Groei: 662 %
Wie: Maarten Beucker Andreae en Michiel van Deursen
Wat: online handelsite
Omzet: niet bekend gemaakt
2dehands.nl is de eigen successite van internetbureau TTY. De concurrent van Marktplaats scoort vooral in België goed. Daar is 2dehands.be nu op afstand marktleider, met 4 miljoen unieke bezoekers en 200 miljoen pageviews per maand. TTY, opgericht in 1999, ontwikkelde het vanuit Amsterdam en Groningen ook andere hits als Nationalevacaturebank.nl, huizenzoeker Jaap.nl en luxe hotelboeker Gekko.com. Ook knap: al sinds 2006 heeft TTY een plek in de Fast50, en dat doet alleen CM Groep het na.
Tweedehands floreert
Het mooie van een vraag- en aanbodsite is dat die floreert tijdens een crisis, zegt Maarten Beucker Andreae. "Mensen kopen en verkopen meer tweedehands spullen en als ze éénmaal geweest zijn, blijven ze terugkomen. Veel mensen worden zo ongeveer verslaafd aan het handelen op internet, daar kunnen ze mee verdienen en dat is in een crisis mooi meegenomen." Groeien met een website heeft zo zijn voordelen: "Je kunt verdubbelen in bezoekers en dus in omzet, zonder dat je eigen team daarvoor hoeft te verdubbelen. En dat is natuurlijk heel anders bij een dienstverlener die per uur wordt betaald. Als TTY zijn omzet wil verdubbelen, moeten we van 50 naar 100 man. Maar ook dat gaan we wel doen."
Denken vanuit bezoeker
Het geheim achter het succes van 2dehands is allereerst denken vanuit de bezoeker, als die de site goed vindt blijft hij komen. Daarvoor moet je de site wel voortdurend doorontwikkelen, in gecontroleerde stappen. "Doordat er geen vreemd vermogen in het bedrijf zit, is er geen enorm marketing budget. We zijn dus vooral afhankelijk van mond tot mond reclame, daarvoor moet je slimme dingen doen zodat mensen op verjaardagen over je site spreken."
Zelf investeren
Het uitblijven van externe financiering is tevens de reden dat we de eerste dotcom crash hebben overleefd. Als er toen investeerders hadden ingezeten, dan was er een hoge burnrate geweest en waren we zonder cashflow sowieso ten onder gegaan. Nu hebben we tien jaar zelf geïnvesteerd en dat hebben we in de laatste twee jaar compleet terug verdiend."
2dehands.be groeit in België hard door, en is er inmiddels doorgedrongen tot de top tien van de grootste sites. "De focus ligt nu op een top 5 notering. We zijn nu actief in Nederland, België en Frankrijk en we kijken naar andere Europese landen. We zullen op termijn een kantoor in Brussel openen en we kijken ook nog steeds naar Londen. Maar Amsterdam blijft een hele goede plek voor Europese internet bedrijven en daar mogen we trots op zijn."