Aanvulling 6 mei 2024: Rodeo Software is in april 2024 failliet verklaard. Oprichter en ceo Pieter Vos is weggestuurd door de raad van commissarissen en is spoorloos verdwenen. Er loopt een forensisch onderzoek naar de boekhouding van Rodeo. Lees meer in onze reconstructie: Hoe Pieter Vos de miljoenenomzet van Rodeo liet verdampen
Vanuit alle hoeken en gaten kwamen de reacties, zegt ceo Pieter Vos. Hij won vorige week de eerste editie van de SaaS100, de ranglijst van MT/Sprout met de beste honderd software as a service-bedrijven van Nederland. ‘Ik ben twee keer op het journaal geweest. Dat was qua reacties ongeveer vergelijkbaar.’
Vos is ceo van Rodeo, dat een projectmanagement- en administratietool voor de creatieve sector ontwikkelt. Met het platform kunnen bedrijven hun budgetten en projecten beheren, uren registreren en facturen versturen. Concurrenten zijn onder meer Monday.com en Asana.
Funding voor Rodeo
De Amsterdamse startup is opgericht in 2016, maar Vos vindt het pas ‘een echt serieus bedrijf’ sinds 2020. Toen haalde Rodeo 7,5 miljoen euro op bij No Such Ventures om te groeien in de VS. Het bedrijf is in vier landen actief.
‘Ik vind dat als je een SaaS-bedrijf hebt, je je erg beperkt als je alleen in Nederland actief bent. Dus we zijn snel naar Duitsland en Engeland gegaan’, zegt Vos. ‘Eind 2019 ontstond bij mij het idee om ook in Amerika gas te geven. En daar hadden we niet genoeg geld voor.’
Vos ging op zoek naar funding precies op het moment dat de coronacrisis losbarstte. ‘Het kon niet slechter qua timing. De investeerders trokken allemaal de handrem aan.’ Pas in november 2020 was de financieringsronde afgerond. ‘Het heeft me eigenlijk veel te lang geduurd destijds. Maar goed, dat was niet anders.’
De 55-jarige Vos is een atypische ondernemer in de softwarebranche. Hij heeft geen achtergrond in programmeren en beschikt over weinig technische kennis. ‘Ik ben een autodidact’, zegt Vos. ‘Inmiddels ben ik natuurlijk helemaal thuis in het jargon van development. Ik kan erover meepraten en ook wat pushback geven. Maar uiteindelijk heb je toch mensen nodig die het met en voor je doen.’
Van de mavo naar accountantskantoor
Vos begint zijn schoolloopbaan begin jaren tachtig op de mavo in Harderwijk. Hij had naar de havo gekund op basis van zijn Cito-score, maar zijn ouders leek een niveau lager beter.
In 1992 rondt hij een heao-opleiding small business af. Even overweegt hij om naar de universiteit te gaan, maar hij kiest voor een baan bij een drankengroothandel in Emmen. Een vriend van hem vraagt of hij daar wil helpen met het ondersteunen van het management.
Ik had weinig privékosten en kreeg nog wat geld van m’n moeder
Een jaar later wordt de vriend ontslagen en staat Vos voor een keuze: de adviespraktijk voortzetten of niet? ‘Ik kwam toen tot de conclusie dat ik eigenlijk nog weinig wist.’ Hij gaat aan de slag bij accountantskantoor Jonker Advies als junior consultant.
Daar ziet hij een gat in de markt. Naast controle van de jaarrekening kan het bedrijf ook financiële administratie aanbieden als dienst. Een mooie manier om nieuwe klanten binnen te halen, denkt Vos. Maar zijn baas wil er niet aan. ‘Hij had daar een associatie mee van snackbars en shoarmazaken. Ik had dat niet.’
Pieter Vos richt eigen administratiekantoor op
Vos besluit om het dan maar zelf te doen. Op 1 april 1996 begint hij een administratiekantoor, Kop of Munt. Hij heeft één klant: een filmproductiebedrijf. ‘Daar kon ik mezelf van bedruipen en een kantoortje betalen. Ik had weinig privékosten en kreeg nog wat geld van m’n moeder.’
Van boekhouden heeft hij geen kaas van gegeten. Een vriend schoolt hem in de avonduren bij. Een belastingadviseur maakt hem wegwijs in de fiscale wetgeving. ‘Ik heb die eerste jaren veel geleerd van andere mensen. Natuurlijk betaal je ook leergeld. Je maakt fouten.’
In 2002 komt Kees Leijs bij Kop of Munt, een registeraccountant die Vos nog kent uit zijn tijd bij Jonker. Samen bouwen ze het bedrijf uit tot een solide onderneming met vier vestigingen in Noord-Holland. Kop of Munt focust zich op ondernemers in de creatieve sector.
Ontstaan van Rodeo
Het idee voor Rodeo ontstaat binnen Kop of Munt. In 2016 komt er een medewerker naar Vos toe met het verzoek om zelf een projectmanagementsysteem te bouwen. ‘Die zei: wat er nu in de markt is, is niet goed genoeg voor onze klanten.’
Vos besluit de gok te wagen. Hij vindt een freelance product owner en strikt softwarebedrijf Ambrero uit Alkmaar voor de techniek. In augustus van dat jaar staat er een eerste versie van Rodeo, een minimum viable product. Die slaat meteen aan: zo’n 500 bedrijven melden zich aan voor de wachtlijst.
Door een foutje in de communicatie worden niet al die ondernemingen klant, geeft Vos toe. ‘We zeiden in de campagne: dit is het eerste product, maar er komt nog zoveel meer aan. Daardoor besloot een groot deel om nog even te wachten.’
Programmeurs in India
Rodeo begint al snel te rollen. Vos moet opschalen en gaat voor de softwareontwikkeling in zee met een Indiase partij. De front office zit in Nederland, dus communiceren kan in het Nederlands. De programmeurs in India voeren het vervolgens uit.
Vos kijkt met gemengde gevoelens terug op die periode. ‘Indiërs worden getraind om veel te coden. Als wij een issue hadden, werd er weer allemaal nieuwe code gemaakt in plaats van het probleem op te lossen.’ Uiteindelijk leidt dat ertoe dat Rodeo het complete softwareplatform opnieuw moet bouwen.
Techneuten doen voor alsof er altijd maar één of twee wegen zijn
Ook dat project verloopt met vallen en opstaan. Vijf partijen geven advies over het rebuildproces, dat in 2021 start. De voortgang is moeizaam. Totdat Vos toevallig een developer aanneemt die ervaring heeft met een soortgelijke project. Zij draagt een veel betere oplossing aan.
‘We zijn op haar aanraden opnieuw begonnen en gaan nu dertig keer zo snel. Op 1 september zijn we klaar met onze rebuild. Maar dat is omdat zij die specifieke kennis had.’
De les voor Vos? Om kritischer naar IT’ers te kijken. ‘Techneuten doen voor alsof er altijd maar één weg is. Of misschien twee. Maar er zijn nogal wat wegen die naar Rome leiden, dat is me inmiddels wel duidelijk. Daarin ben ik nog weleens op het verkeerde been gezet de afgelopen jaren.’
Nieuwe financieringsronde
Inmiddels is Rodeo klaar voor de volgende groeifase. Vos is in gesprek met investeerders over een Series C-ronde, die hij in juni hoopt aan te kondigen. Hij is daar al sinds september mee bezig. Niet vanwege een gebrek aan belangstelling, maar omdat het lang duurde om de juiste partij te vinden.
‘Er zijn veel vc’s met funding tot 200 à 300 miljoen. Die zijn eigenlijk te klein voor ons. De partij waar wij nu mee praten, heeft 4 miljard in hun fonds zitten.’ Dat geld heeft Rodeo nodig om concurrenten over te nemen, om te groeien via een zogeheten buy and build-strategie.
Rodeo is geen unicorn zoals Monday.com en Asana, benadrukt Vos. Het Amsterdamse bedrijf maakt een nicheproduct voor de creatieve industrie. ‘Maar het marktpotentieel voor ons is groot genoeg. In Nederland, Duitsland, Engeland en de VS zitten er meer dan een miljoen bedrijven in die sector.’
Om die ondernemingen binnen te hengelen, wil Vos de salesafdeling uitbreiden. En meer developers aannemen om het product verder te ontwikkelen. Een ding wil Vos in elk geval niet: te veel marketeers. ‘Bij de meeste SaaS-bedrijven is dat een koekoek. Met andere woorden: daar zitten veel te veel mensen. Daardoor verlopen processen langzamer en gaat de creativiteit eruit.’
Vertrek van Pieter Vos bij Kop of Munt
Tot voor kort had Vos nog 50 procent van de aandelen in Kop of Munt, maar dat was niet meer houdbaar. Als partner werd van hem een actieve rol verwacht, terwijl hij juist steeds drukker was met Rodeo.
‘Het voelde ongemakkelijk om dat aandeel vast te houden’, zegt Vos. ‘Daarover zijn we in gesprek gegaan.’ In april 2021 deed Vos een groot deel van zijn belang van de hand, precies vijfentwintig jaar na de oprichting.
Als je een sta-in-de-weg wordt voor je bedrijf, dan moet je wegwezen
De stap viel hem zwaar. ‘Het is een soort rouwproces waar je doorheen gaat. Ik heb zo hard en lang in dat bedrijf gewerkt.’ Hij was aanvankelijk van plan om al zijn aandelen te verkopen, maar besloot op het laatste moment om 6 procent te houden. Achteraf is hij daar blij mee. ‘Niet zozeer voor het geld, maar meer om er niet helemaal los van te zijn.’
Vos gaat af en toe nog een dagje werken op het kantoor van Kop of Munt. En als aandeelhouder is hij door zijn ervaring nog steeds van toegevoegde waarde. ‘Van beide kanten was het positief om het zo te doen.’
Pieter Vos wil blijven leren
Met Rodeo staat Vos aan de vooravond van een flinke groeispurt. Dat betekent een nieuwe uitdaging voor de ervaren ondernemer. ‘Ik wil graag leren.’
Hoelang hij nog ceo blijft van Rodeo? ‘Zolang ik de steun heb van de aandeelhouders’, zegt Pieter Vos. ‘En ik geen sta-in-de-weg word voor de groei van het bedrijf. Dan moet je denk ik gewoon zuiver en eerlijk naar jezelf zijn en wegwezen.’
Op dit moment kan hij naar eigen zeggen zijn team nog genoeg inspireren en de juiste strategische keuzes maken. Maar dat kan een keer veranderen. ‘Ik ben 55. De wereld gaat steeds sneller. Misschien komt er een moment dat ik denk: ik hou het niet meer bij.’
Als Rodeo fors groeit, verandert bovendien zijn rol als ceo. Vos vindt het nu al erg dat hij niet alle werknemers goed kent, straks werken er mogelijk enkele honderden mensen bij het bedrijf. ‘Misschien vind ik dat wel helemaal niet leuk. Dan ga ik weer wat anders doen. Ideeën genoeg.’
Lees meer over markante ondernemers:
- Remote-ceo en thuiswerkgoeroe Job van der Voort ‘weet exact wat hij wil’
- Ohad Maiman: de militair en fotograaf die nu vis kweekt met The Kingfish Company
- Jitse Groen van Just Eat Takeaway, een CEO die van zich afbijt