Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

iPad-killer van Microsoft

Als Microsoft de tablet opnieuw uitvindt, kan het niet aankomen met een iPad-kloon. De Surface Tablet staat dus bol van de pc-genen.

 

 

Vasthouden kunnen we hem nog niet, de Microsoft Surface. Hij moet ook nog worden gemaakt, maar Microsoft-baas Steve Ballmer heeft hem gisteravond al aan de wereld gepresenteerd: een tablet van 10.6 inch dat vanzelfsprekend draait op het komende Windows 8. Hij kan daardoor uitstekend overweg met Word, Excel en de andere Office-software. En dat is misschien wel het belangrijkste: in de hoes van de Surface zit een toetsenbord plus trackpad verwerkt, de touch cover en type cover. Zo lijkt het wel een laptop. 

Productiviteit

Die keuze van Microsoft is niet onbelangrijk. Een tablet was tot nu toe geen pc: het handzame schermpje is vooral bedoeld voor mediaconsumptie en communicatie. Zeker als het een iPad betreft, zijn de mogelijkheden om er randapparatuur op aan te sluiten beperkt. Maar als Microsoft  met een tablet aan de slag gaat, valt te verwachten dat productiviteit, tekstverwerken, spreadsheets behandelen, centraal komt te staan. Vandaar ook dat zijn tablet makkelijk op een groot scherm is aan te sluiten en dat hij beschikt over usb- en videopoorten om hem te koppelen aan andere apparatuur. 

Surface light

Natuurlijk is het niet alleen kantoorwerk waar de Surface goed in is, er is ook gelegenheid om te spelen: films, muziek en de bekende Xbox-spellen; het wordt minstens zo'n bonte kermis als op de te kloppen iPad van Apple. Zodra het publiek er echt mee aan de slag kan, zal de app-winkel van Microsoft ook weer zijn doorgegroeid en in elk geval meer dan alleen de noodzakelijke software bevatten. Op dat moment komt er eerst de keuze uit een light-versie van de Surface, die draait op een tabletversie van Windows 8 voor Nvidai-processoren, en een versie met een volwaardige Windows 8, die de bekende desktop-pc evenaart en draait op Intel.

Strategische draai

Maar belangrijker dan de specs van zijn tablet is de strategische draai die Ballmer er nu mee maakt. Tot nu toe ging zijn bedrijf in de pc-wereld helemaal over de software. Afgezien van de succesvolle speeldoos XBox en de geflopte iPod-killer Zune en niet te vergeten de sms-telefoon Kin, bleef het bedrijf trouw aan zijn roots: Bil Gates en Paul Allen schreven een besturingssysteem voor de eerste IBM-pc's, MS DOS. En zo is het altijd gebleven: de software van de pc's kwam van Microsoft, de hardware – aanvankelijk altijd een combinatie van Intel-chips en IBM-compatible – van de grijsgoedpartners.

Tablet PC

Blijkbaar wil Ballmer nu niets aan het toeval overlaten: een succesvolle tablet is té belangrijk in een wereld waarin de pc van tijd tot tijd wordt doodverklaard vanwege de mobiele revolutie. En hij is een gewaarschuwd man. Alweer 10 jaar geleden ging het namelijk wel fout: in 2001 was het uitgerekend Microsoft die de naam Tablet PC lanceerde voor de nieuwe categorie pc's die door zijn partners zouden worden groot gemaakt. Maar die tablet sloeg nooit aan, door een reeks eigenschappen die zowel de software als de hardware betroffen: een te zwaar besturingssysteem voor de voorhanden rekenkracht, een te lomp ontwerp en een touchscreen dat niet lekker reageerde. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Mac-guys en pc-guys

Het was pas toen Apple jaren later de – inmiddels voortgeschreden – technologie combineerde met een licht en gebruiksvriendelijk besturingssysteem in een aantrekkelijk jasje, dat de tablet doorbrak. En hoe. Het moet voor de Microsoftingenieurs en de pc-bouwers pijnlijk zijn geweest om te zien, hoe de Mac-guys tientallen miljoenen iPads verkochten alsof ze het wiel hadden uitgevonden. Een wiel dat lang daarvoor al was aangezwengeld door de pc guys.

Relatie met PC-makers

Al wijst het zijn hardwaremakers niet als schuldige aan voor de mislukte Tablet PC, nu Microsoft zijn eigen tablet gaat maken, neemt het toch enige afstand van zijn natuurlijke wederhelft. Dat vraagt om uitleg. Gisteravond hield Ballmer vol dat de pc-makers al geruime tijd op de hoogte waren van zijn doe-het-zelfactie. En hoe reageerden ze dan? "Geen commentaar." Oei, dat klinkt alsof de pc-vrienden Microsofts alleingang niet helemaal in dank afnemen. Ze moeten het voorlopig doen met de gedachte dat een tablet waar Microsoft zijn volle gewicht achter zet, de brede acceptatie van Windows 8 zal bespoedigen. En dat is uiteindelijk het systeem waarop het gros van de bureaucomputers op zal draaien.

Lees ook:

Personeelstekorten los je niet op met pleisters plakken: 6 dingen om in 2025 anders te doen

Bedrijven die worstelen met personeelstekorten, komen vaak niet verder dan brandjes blussen, ziet hr-strateeg Kirsten de Roo. Nieuwe collega’s aannemen zonder strategisch plan en de onboarding vervolgens laten zitten. Dit zijn zes dingen die organisaties in 2025 echt anders moeten doen.

krapte arbeidsmarkt
Als we de krapte op de arbeidsmarkt echt willen aanpakken, moeten we ophouden met brandjes blussen, zegt HR-strateeg Kirsten de Roo. Foto: Getty Images

‘In 2025 gaan we het echt anders doen.’ Dat zou de ambitie moeten zijn van ieder bedrijf dat te maken heeft met een structureel personeelstekort. We weten inmiddels allemaal wat de uitdagingen zijn: het aantrekken van de juiste mensen, ongewenste uitstroom en een werkvloer waar de druk hoog is door een tekort aan collega’s.

Maar tussen iets weten en er iets aan doen, zit een wereld van verschil. Gaan we in 2025 stappen zetten richting een structurele aanpak of blijven we pleisters plakken vanuit symptoombestrijding? Dit zijn zes dingen waarop ondernemers en leiders in het nieuwe jaar moeten inzetten.

#1 Strategische werving en selectie: wie heb je écht nodig?

Te vaak hoor ik nog: ‘Het is nu druk, dus we hebben nu extra mensen nodig.’ Of, een maand later: ‘Het is toch minder druk, zet de vacature maar weer stop.’ Deze grillige aanpak maakt bedrijven onaantrekkelijk voor talent.

Werving en selectie draaien in 2025 om strategie. Vraag jezelf niet alleen af wie je vandaag nodig hebt, maar ook wie over twee of drie jaar waarde toevoegt. Dat betekent: investeren in een goed personeelsbestand. Daarmee bedoel ik niet dat je op zoek moet gaan naar kopieën van jezelf of die ene topmedewerker. Zoek naar diversiteit in perspectieven, talenten, vaardigheden en persoonlijkheden. Zo creëer je een team dat elkaar scherp kan houden en klaar is voor de toekomst.

#2 Zorg dat goed werkgeverschap geen marketingtruc is

Veel bedrijven zijn simpelweg niet (voldoende) zichtbaar. Vooral kleinere ondernemingen denken dat ze niet kunnen concurreren met de grote spelers. Maar als mensen niet weten wie je bent, hoe kun je dan verwachten dat ze voor je kiezen?

De praktijk laat zien dat geloofwaardigheid en zichtbaarheid de sleutel zijn. Zorg dat je als organisatie een visie ontwikkelt op goed werkgeverschap en hoe je dat uitdraagt naar je medewerkers. Vraag je mensen hoe zij het werk ervaren en wat zij nodig hebben om met plezier goed te kunnen functioneren. Neem dat mee in je visie.

Want tevreden medewerkers trekken nieuwe collega’s aan. En niemand wil (blijven) werken bij een organisatie die bekend staat als een slechte werkgever en waar het verloop hoog is.

#3 Medewerkers moeten zich vanaf dag één thuis voelen

Een goede onboarding is geen luxe, maar een noodzaak. Toch is het bij veel bedrijven nog steeds een ondergeschoven kindje. ‘We hebben het nu erg druk, dus voor goed inwerken hebben we geen tijd. Het zal wel loslopen.’

Het resultaat? Nieuwe medewerkers lopen gillend weg. Laten we in 2025 investeren in een warm welkom. Neem de tijd om mensen te introduceren in de cultuur, de organisatie en hun rol. Geef ze een mentor of buddy, organiseer introductiesessies en zorg dat ze zich gezien en gewaardeerd voelen. Als je daar niet in investeert, kun je verwachten dat je met een te hoge uitstroom blijft zitten.

Lees ook: Onboarding draait om meer dan een inwerkplan en werkende laptop

#4 Empathie en communicatie zijn cruciaal binnen leiderschap

Te vaak worden leiders beoordeeld op hun kennis of technische vaardigheden. Maar empathie en communicatie zijn minstens zo belangrijk. In 2025 zien we hopelijk meer leiders die het gesprek aangaan, luisteren en duidelijke kaders schetsen.

Uitspraken als ‘Ik heb geen tijd om met mijn mensen in gesprek te gaan over hoe ze hun werk hier ervaren. Ik krijg ook geen signalen, dus het zal wel goed zijn’, moeten tot het verleden behoren. Een goede leider kent zijn mensen, begrijpt wat hen drijft en weet hoe ze samen verder kunnen groeien. Dit vraagt tijd en aandacht, maar het levert betrokken medewerkers op die beter functioneren.

#5 Ontwikkeling is essentieel, geen extraatje

Bij veel bedrijven wordt leren en ontwikkelen gezien als een extraatje. Als het druk is, wordt al snel gezegd: ‘Mensen ontwikkelen kost te veel tijd en geld. Dat gaan we nu niet doen.’ Dit soort kortetermijndenken is funest.

In 2025 is persoonlijke en professionele groei een noodzaak om als bedrijf relevant te blijven. Want de wereld verandert snel en je zult als bedrijf mee moeten ontwikkelen om relevant te blijven voor je klanten. Ken daarom de talenten en ambitie van je medewerkers. Weet waarin ze zich kunnen en willen ontwikkelen. Hiermee word je niet alleen als bedrijf beter, maar zullen mensen ook langer bij je blijven werken.

#6 Stimuleer eigen regie

Betutteling werkt niet. Toch proberen veel bedrijven met protocollen en beleid het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers te sturen. In 2025 zetten we in op eigen regie. Geef mensen de ruimte en verantwoordelijkheid om – binnen duidelijke kaders – zelf keuzes te maken over hun welzijn, werk en ontwikkeling.

Dat betekent niet dat je ze aan hun lot overlaat, maar dat je faciliteert, ze biedt wat nodig is om te groeien en presteren. Zo ontstaat er een gelijkwaardige relatie waarin beide partijen verantwoordelijkheid nemen. Jij zorgt als werkgever voor een omgeving waarin mensen kunnen floreren en medewerkers nemen ook zelf initiatief om deze samenwerking tot een succes te maken.

Veel bedrijven weten dit ergens wel. Maar, zoals gezegd, tussen weten en doen zit een groot verschil. Te vaak wint de korte termijn. De druk van targets, deadlines en kostenbesparingen maken het verleidelijk om terug te vallen in de waan van de dag.

Wordt 2025 dan het jaar waarin we eindelijk serieus werk maken van de lange termijn? Als we de krapte op de arbeidsmarkt echt willen aanpakken, moeten we ophouden met brandjes blussen. De sleutel ligt in visie, lef en investeren in mensen. Het is tijd om te kiezen voor een structurele aanpak. Laten we het in het nieuwe jaar echt anders gaan doen.

Lees ook deze artikelen van Kirsten de Roo: