Groei: 2227%
Wie: Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers
Wat: sms-diensten
Omzet: 25 miljoen euro
Jaren achtereen de Fast50 halen, is een topprestatie. CM Groep kreeg daarom dit jaar terecht de prijs voor Sustainable Grower in de lijst. In 1999 was het een van de pioniers in het massaal versturen van sms’jes. Klinkt ouderwets temidden van alle verhalen over de iPhone en mobiele apps, maar het is nog steeds goede business. “Schrijf sms niet af: de markt als geheel groeide vorig jaar in Nederland achttien procent,” zegt Jeroen van Glabbeek, die als TU-student met Club Message begon. “Dus die is nog lang niet op zijn hoogtepunt.” De politie, banken, tv-producenten, parkeerdiensten; allemaal zetten ze sms in en nog steeds worden er nieuwe toepassingen bedacht. “Voorlopig bezit tachtig procent van Nederland nog géén smartphone, terwijl je met een sms-alert wel iedereen wil bereiken.”
Puur de infrastructuur
CM beperkt zich puur tot de technologie achter het afleveren en afrekenen van het sms-verkeer, en is ook gegroeid door een paar overnames, waardoor het in eigen land inmiddels comfortabel marktleider is. Meer dan de helft van alle sms-diensten, meer dan een miljoen berichtjes per dag, verlopen via de servers en software van Van Glabbeek. Tijd dus om het buitenland in te trekken, waar markten nog explosief groeien. CM is nu al actief in 20 landen, tot Zuid-Amerika aan toe. “Sales doen we nog steeds zelf, vanuit Breda. Een collega zit nu in Brazilië.”
Geen vc's
De groei en de ontwikkeling van alle technologie hebben Van Glabbeek en zijn compagnon zelf gefinancierd. “Concurrenten waarin zwaar was geïnvesteerd, hadden een snelle start, maar die moesten snel rendement laten zien. Wij hebben er 8, 9 jaar over gedaan om gezond winstgevend te worden. Een zaak van lange adem, maar dat is ook geen probleem als je op je twintigste begint.” Niet dat Van Glabbeek een afkeer heeft van investeerders. “We spreken ze regelmatig, om een open lijn te houden. Als we een paar overnames verder zijn kan het best zijn, dat we extern kapitaal nodig hebben voor een volgende stap.”
Groei is noodzaak
De verdubbeling van de omzet zal ook dit jaar weer lukken, waarmee de lat ligt op 50 miljoen. “Die groei is wel noodzakelijk, omdat we onze klanten efificiencyvoordelen moeten doorgeven; het moet telkens ietjes goedkoper. Ergens in de komende jaren gaan we dnek ik wel door de 100 miljoen.”
In de beginjaren trok Van Glabbeek de podia langs om uit te leggen hoe mooi de mogelijkheden van sms zijn. “Dat snapt iedereen inmiddels wel. Tegenwoordig vertel ik graag over hoe belangrijk het is om plezier in je werk te hebben.”
No fun, no glory
Van Glabbeek is er namelijk van overtuigd dat de cultuur van CM Groep sterk bijdraagt aan het succes. “Goed werkgeverschap gaat te vaak niet verder dan een cursus, een bonus en wat extra vrije dagen. Wij sturen er echt op dat iedereen doet wat hij leuk vindt en wat hij het beste kan. En we ontslaan ook wel eens iemand omdat die niet bij onze cultuur past.” Sterker nog: Van Glabbeek breekt soms met klanten, als die niet aardig zijn. Wat een luxe. “Helemaal niet: een onaardige klant kost alleen maar tijd en energie, die je beter in andere klanten kunt steken.”