Groei: 1281%
Wie: Hans Verschuren en René van Brandenburg
Wat: online systeem voor facility management
Omzet: 'meer dan 2,5 miljoen euro'
Axxerion Facility Services uit Heteren heeft software voor facilitaire diensten die het as a service (Saas) aanbiedt aan uiteenlopende partijen zoals Ziggo en Menzis Zorgverzekeraar. Verkoop, ondersteuning en training laat het bedrijf over aan andere partijen. Axxerion is niet alleen een flinke groeier, ook is het al winstgevend vanaf de start.
SaaS
“Eerlijk gezegd hebben we nauwelijks iets gemerkt van de economische crisis”, zegt Hans Verschuren, mede-oprichter en commercieel manager. “De beslissingstrajecten duren alleen wat langer.” Axxerion Facility Services, in 2004 door Verschuren en René van Brandenburg opgestart, biedt software as a service die naar wens van de klant valt in te richten, waarmee partijen online kunnen samenwerken aan een reeks facilitaire bedrijfsprocessen. Het bedrijf levert dat via een abonnementsmodel, waarbij klanten een bepaald bedrag per jaar betalen.
Prijsmodel is succesfactor
Volgens Verschuren is het bedrijf constant hard gegroeid en vormt 2010 daarop geen uitzondering. Het prijsmodel is daarbij één van de succesfactoren. “Het heeft vanaf de start deel uitgemaakt van onze strategie, klanten verkiezen het boven een traditioneel model rond een eenmalige investering. Een bijkomend voordeel is dat we door het model heel efficiënt hebben leren werken, want als leverancier ontvangen we niet direct veel omzet. Daarnaast zorgt elke nieuwe licentie voor nieuwe omzet, zonder dat daar relatief veel personeelsgroei voor nodig is.”
Klantgerichtheid enorm
Op dit moment heeft het bedrijf twintig medewerkers in dienst, die werken vanuit Heteren. Verschuren: “We nemen alleen hoger geschoold personeel aan, het liefst met ervaring. Onze strategie vereist een enorme klantgerichtheid, tijdens de sollicitatieprocedure moeten kandidaten bewijzen dat ze daarmee om kunnen gaan, onder andere door een uitgebreide workshop. De toename in aantal medewerkers is ook een uitdaging voor onszelf. We moesten leren delegeren en aansturen. Wij zijn geen personeelsfunctionarissen, dus dat is wel eens misgegaan. Dat belemmert de groei niet zozeer, maar kost wel energie, tijd en geld. Ach, daar leer je van.”