Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Clansman # 7

Groei: 1827%
Wie:
Jeroen Ligthart en
Vincent Heidinga
Wat:
online marketing
Omzet:
ruim 2 miljoen euro

 

 

Online marketingbureau Clansman uit Utrecht is een nieuwe binnenkomer in de Fast50. Het bedrijf is gespecialiseerd in online campagnes, waarbij belangrijk is om te weten: alles wat Clansman doet, gebeurt honderd procent performanced based; de klant rekent af per lead, klant of abonnee.

Rationalisatie

"We hebben daardoor enorm profijt gehad van de crisis. Die zorgde voor rationalisatie van de marketingbestedingen. Klanten vragen zich af: haal ik mijn euro's er wel uit? Bij ons halen ze altijd meer euro's eruit dan ze erin stoppen," zegt Clansman-directeur Jeroen Ligthart. Tot zijn klanten behoren media als AD en Telegraaf, telecombedrijf Vodafone en bioscoopketen Pathé, maar ook de vrijetijdsbranche is goed vertegenwoordigd, met bijvoorbeeld vakantieveilingen.nl en Thomas Cook. Clansman haalt klanten voor ze binnen via eigen websites als prijsvraag.nl en allesgratis.nl. Per 1 oktober voegt het nog een reeks kortingsites over uitjes aan toe. "We doen dus alles: de creatie, de softwaretools, de promotie voor de campagne. En de klant betaalt geen cent, voordat alles gaat lopen."   

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Reclamebureau gepasseerd

Zijn groei dankt Clansman aan de manier waarop het afrekent, en natuurlijk de focus op campagnes. "We zien steeds vaker dat de grote merken die traditioneel hun online campagne bij een reclamebureau onderbrachten, direct bij ons terechtkomen." Uitbreiding naar Vlaanderen is een feit, voor Engeland en Duitsland liggen de plannen klaar. Maar er is nog genoeg te groeien in eigen land. Clansman heeft inmiddels 20 man in dienst.

Mensen van buiten

"De crux is goede mensen aannemen. Die halen wij het liefst van buiten de online marketing; we hebben hier zelfs een heftruckchauffeur en een journalist rondlopen. Je moet scherp en analytisch zijn, liefst ook creatief, dan leer je het marketingvak snel genoeg."  Het belangrijkste van groei is dat je het gecontroleerd doet, zegt Ligthart. Terwijl je nieuwe klanten werft, moeten de bestaande immers perfect worden bediend. Maar ook op die gecontroleerde, gestructureerde wijze gaat het nog hard genoeg in Utrecht: "We gaan weer verdubbelen dit jaar. Volgende keer willen we echt hoog scoren in de Fast50."