Stilstand is achteruitgang. Is dat wel zo? Podiumauteur Luc Timmers beschrijft een paar gesprekken tussen een stilstaande en vooruitgaande werknemer.
“Hé Jaap, leuk dat ik jou hier ontmoet! Hoe is het er mee?”
“Nou, goed hoor. Ik heb het wel naar mijn zin. Leuk werk, fijne collega’s. En hoe is het met jou, wat doe jij?”
“Met mij is het prima! Ik ben op weg naar de Stip aan de Horizon.”
“Wat is daar te vinden, aan die Horizon, bij die Stip?”
“Nou, volgens onze missie en visie en strategie die door ons voltallige management aan iedereen gecommuniceerd is in Large Scale Interventions, Planet-People-Profit-bijeenkomsten en zeepkistsessies zijn wij door middel van Business Process Redesign en Total Quality Management op weg naar een betere en stabielere toekomst waar klanten, medewerkers én aandeelhouders gelukkig en tevreden zijn met onze met hoge kwaliteit tegen lage kosten geleverde prestaties. Ga je mee?”
“Nou, ehhh, als je het niet erg vindt blijf ik liever hier.”
“Wat? Wil je niet mee? Je weet niet wat je gaat missen! En bedenk wel: als je stil staat, ga je achteruit. Als je niet mee komt, blijf je eenzaam achter. En dan kan het wel eens slecht met je aflopen!”
“Oh ja? Hmmm, nou, ik zie wel. Ik ben niet zo nieuwsgierig naar die Stip aan de Horizon. Ik blijf hier, gewoon mijn werk doen.”
“Oké, moet je zelf weten. Ik heb je gewaarschuwd! Het ga je goed, ik moet verder, het perspectief lonkt, de toekomst roept!”
Een hele tijd later….
“Hé Jaap, leuk dat ik jou hier weer ontmoet! Hoe is het er mee?”
“Nou, goed hoor. Ik heb het wel naar mijn zin. Leuk werk, fijne collega’s. En hoe is het met jou, wat doe jij?”
“Met mij is het prima! Ik ben op weg naar de Stip aan de Horizon. Ga je mee?”
“Ga je mee? Ga je mee? Een hele tijd geleden ben je ook al langs gekomen, maar toen de andere kant op, en heb je diezelfde vraag gesteld.”
“Ja, weet ik! Maar dat was heel anders toen.”
“Hoezo, ben je niet aangekomen bij die Stip aan de Horizon?”
“Jawel, ik ben wel aangekomen, maar het viel allemaal heel erg tegen. Ondanks alle perfect toegepaste methodes bleven onze klanten, medewerkers en aandeelhouders ontevreden en waren onze te dure prestaties van onvoldoende kwaliteit.”
“Maar er is toch wel íets veranderd?”
“Jazeker! Drie van mijn managers zijn vertrokken, we zijn opgekocht door een concurrent, hebben een groot deel van het werk geoutsourcet, de helft van de collega’s ontslagen en wij zijn geheel nieuwe wegen ingeslagen, op weg naar het échte succes!”
“Een nieuwe Stip aan een nieuwe Horizon?”
“Ja joh, geweldig! Met behulp van Het Nieuwe Werken, Lean Six Sigma en Servant Leadership gaan we naar een betere en stabielere toekomst waar (resterende) klanten, (resterende) medewerkers en (resterende) aandeelhouders gelukkig en tevreden zijn met onze met hoge kwaliteit tegen lage kosten geleverde prestaties. Ga je mee?”
“Nou, ehhh, als je het niet erg vindt blijf ik liever hier.”
“Wat? Wil je niet mee? Je weet niet wat je gaat missen! En bedenk wel: als je stil staat, ga je achteruit. Als je niet mee komt, blijf je eenzaam achter. En dan kan het wel eens slecht met je aflopen!”
“Oh ja? Hmmm, nou, ik zie wel. Ik ben niet zo nieuwsgierig naar die Nieuwe Stip aan die Nieuwe Horizon. Ik blijf hier, gewoon mijn werk doen.”
“Oké, moet je zelf weten. Ik heb je gewaarschuwd! Het ga je goed, ik moet verder, het nieuwe perspectief lonkt, de nieuwe toekomst roept!”
Een hele tijd later….
“Hé Jaap, ik had wel zo’n vermoeden dat ik jou hier weer zou ontmoeten! Hoe is het er mee?”
“Nou, goed hoor. Ik heb het wel naar mijn zin. Leuk werk, fijne collega. En hoe is het met jou, wat doe jij?”
“Met mij … ehhh, gaat wel. Ik ben een beetje de weg kwijt. Na alle veel belovende maar weinig waar makende methodes en na alle veel belovende maar weinig waarmakende managers ben ik op zoek naar een nieuwe Stip aan een nieuwe Horizon.”
“Het is misschien niet heel erg ambitieus, maar wat denk je van ‘leuk werk, fijne collega’s’ als Stip aan de Horizon?”
“Maar dat hadden we jaren geleden toch al?”
Tja. Stilstand.
Eerdere bijdragen:
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.