Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alphacomm # 28

Groei: 775 %
Wie:
Huub Sparnaay, Paul Jacobs en Jan-Bart Fanoy
Wat:
online beltegoed opwaarderen
Omzet:
27 miljoen euro

 

 

Het Rotterdamse Alphacomm Prepaid Services is het bedrijf achter opwaarderen.nl, de website waar alle klanten van alle telecomaanbieders hun beltegoed kunnen opschroeven. Ook op hun eigen websites maken de telco's gebruik van Aplhacomms diensten. Meer in het algemeen ontwikkelt, produceert en distribueert het bedrijf van Sparnaay, Jacobs en Fanoy diensten rond het online opwaarderen van prepaid tegoeden. Met opwaarden.nl en aufladen.de is het de grootste in Nederland en Duitsland. 

Driemaal focus

Alphacomm is 2009 aardig doorgekomen, meldt Paul Jacobs, die met Huub Sparnaay nog steeds de directie voert over ACPS. "Eind 2008 hebben alle kosten doorgenomen en waar mogelijk besparingen doorgevoerd. Ook hebben we onze Duitse concurrent overgenomen om een grote volumeslag te maken. Dit heeft in 2009 geleid tot groei in volume en winstgevendheid." De Rotterdammers zijn niet te beroerd om anti-cyclisch te investeren in overnames, marketing en techniek. De voortdenderende groei is vooral een kwestie van focus aanbrengen, zegt Jacobs. "Op een goed team, op de core business en op lage kosten per transactie."

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Boffen met iDeal

Wat Jacobs mist in andere landen, is een goede betaaldienst voor de relatief kleine transacties van het opwaarderen. Nederland boft best met IDeal. "Dat missen andere landen. De uitrol in diverse Europese landen gaat daardoor langzamer dan verwacht. Het percentage internetaankopen is vaak lager en de penetratie van breedband in andere Europese landen loopt achter bij Nederland." Eigenlijk zou er een Europese standaard online betaalmethode moeten komen. Tot die tijd blijft de markt versnipperd.

Prepaidunion

Intussen denkt Jacobs de komende tijd wat transactievlume te kunnen verdubbelen of verviervoudigen, zonder dat de organisatie sterk hoeft te groeien. Ook de internationalisering gebeurt centraal. Onlangs is met de site prepaidunion.com de basis gelegd om mondiaal te gaan. Best sympathiek: bezoekers kunnen het beltegoed van familie of vrienden in verre landen als China, Indonesië en Vietnam ermee opwaarderen.