Europa is verslaafd geraakt aan Amerikaanse cloudtechnologie. Onze e-mails, documenten en bedrijfsgegevens staan massaal op servers van techgiganten als Microsoft, Amazon en Google.
Lang leek dat geen probleem, maar sinds de herverkiezing van Donald Trump klinken de alarmbellen luider. Wat als Amerika plotseling de digitale kraan dichtdraait?
Een blik op de DX300 van 2025 leert dat de afhankelijkheid van big tech uit de VS alleen maar is gegroeid. ‘Dat is zorgelijk’, zegt Henk Volberda, hoogleraar Strategic Management en Innovation aan de Universiteit van Amsterdam. Vanuit zijn rol als wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation van de UvA leidt hij ook het onderzoek voor de DX300, dat dit jaar voor de vierde keer werd uitgevoerd.
‘Bedrijven en overheden maken grootschalig gebruik van Google en Microsoft. Met de Trump-regering en de techgiganten die tegen Trump aanschurken, maakt dat ons heel kwetsbaar’, aldus Volberda.
DX300 van 2025
Het DX300-onderzoek brengt in kaart welke bedrijven de digitale transformatie in Nederland leiden en welke dienstverleners hen daarbij helpen. Zo ontstaan twee lijsten van elk 150 zogeheten leaders in en enablers van digitale transformatie.
De ranglijst werd opgesteld door Volberda en projectleider Niels van der Weerdt op basis van een onderzoek onder 5.836 zakelijke beslissers. Samen gaven zij bijna 18.000 beoordelingen van 1.377 organisaties op verschillende criteria.
NAAR DE LIJST
Big tech in de top
Bij de enablers, bedrijven die digitale transformatie mogelijk maken, valt de opmars van Amerikaanse techbedrijven op. Amazon Web Services steeg van plek 34 naar plek 4, Salesforce van 16 naar 7, en Oracle van 32 naar 10. Microsoft (6) en McAfee (9) handhaven hun plek in de top tien.
‘Je ziet dat de enablers met name de Amerikaanse techbedrijven zijn’, constateert Volberda. ‘Er staan weinig Europese of Nederlandse spelers in dat lijstje.’
Toch is de eerste plek opnieuw voor een Nederlandse ‘reus’. KPN staat voor het derde jaar op één bij de enablers. ‘Knap’, vindt Volberda. ‘Ziggo staat pas op plek 31 en Odido is verder gezakt naar 43. In telecom is KPN echt van de buitencategorie.’
Top 5 enablers van digitale transformatie |
1 |
KPN |
2 |
Currence (o.a. iDEAL) |
3 |
Hostnet (group.one) |
4 |
Amazon Web Services |
5 |
AFAS Software |
NAAR DE LIJST
ING weer op één
In de top van de leaders, de koplopers in digitale transformatie, staat ING voor het derde jaar op rij op nummer één. Voor Volberda is dat geen verrassing: financiële partijen lopen voorop in digitale transformatie. Ook Rabobank, ABN Amro en DeGiro staan dit jaar in de top tien.
Ook pure digitale spelers als Bol (nummer 2) en Booking.com (positie 3) scoren wederom goed. Opvallend is dat PostNL en KLM hun plek in de top tien zijn kwijtgeraakt. ‘Binnen de pakketbezorging zien we concurrenten als DHL en UPS oprukken’, zegt Volberda. ‘En KLM stond altijd bekend om zijn goede digitale klantervaring. Blijkbaar is dat minder geworden.’
Top 5 leaders in digitale transformatie |
1 |
ING Nederland |
2 |
Bol (Ahold Delhaize) |
3 |
Booking.com |
4 |
Albert Heijn (Ahold Delhaize) |
5 |
a.s.r. |
NAAR DE LIJST
Lees ook ons interview met Henk Volberda over de DX300: ‘Het kan nog wel 10 jaar duren voordat we de grote effecten van AI zien’