Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de snelste techbedrijven

De vijftig snelst groeiende techbedrijven van de lage landen zijn bekend. Vandaag gaf organisator Deloitte de nominaties vrij voor de Technology Fast50.


De Technology Fast50 is een jaarlijkse verkiezing van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland en België. Om zich te kwalificeren, moeten bedrijven voldoen aan verschillende vereisten: zo moeten ze langer dan vijf jaar bestaan en een aan technologie verwant product of dienst zelf ontwikkelen. Deloitte neemt de omzetgroei over de vijf jaren tot en met 2011 en zet die af tegen de omzet uit beginjaar 2007. Zo rolden er in het verleden duizenden procenten groei uit voor TomTom, Albumprinter en andere  toppers uit de Fast50. Of de crisis daar ditmaal iets aan afdoet, is nog even afwachten: de definitieve ranking inclusief groeicijfers wordt in oktober pas bekend.

Internet

De kanshebbers komen deze dertiende editie zowel uit de publieke als de private sector en vertegenwoordigen alle technologiesegmenten. Skydreams (offertesites), sanitairwinkel.nl (badkamershop), Clansman (online marketing): het zijn vooral internetbedrijven die goed scoren. Van de genomineerden is circa de helft actief in de online wereld. Kaartje2go is met zijn handgeschreven kaartenhuis een nieuwkomer. Drukwerkdeal, noteerde vorig jaar al hoog met zijn online model voor drukwerk en Emesa is al jaren een vaste waarde met zijn veilingsites voor de reisbranche. Net als vorig jaar zijn er weer een paar aanbieders van internettelefonie onder de snelle groeiers: winnaar van 2011 Voiceworks maakt weer kans op de hoofdprijs, maar heeft Voys en MTTM Group als Nederlandse concurrenten, en uit België Voxbone en WeePee Telecom.

High tech

Toch zijn er ook high techbedrijven onder de snelle vijftig: uit Nederland GreenPeak Technologies, leverancier van zuinige chips voor draadloze communicatie is een mooie partij, en uit België de offshore ingenieurs van GeoSea en de specialisten in duurzame energieopwekking van Dauvister.

Software

Van de Fast50-genomineerden die software leveren – geregeld als dienst – is Zarafa een oude bekende. De leverancier van een open source-alternatief voor Microsoft Exchange was in 2011 hekkensluiter. Nieuwkomer dirActive scoort al in binnen- en buitenland in een uiterst maatschappelijk relevante niche: zijn planningsysteem maakt het transport binnen ziekenhuizen van goederen en patiënten efficiënter. Mekentosj is het bedrijf achter Papers, een academische zoek-app voor iPhone en Mac. 

Rising Star Award

Op 11 oktober maakt Deloitte bekend wie de snelste onder de techbedrijven is. Voor bedrijven die nog geen vijf jaar bestaan maar wel afstevenen op hypergroei is er bovendien de Rising Star Award. In plaats van op omzetgroei worden zij beoordeeld op onder andere omzetpotentie, schaalbaarheid en innovatiekracht. De twaalf kandidaten voor de Rising Star Awards zijn inmiddels ook bekend. Zij zullen moeten pitchen voorafgaand aan de uitreiking van de Fast50 Award.

Bekijk hier de Fast50 van 2012 (Pdf)

 

Lees ook:

Download de Fast50 2011 special voor iPad


Mijn boek zit in ChatGPT, maar waar blijft mijn betaling?

Terwijl AI-bedrijven miljarden verdienen, is een boek van MT/Sprout-columnist Aaron Mirck gebruikt om ChatGPT te trainen – zonder betaling of zijn toestemming. Ironisch genoeg vindt de chatbot zelf dit ook ongepast.

aaron mirck columnist mt/sprout

Ik kwam erachter dat een van mijn boeken, Niet appen tijdens het eten, gebruikt is om ChatGPT mee te trainen. Dat is grappig, want ik kan me helemaal geen mailtje herinneren van ceo Sam Altman van OpenAI waarin hij mij om toestemming vraagt. Ik ben er zelfs nooit voor betaald – laat staan bedankt.

Ik besloot om ChatGPT te vragen wat-ie er eigenlijk zelf van vindt dat OpenAI mijn werk gebruikt om hun taalmodel mee te trainen. Het antwoord zal je verbazen: ‘Het is slim, maar het is niet netjes. Het voelt op z’n minst als een vorm van intellectuele toe-eigening zonder krediet of compensatie.’

Als je mij niet gelooft als ik zeg dat dit niet deugt, geloof dan alsjeblieft ChatGPT zelf.

‘Belediging voor kunst’

Dit gaat natuurlijk niet om mij – misschien vind ik het wel prima dat meer mensen nu leren over digitale etiquette. Dit gaat om alle kunstenaars, schrijvers, journalisten en andere makers wier werk nu in een AI-model zit en waar ze het nooit meer uitkrijgen.

Zoals Hayao Miyazaki, mede-oprichter van het Japanse animatiehuis Studio Ghibli. Die noemde ChatGPT’s ‘Ghibli AI-filter’ een ‘belediging voor anime, kunst en het leven’.

Auteursrechtenschending als bedrijfsrisico

Het is niet alleen de vraag of het netjes is dat AI-bedrijven zonder toestemming het werk van kunstenaars gebruiken. Het is ook de vraag of bedrijven geen onnodige risico’s lopen als ze dit soort AI-toepassingen gebruiken.

Bedrijven in de game-industrie blijven bijvoorbeeld ver weg van AI-tools, omdat ze bang zijn dat ze later worden aangeklaagd voor auteursrechtenschending. (Wie overigens dacht dat de gamesector een niche-industrie was, komt bedrogen uit: gaming is groter dan de muziek- en filmindustrie samen. Dat maakt de sector verre van onbeduidend.)

Spotify voor AI

De manier waarop AI-bedrijven omgaan met het werk van kunstenaars doet denken aan de manier waarop we aan het begin van deze eeuw omgingen met het werk van muzikanten. Denk maar eens terug aan Napster en The Pirate Bay, waarmee massaal muziek gedownload werd. En ook toen was er goed nieuws (gratis muziek voor iedereen) en minder goed nieuws (muzikanten wier carrière niet van de grond kwam, omdat ze niets verdienden met het uitbrengen van hun muziek).

Misschien is het wel tijd voor een ‘Spotify voor AI’, dat makers betaalt voor het gebruik van hun data. Gelukkig zijn er steeds meer van dat soort initiatieven. Zoals ProRata.ai, dat samenwerkingen heeft met onder meer de Financial Times, marketinghoogleraar Scott Galloway en bestsellerauteur Seth Godin.

GPT-NL

Een voorbeeld dichter bij huis is GPT-NL, een in Nederland ontwikkeld taalmodel dat ons minder afhankelijk moet maken van Amerikaanse en Chinese AI-bedrijven.

Daarom de volgende oproep: deel je data met dit AI-bedrijf. Ten eerste geeft het je de kans om voor de verandering met consent je data te delen. Ten tweede moet GPT-NL bijdragen aan de digitale soevereiniteit van Nederland, zodat we ook AI kunnen gebruiken die niet ontwikkeld is door iemand die naast Trump in het Witte Huis poseert.

Tot slot biedt het delen van data je mogelijk een nieuw verdienmodel. Wie weet verdien je zo toch nog iets met die ongetwijfeld gigantisch goed geschreven blogs, die tot dusver door nog maar zes bezoekers op je website zijn gevonden.

Lees ook deze columns van Aaron Mirck: