Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de beste CRM-softwarebedrijven van Nederland

Exact is de favoriete CRM-software dienstverlener onder MT-lezers.

In de categorie 'Beheer en onderhoud' wordt gevraagd naar het oordeel over partijen met activiteiten in programmatuur en software op het gebied van Customer Relationship management, alle systemen geschikt voor het beheren van klantgegevens en interacties met deze klanten. Dit zijn de meest genoemde partijen, met het percentage respondenten dat het bedrijf aanbeveelt:

1.Exact 30%
2.Microsoft (Dynamics) 29%
3.SAP 25%
4.Salesforce 21%
5.Oracle (CRM on demand) 19%
6.Afas 18%
7.PerfectView 7%
8.SugarCRM 7%
9.SAS 6%
10.CX Company (vh Selfservice Company) 4%
11.Unit4 Multiverse 4%
12.Apptivo 3%
13.Amdocs 3%
14.WhiteWorks 2%
15.Netsuite 2%

Bekijk de volledige ranglijsten in de categorie:

            Onderzoeksverantwoording MT Digital 2016

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal komt uit de meest recente papieren editie van Management Team, die 30 juni verschenen is en in het teken staat van de lijst van de beste digitale dienstverleners. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!

Opmars Amerikaanse techreuzen in DX300: ‘Dat is zorgelijk, het maakt ons kwetsbaar’

Amazon Web Services, Salesforce en Oracle stormen dit jaar de top tien binnen van de DX300, het jaarlijkse onderzoek van MT/Sprout naar digitale transformatie in het Nederlandse bedrijfsleven. UvA-hoogleraar Henk Volberda noemt die ontwikkeling zorgelijk. 'Er staan weinig Europese of Nederlandse spelers in het lijstje.'

dx300 2025

Europa is verslaafd geraakt aan Amerikaanse cloudtechnologie. Onze e-mails, documenten en bedrijfsgegevens staan massaal op servers van techgiganten als Microsoft, Amazon en Google.

Lang leek dat geen probleem, maar sinds de herverkiezing van Donald Trump klinken de alarmbellen luider. Wat als Amerika plotseling de digitale kraan dichtdraait?

Een blik op de DX300 van 2025 leert dat de afhankelijkheid van big tech uit de VS alleen maar is gegroeid. ‘Dat is zorgelijk’, zegt Henk Volberda, hoogleraar Strategic Management en Innovation aan de Universiteit van Amsterdam. Vanuit zijn rol als wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation van de UvA leidt hij ook het onderzoek voor de DX300, dat dit jaar voor de vierde keer werd uitgevoerd.

‘Bedrijven en overheden maken grootschalig gebruik van Google en Microsoft. Met de Trump-regering en de techgiganten die tegen Trump aanschurken, maakt dat ons heel kwetsbaar’, aldus Volberda.

DX300 van 2025

Het DX300-onderzoek brengt in kaart welke bedrijven de digitale transformatie in Nederland leiden en welke dienstverleners hen daarbij helpen. Zo ontstaan twee lijsten van elk 150 zogeheten leaders in en enablers van digitale transformatie.

De ranglijst werd opgesteld door Volberda en projectleider Niels van der Weerdt op basis van een onderzoek onder 5.836 zakelijke beslissers. Samen gaven zij bijna 18.000 beoordelingen van 1.377 organisaties op verschillende criteria.

NAAR DE LIJST

Big tech in de top

Bij de enablers, bedrijven die digitale transformatie mogelijk maken, valt de opmars van Amerikaanse techbedrijven op. Amazon Web Services steeg van plek 34 naar plek 4, Salesforce van 16 naar 7, en Oracle van 32 naar 10. Microsoft (6) en McAfee (9) handhaven hun plek in de top tien.

‘Je ziet dat de enablers met name de Amerikaanse techbedrijven zijn’, constateert Volberda. ‘Er staan weinig Europese of Nederlandse spelers in dat lijstje.’

Toch is de eerste plek opnieuw voor een Nederlandse ‘reus’. KPN staat voor het derde jaar op één bij de enablers. ‘Knap’, vindt Volberda. ‘Ziggo staat pas op plek 31 en Odido is verder gezakt naar 43. In telecom is KPN echt van de buitencategorie.’

Top 5 enablers van digitale transformatie
1 KPN
2 Currence (o.a. iDEAL)
3 Hostnet (group.one)
4 Amazon Web Services
5 AFAS Software

NAAR DE LIJST

ING weer op één

In de top van de leaders, de koplopers in digitale transformatie, staat ING voor het derde jaar op rij op nummer één. Voor Volberda is dat geen verrassing: financiële partijen lopen voorop in digitale transformatie. Ook Rabobank, ABN Amro en DeGiro staan dit jaar in de top tien.

Ook pure digitale spelers als Bol (nummer 2) en Booking.com (positie 3) scoren wederom goed. Opvallend is dat PostNL en KLM hun plek in de top tien zijn kwijtgeraakt. ‘Binnen de pakketbezorging zien we concurrenten als DHL en UPS oprukken’, zegt Volberda. ‘En KLM stond altijd bekend om zijn goede digitale klantervaring. Blijkbaar is dat minder geworden.’

Top 5 leaders in digitale transformatie
1 ING Nederland
2 Bol (Ahold Delhaize)
3 Booking.com
4 Albert Heijn (Ahold Delhaize)
5 a.s.r.

NAAR DE LIJST

Lees ook ons interview met Henk Volberda over de DX300: ‘Het kan nog wel 10 jaar duren voordat we de grote effecten van AI zien’