je vaak timers? Algoritmes koppelen dat zo aan één van de big five persoonlijkheidskenmerken: zorgvuldigheid. Interessant voor banken bijvoorbeeld, die zo weten dat een lening wel zal worden terugbetaald.

Zorgwekkend plaatje

Ander voorbeeld: de gps-coördinaten die je smartphone verzamelt. Waar woon je, hoe vaak ga je erop uit, waar ga je dan naartoe? Wat zijn de routines in je leven? Zit daar niet zoveel beweging in, dan kan een algoritme concluderen dat je depressief bent. Dat maakt je een interessant profiel voor farmabedrijven.

Matz wil een genuanceerd plaatje schetsen in haar boek, maar het is eerder zorgwekkend. Tien Facebook-likes zijn genoeg voor een algoritme om je persoonlijkheid beter te beoordelen dan je collega’s. Op basis van foto’s van je gezicht kan een algoritme van twee personen redelijk goed vaststellen wie homoseksueel is.

‘Er is niet veel fantasie voor nodig om te begrijpen dat psychologische targeting in de verkeerde handen een krachtig wapen kan zijn’, waarschuwt ze. Dat inzicht in je psychologische behoeften, voorkeuren en motivaties ‘geeft anderen de macht over jou. Macht om je meningen, emoties en uiteindelijk gedrag te beïnvloeden’, aldus Matz.

Lees ook: Is Nederland blind voor de donkere kant van AI?

Natte droom van marketeers

Dit is ook nog maar het begin. Straks heb je misschien slimme lenzen in je ogen, microrobots in je bloedbaan en chips in je hersenen. Techmiljardair Elon Musk kan al niet wachten om zo in je brein rond te wroeten. Zijn bedrijf Neuralink is er rond de klok mee bezig.

‘Daardoor zullen veel van de speculaties en beredeneerde gokjes in onze huidige voorspellingen van je gedachten, gevoelens en gedrag verdampen.’ En kunnen algoritmes je nog beter psychologisch gaan targeten. Je oeroude brein is daar echt niet tegen bestand, weet Matz. De cognitieve vaardigheden van je hersenen zijn nog dezelfde als 2000 jaar geleden.

Nu zijn de meeste overheden en bedrijven echt niet zo geïnteresseerd in jou (sorry hoor). De kennis die ze over jou hebben, zullen ze vooral gebruiken om je te beïnvloeden. Dat manipuleren is van alle tijden natuurlijk. Maar psychologische targeting met behulp van generatieve AI? De natte droom van marketeers én politici.

Schaalgrootte

Daarmee kan echt het verschil worden gemaakt bij Amerikaanse presidentsverkiezingen. Psychologische targeting werkt niet bij diehard Republikeinen of Democraten, maar wel bij mensen die nog twijfelen. En in de VS gaat dat over 10 tot 25 procent van de stemmers.

Politici die aan je deur kloppen of je op de markt een flyertje toestoppen, zijn klein bier. De schaal waarop algoritmes kunnen worden ingezet – of eerder misbruikt – is gigantisch. Daar maakt Matz zich wel zorgen over in haar boek.

Algoritmes kunnen in één klap miljoenen mensen bereiken. Niet openlijk met een algemene actie op radio of tv, maar juist achter de schermen. ‘Het is alsof je in een donker steegje staat met Mark Zuckerberg, die in je oor fluistert wat de hoogste bieder hem vraagt om in je oor te fluisteren. Niet echt een prettige gedachte.’

Kansloos tegen big tech

Psychologische targeting zal zich bovendien snel uitbreiden naar heel wat andere domeinen. Elke week is er wel een startup die aan haar mouw trekt om mee te werken aan een nieuw product. Daar zitten positieve mogelijkheden bij, maar Matz is ook sceptisch.

‘De postbode die je post leest, de therapeut die de transcripties van je sessies verkoopt en de stalker die elke stap van je volgt, gaan allemaal de gevangenis in’, signaleert ze. Met de online equivalenten daarvan gebeurt nog altijd vrijwel niets.

Overheden komen dus al niet ver, maar als individu ben je helemaal kansloos tegen big tech. Je ontkomt bijna niet aan het delen van je persoonlijke data. Anders kun je geen gebruik maken van hun diensten.

Lees ook: Meer dan 200 miljard naar AI maakt investeerders bloednerveus

Hersenloze marionetten

Matz vindt niet dat je een goede deal van die bedrijven krijgt. ‘Je moet niet gedwongen worden om te kiezen tussen gemak en service aan de ene kant en privacy aan de andere kant. Je zou beide moeten eisen en krijgen.’

Alleen leeft dat niet zo, merkt ze ook bij haar studenten. ‘Als ik je zover krijg dat je Crest-tandpasta koopt in plaats van Colgate, wat maakt dat dan uit? Maar wat als ik invloed wil uitoefenen op welke partner je kiest, waarin je je geld investeert of op wie je stemt? Of al het bovenstaande? Op welk punt is je leven niet meer van jou?’

Met de voortschrijdende technologie krijgt het opgeven van je privacy namelijk nog een extra dimensie. ‘Je verliest de vrijheid om je eigen keuzes te maken en je eigen leven te leiden’, voorspelt ze. ‘Psychologische targeting kan worden gebruikt om onze diepste angsten uit te buiten en ons te laten dansen als hersenloze marionetten.’

Ecosysteem op de schop

Wat nu? Het datalandschap is te complex om daar in je eentje door te navigeren. Er zijn te veel krachten aan het werk die niet willen dat je jouw data zorgvuldig beheert. Niemand leest al die voorwaarden en bepalingen voor je digitaal op ja klikt. Hoezo transparantie. Je eigen data managen is een fulltimebaan, merkt de wetenschapper op.

Bedrijven weten wel welke data ze oogsten, wat ze ermee doen en hoeveel ze waard zijn, maar jij niet. Dat principe moet van Matz op de schop. Ze pleit voor een nieuw ecosysteem dat je toestaat om wél mee te profiteren van het afgeven van jouw data.

Ze stelt enkele oplossingen voor die ze uitwerkt in haar boek. Het uitgangspunt daarbij is vrij eenvoudig: maak het voor mensen gemakkelijk om hun data te beschermen en voor bedrijven moeilijk data te misbruiken om te manipuleren.

Data beter beschermen

In een ideale wereld zou je helemaal niets hoeven te doen om je data te beschermen, vervolgt ze. Dat kan door privacy by design. Hetzelfde principe als bij orgaandonatie. Iedereen is donor, tenzij je aangeeft dat je dit niet wil. Techbedrijven mogen geen data verzamelen, tenzij je aangeeft dat je dit wél wil.

Je hoeft je data ook niet af te staan om gebruik te mogen maken van de diensten van een Google Maps. Matz wijst daarvoor op de toepassing federated learning. Geen centrale databases meer, maar alleen heel lokale toepassingen van algoritmes.

Netflix zet dan bijvoorbeeld hun algoritme voor aanbevelingen van films of series op je iPad. Op basis van je kijkgedrag leert dat welke aanbevelingen het kan doen. Netflix krijgt van jouw apparaat alleen een versleutelde versie terug.

Lees ook: Hoe first buddy Elon Musk het centrum van de macht bereikte

Big tech opbreken

Matz gaat nog een stap verder: ze vergelijkt het verzamelen van data met het verzamelen van nucleair afval. Wie er genoeg van heeft, kan een bom maken. Daarom zijn er universeel strikte regels opgesteld om dat te voorkomen.

Dat soort vangrails zijn ook nodig voor psychologische targeting op basis van je data. Wie genoeg over jou of je familie heeft verzameld, kan ook keihard toeslaan. Of dat nu een crimineel is die een advocaat te grazen wil nemen, of een regering die een minderheid wil onderdrukken (of erger).

Om te voorkomen dat partijen te veel data verzamelen, vindt Matz dat grote techbedrijven opgesplitst moeten worden. Die aparte bedrijven mogen onderling geen data uitwisselen. De machtspositie die Facebook, Alphabet, Amazon, Apple en Microsoft inmiddels hebben veroverd, maakt ze alvast prima kandidaten hiervoor.

Terug naar het dorp

Tot slot keert Matz terug naar haar dorp, naar de coöperatie die de druiven verzamelt en daar wijn van maakt of ze doorverkoopt aan wijnhuizen. Dat kan natuurlijk ook met data. Coöperaties waarin mensen hun data delen en daarvan ook de voordelen krijgen.

‘Zulke data-coöperaties zetten het bestaande datamodel op zijn kop. In plaats van dat een paar bedrijven de controle hebben en profiteren van je data, beslis je zelf met wie je je gegevens deelt én profiteer je daar zelf van.’

Zo is de Driver’s Seat Cooperative een app voor chauffeurs waarin ze hun routegegevens met elkaar delen. Zo weten ze wat de snelste route is voor een bezorging of een veilige plek om ‘s nachts te wachten op klanten.

Bij de Zwitserse coöperatie MiData, opgericht door wetenschappers, kan iedereen met zijn of haar persoonlijke data bijdragen aan medisch onderzoek en klinische studies.

Controle terugpakken

Je maakt ongeveer 35.000 beslissingen per dag. Over welke kleur sokken je aantrekt, maar ook over het wel of niet aanvaarden van een andere baan. Laat je die straks door algoritmes nemen, of wil je zelf de regie over je leven behouden?

Met alle technologie die op ons afdendert, is het de hoogste tijd om de controle terug te pakken over je data. Dat zal niet eenvoudig zijn, weet Matz. Maar ze vertrouwt erop dat het lukt, omdat ‘we al eerder zulke stunts hebben uitgehaald’.

Lees ook: Hoe AI nu al schade aanricht volgens techfilosoof

Legacy software moderniseren? Zo doe je het zonder risico’s

In samenwerking met Codeless - Ongeveer twee derde van álle IT-projecten faalt. 'Volstrekt onnodig', stelt Mike Sier van Codeless. Het softwarebedrijf boekt consequent succesvolle resultaten bij het moderniseren van verouderde bedrijfssoftware. 'Het gaat er niet om dat er géén risico's bestaan, maar dat wij elk risico in kaart brengen, met de opdrachtgevers analyseren, bespreken en mitigeren in het project.'

mike sier codeless legacy software
Mike Sier is commercieel directeur bij Codeless.

Geen beschikbare updates meer, uitgesteld onderhoud en beperkte ondersteuning vanuit de leverancier: het zijn slechts enkele voorbeelden van situaties die kunnen leiden tot legacy software. Dit zijn oudere of verouderde technologieën en applicaties die nog steeds binnen organisaties worden gebruikt en vaak lastig te moderniseren zijn.

Dat is dan ook precies waar Codeless, het 35 jaar oude familiebedrijf uit Dordrecht, zich in specialiseert. ‘Wij moderniseren legacy software tegen een fixed price’, vertelt Mike Sier, commercieel directeur bij Codeless. ‘Verouderde software heeft niet alleen impact op technische processen. Het vormt vaak een obstakel voor strategische bedrijfsdoelstellingen. Denk aan een gebrek aan flexibiliteit en schaalbaarheid van de bestaande applicatie. Onze aanpak richt zich daarom niet alleen op modernisering, maar ook op toekomstbestendigheid.’

Legacy niet op tijd geagendeerd

Volgens Sier is het ontbreken van een tijdige agendering van legacy-modernisering een terugkerend probleem. ‘Soms zitten we aan tafel met ondernemers die aanzienlijke verliezen hebben geleden omdat hun IT-project echt uit de hand liep’, vertelt hij. ‘Het gebeurt regelmatig dat bedrijven bij ons komen met software die end-of-life is. Het is te laat geagendeerd.’

De oplossing ligt volgens Sier in een vaste én bewezen methodiek. ‘Die methode, ‘Slim Software Nabouwen’, is speciaal ontwikkeld om bedrijven zonder risico’s door het moderniseringsproces te loodsen, aan de hand van vier fasen: uitlijning, nabouwen, optimaliseren én innoveren.’

Volledig uitgelijnd

‘In de eerste fase zorgen we voor volledige alignment tussen stakeholders’, stelt Sier. ‘Dan praat je met business, key users, finance, C-level of aandeelhouders. We willen praten over je uitdagingen. Wat wil je over twee of drie jaar? Wat zijn de uitdagingen en wat wordt de businesscase? Vervolgens bouwen we de bestaande software opnieuw in moderne technologieën, waarbij de bedrijfsprocessen en kennis van medewerkers behouden blijven.’

‘Pas daarna richten we ons op optimalisatie en innovatie. Belangrijk hierbij is dat alle betrokken partijen vanaf het begin worden meegenomen. Naast technische specialisten speelt ook het managementteam een sleutelrol. De methode voorkomt dat er onderweg keuzes worden gemaakt die niet in lijn zijn met de bedrijfsstrategie.’

Risico’s kennen én beheersen

‘Te vaak zien we dat alle risico’s van een IT-project worden doorgeschoven naar de ondernemer’, benadrukt Sier. ‘Denk aan offertes waarbij een groot deel van het budget opgaat aan onderzoek. Dat is geen haalbare aanpak. Wij draaien dit om: we delen de verantwoordelijkheid, bespreken en mitigeren risico’s en nemen stap voor stap de uitdagingen door.’

Hoewel Codeless spreekt over ‘risicoloze IT-projecten’, nuanceert Sier deze term. ‘Het gaat er niet om dat er géén risico’s bestaan, maar dat wij elk risico transparant in kaart brengen, zorgvuldig analyseren en proactief beheersen. Voordat we overgaan tot implementatie, hebben we elk detail grondig doorgesproken en geëvalueerd.’

‘Ons implementatieplan is gestructureerd in heldere fasen die mogelijke obstakels tot een minimum beperken. We geloven in volledige openheid: alles wat we doen, is vooraf besproken en uitvoerig getest. Onze klanten krijgen géén verrassingen, alleen een zorgvuldig voorbereid traject, waarin stilstand geen optie is. We zorgen ervoor dat alle bedrijfsprocessen blijven draaien terwijl we moderniseren en garanderen een succesvolle go-live.’

Duurzame relaties, geen snelle winst

‘Duurzame relaties ontstaan niet alleen door succesvolle implementaties, maar ook door eerlijk advies’, zo stelt Sier. ‘Als een standaard softwareoplossing beter past voor een relatie, zullen we dat altijd aangeven. Het gaat immers om een duurzame relatie, niet om snelle winst.’

Die focus op duidelijkheid vertaalt zich ook naar de manier waarop Codeless communiceert met klanten. ‘Een realistische planning is essentieel’, stelt Sier. ‘Als er geen fixed price kan worden aangeboden, of een deadline niet haalbaar is, dan moet dat direct geadresseerd worden. Transparantie voorkomt teleurstellingen.’

Speeltuin versus realiteit

Eén van de grootste valkuilen bij IT-projecten is volgens Sier dat het een ‘speeltuin’ wordt. ‘Iedereen vindt het leuk, denkt er iets van te weten en heeft een nice-to-have. Wij hebben dat leergeld ook betaald. Dan wil iedereen wat en ineens is het een Ferrari. Maar de klant kan die Ferrari niet betalen en erger nog: er niet in rijden.’

‘Wij hebben een klant gehad die wilde 172 dingen in de applicatie gebouwd hebben toen we klaar waren’, zegt Sier ‘De changelist was net zo groot als het project zelf. Uiteindelijk zijn er 42 overgebleven. Ben je dan een dief van je eigen portemonnee? Misschien, maar het rendement voor de lange termijn is beter.’

Alle stakeholders aan tafel en total cost of ownership

Een succesvolle IT-implementatie begint bij het betrekken van de juiste stakeholders, vroeg in het proces. Codeless richt zich daarom op het volledige plaatje: de total cost of ownership.

‘De initiële investering is slechts een startpunt’, zegt Sier. ‘Elementen als de licenties, hosting, onderhoud, support én de eigen bezetting zijn net zo belangrijk als de initiële implementatie. Het is essentieel om niet alleen te kijken naar de korte termijn, maar ook naar de langetermijnimpact. Hoe blijft de oplossing schaalbaar? Wat zijn de implicaties voor de operationele kosten versus the return on investment (ROI)? Dit zorgt voor een solide businesscase en voorkomt verrassingen later in het traject.’

‘Ons software kent geen grenzen’

De Slim Software Nabouwen-methodiek werpt zijn vruchten af. Codeless groeide in de laatste jaren van 50 naar 100 medewerkers en ook weten steeds meer grote partijen het bedrijf te vinden. ‘Onze software kent eigenlijk geen grenzen’, stelt Sier. ‘Maar het is aan ons om samen met klanten koers te houden en een heldere, realistische langetermijnstrategie uitstippelen.’

‘We hebben talrijke praktijkvoorbeelden en ervaringen verzameld’, zegt Sier. ‘De kennis die we bij het ene project opdoen, kunnen we direct toepassen bij het volgende. Na afloop van elk project analyseren we kritisch: wat kan er efficiënter? Waar zijn we tekortgeschoten? Onze filosofie is continue verbetering. We meten elk aspect van onze werkzaamheden en sturen onze aanpak voortdurend bij. Ons doel is alleen succesvolle softwaretrajecten op te leveren en de beste software te maken voor bedrijven en hun ambities.

Met de Slim Software Nabouwen-methode vernieuwt Codeless verouderde software tegen een vaste prijs, gegarandeerd binnen budget en binnen het afgesproken tijdsbestek. Ze leveren een exacte kopie zonder broncode-toegang, met minimale operationele verstoring. Ontdek hoe Codeless jouw legacy-systemen succesvol kan moderniseren en bekijk klantcases op Codeless.com.