Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Outsourcing

Grootste 5 in NL

Getronics is in Nederland de grootste ­uitbestedingspartij, nu KPN alle IT-activiteiten binnen deze dochter heeft ondergebracht. Atos Origin, KPN Getronics en IBM hebben bovendien de grootste deals in de markt in ­Nederland. Snelste groeier in dit segment is T-Systems, dat megaopdrachten bij onder meer Shell en Philips binnensleepte.

1. KPN Getronics
2. Atos Origin
3. IBM
4. HP Enterprise Services
5. Capgemini

5 sourcingtrends
(volgens cio’s)

1. Van prijsfocus naar kostenfocus
­Inkopen op prijs is niet handig voor een ­activiteit waar de business afhankelijk van is. Het gaat om het verlagen van de totale ­kosten. Als dit lukt, mag een serviceprovider daar best de beloning voor krijgen.

2. Meer aandacht voor de overgang
Bij het transformatietraject van inhouse naar ­geoutsourcete IT is de klant niet altijd ­gemotiveerd om zijn werkwijze en processen aan te passen aan de leverancier. De klant heeft z’n besparing immers al binnen. In de toekomst zal de klant de kostenverlaging dan ook pas krijgen wanneer de transformatie afgerond is.
3. Van single- naar multi-vendor sourcing

Grote organisaties willen door uitbesteding aan meerdere gespecialiseerde partijen hun risico’s spreiden. Dat vraagt wel om een ­goede samenwerking tussen de diverse ­leveranciers. Cio’s gaan hier meer op letten.

4. Aandacht voor businessmanagement
Het is onwaarschijnlijk dat het uitbesteden van IT leidt tot grote kostenvoordelen of ­kwaliteitsverbetering als het topmanagement de waarde niet onderkent. De IT-functie moet dus draagvlak creëren binnen de business.

5. Innovatie komt vaker van de leverancier

De wereld verandert snel en je moet dan ook voortdurend kunnen meebewegen, ook met de IT-voorzieningen. Cio’s willen daarom dat serviceproviders meer aandacht schenken aan de vernieuwing van hun dienstverlening.

Offshore uitbesteding door Nederlandse bedrijven

Geen                                                  54%
Geen zicht op                                   19%
Ontevreden over offshore                4%
Iets ontevreden over offshore         3%
Iets tevreden over offshore              9%
Tevreden over offshore                  11%


Bron: Giarte

Zwakke markt voor IT-outsourcing

De vraag naar nieuwe overeenkomsten op de Nederlandse markt voor uitbestedingsdiensten blijft in 2010 achter bij de verwachtingen. Ten opzichte van de buitenlandse concurrentie laten Nederlandse bedrijven daarmee kansen liggen om kosten te verlagen. Daarnaast ­blijken de vele veranderprogramma’s de sourcing-initiatieven te remmen.
Deze conclusies volgen uit de nieuwste Dutch Pulse Survey, die sourcingadviesbureau EquaTerra houdt samen met onder andere Accenture, Atos Origin, Capgemini, Fujitsu, KPN Getronics, HP/EDS, IBM, Logica, Schuberg Philis, T-Systems en TCS. De leveranciers van uitbestedingsdiensten verwachten dat de Nederlandse vraag in het eerste kwartaal van 2010 wel wat groter zal zijn ­geweest dan vorig jaar, maar dat is goeddeels te danken aan het hersluiten van aflopende overeenkomsten en gebeurt waarschijnlijk veelal bij de huidige partner.
Op wereldschaal nemen bedrijven en overheden radicale beslissingen om kosten en bedrijfs­modellen in lijn te brengen met de harde realiteit van de economische veranderingen. Maar in Nederland zijn bedrijfsleven en overheden kennelijk nog niet echt hard geraakt. Potentiële ­klanten blijven steken in de fase van het onderzoeken van de mogelijkheden en de vergelijking van offertes met bestaande contracten wat betreft het aanbod, de kwaliteit en de prijzen.

Global sourcing valt nog tegen

Bij uitbesteding van IT komt al snel de vraag naar boven of het werk wordt verplaatst naar andere landen, zoals India. Dat blijken de meeste outsourcing-relaties tot nu toe nog niet te doen. Het staat wel op de agenda, zeker nu iedereen strak op de kosten let. India en Oost-Europa zijn in dat geval nog steeds de populairste locaties.

 

Na stroomopwekkende ramen stapt Ferdinand Grapperhaus met Next Sense in slim energiebeheer

Next Sense heeft de vaart erin. Het jonge SaaS-bedrijf, ontstaan uit een fusie tussen softwarebedrijven Edge Next en Sense by Physee, regelt 11,5 miljoen euro aan vers groeigeld. Ceo Ferdinand Grapperhaus (junior) kennen we van de stroomopwekkende ramen en gevels, nu richt hij zich op slimmer energiemanagement voor bedrijfspanden.

Ferdinand Grapperhaus Next Sense
Ferdinand Grapperhaus, ceo van Next Sense. Foto: Next Sense

Ze pakken door, lacht Ferdinand Grapperhaus, ceo van Next Sense. De SaaS-scaleup is nog geen jaar oud; het bedrijf ontstond in februari 2024 uit een fusie tussen Edge Next en het mede door Grapperhaus opgerichte Sense by Physee. Bij die krachtenbundeling kreeg het nieuwe bedrijf al een zak geld mee om goed uit de startblokken te kunnen.

Nu is er vers groeigeld: 11,5 miljoen euro, opgehaald in een Series A-financiering. De ronde werd geleid door durfkapitaalbedrijf ETF Partners en pensioenfonds ABP, met steun van bestaande aandeelhouders Edge, Shape Capital en Timeless Investments.

Ook Grapperhaus houdt bij de fusie een belang in de nieuw te vormen club, die hij als ceo gaat leiden. ‘In februari hebben Coen (van Oostrom, ceo van Edge, red.) en ik al tegen elkaar gezegd: het zou mooi zijn als we aan het einde van het jaar een investeringsronde hebben afgesloten’, vertelt hij. ‘Om als zelfstandig bedrijf verder te kunnen groeien. De afgelopen jaren is het een heel groot thema geweest om meer pensioengeld richting het Nederlandse startup-ecosysteem te krijgen. Ik ben heel enthousiast over de commitment van ABP en onder de indruk van in hoeveel scaleups ze al zitten.’

Lees ook: Greenchoice-oprichters geven met Green Impact Investing hun duurzame portfolio meer smoel

Van buiten naar binnen

Next Sense heeft weinig meer te maken met de stroomopwekkende ramen waarmee Grapperhaus en zijn toenmalige compagnon Willem Kesteloo in 2014 beginnen. Hun innovatie levert de ondernemers in 2020 een notering in de MT/Sprout Challenger50 op. Uit de ‘zonneramen’ vloeit het idee voort voor gevels met geïntegreerde solarcellen en sensoren, die via het glas stroom en data leveren waarop het automatische bedieningssysteem voor de zonwering bijvoorbeeld draait.

Vervolgens willen klanten ook weten wat er ín hun panden gebeurt. Of het energie- en stroomverbruik van de gebouwen als geheel in kaart kan worden gebracht? Daar komt de energie-optimalisatiesoftware van Sense bij Physee uit voort.

‘We hebben in Delft een algoritme ontwikkeld dat doorlopend scant waarop bespaard kan worden. Waar de verwarming lager kan, waar het licht kan worden gedimd’, vertelt Grapperhaus. ‘Maar de basis hadden we overgeslagen. We misten een dataplatform voor monitoring. Daar is, sinds de CSRD-beweging twee jaar geleden op gang is gekomen, steeds meer vraag naar. Dat platform had Edge Next.’

Voorspellende software

De deeloplossingen zijn het afgelopen jaar samengevoegd in het nieuwe Smart Building-platform. Dat combineert meerdere functionaliteiten: monitoring, data-analyses voor duurzaamheidsrapportages en energieoptimalisatie met AI-gestuurde technologie. Plus een module die bij onderhoud of renovatie middels simulaties voorrekent welke duurzaamheidswinst bepaalde maatregelen of ingrepen opleveren.

Concreet voorbeeld, zegt Grapperhaus: ‘De software kan goed voorspellen in hoeverre het licht overdag moet worden gedimd en hoe snel een ruimte, afhankelijk van de grootte, het aantal ramen en het aantal aanwezigen, opwarmt op dagen met veel zon. Dan kan de verwarming een paar uur van tevoren al lager worden gezet. Zo is het systeem doorlopend op zoek naar de juiste balans.’

Lees ook: Nederlands Return haalt 100 miljoen euro groeigeld op om energietransitie te versnellen

Next Sense rekent een vierkantemeterprijs per jaar, afhankelijk van de diensten die een klant afneemt. Wat krijgen ze daarvoor terug? ‘Een energiebesparing van tenminste 20 procent’, zegt Grapperhaus. ‘Het energieverbruik van bedrijfspanden heeft serieuze impact op de CO2-uitstoot van een onderneming. En de kloof tussen hoe energiezuinig een gebouw kan draaien en hoeveel energie er daadwerkelijk wordt verbruikt, is best groot.’

Geen hardware meer

Na de fusie maakt Next Sense – de namen zijn ook samengevoegd – nog een pivot: de scaleup stopt met het aanbieden van hardware. Grapperhaus cq. leverden de sensoren en andere meetapparatuur eerst zelf. ‘Maar we kwamen tot de conclusie dat we het onszelf daarmee te moeilijk maakten’, zegt de ceo. ‘Bovendien vroegen klanten er steeds minder om. Die installeren gebouwbeheerinstallaties van gevestigde partijen als Siemens en Schneider. Daar moet je niet mee willen concurreren. Zij doen waar zij goed in zijn, wij leggen daar een softwarelaag overheen.’

Sensorleverancier Schneider is zelf ook met energiemanagementbeheersystemen bezig. Daar maakt Grapperhaus zich niet zo’n zorgen over. ‘Je moet redeneren vanuit het klantperspectief. Stel, je hebt een vastgoedportefeuille met vijftien gebouwen, waarvan drie zijn voorzien van installaties van Schneider en de rest met meters van een andere leverancier. Dan ga je op zoek naar een oplossing waarmee je al die systemen vanuit dezelfde omgeving kan aansturen. Dat bieden wij.’

Kan Next Sense apparatuur van alle hardwareleveranciers aansluiten? ‘Soms moeten we er specifieke afspraken over maken, maar over het algemeen gaat dat wel goed.’

Chanel en Microsoft

De markt reageert alvast enthousiast op de fusie. Het afgelopen jaar is de maandelijks terugkerende omzet (MRR) volgens Grapperhaus meer dan verdubbeld. ‘Van 70.000 euro begin dit jaar gaan we nu richting de 160.000 euro. We hebben een aantal nieuwe klanten aangesloten en deals met bestaande klanten uitgebreid. Met modehuis Chanel zijn we klein gestart; nu monitoren we 70 boetieks in Europa en hebben we net de eerste kantoren en winkels in het Midden-Oosten aangesloten. Met Microsoft zijn we begonnen in twee landen en inmiddels actief in zes.’

Lees ook: Sympower wil met 21,3 miljoen groeigeld nog meer energieslurpers helpen om geld te besparen

Grapperhaus kreeg het afgelopen jaar nog een opdracht mee: de twee culturen en teams samensmeden. ‘We hebben vooral veel gepraat’, zegt hij. ‘Over hoe we onze cultuur en waarden zien, ons product. Ik denk dat de verhuizing naar het nieuwe hoofdkantoor, bij Amsterdam Lelylaan, belangrijk was om er één club van te maken. Physee zat in Delft, Egde Next bij de moederorganisatie in Amsterdam-Zuid. Als de ene helft bij de andere had moeten intrekken, trek je de verhoudingen scheef. Nu zijn we met z’n allen – 40 medewerkers – opnieuw begonnen, op een nieuwe locatie.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Flink wat leergeld

Wat wordt voor 2025 de focus? ‘Groei’, zegt Grapperhaus. ‘We investeren in verdere productoptimalisatie en zetten extra mensen voor de implementatie en voor sales. We willen de huidige lijn doorzetten en jaarlijks blijven verdubbelen – zowel qua omzet als impact. Vastgoed is verantwoordelijk voor 40 procent van de mondiale CO2-uitstoot, terwijl van de kantoren in Europa momenteel slechts 3 procent aan de uitstootnorm van het Parijsakkoord voldoet.’

Terugkijkend is het een lange weg geweest, zegt hij, waarin flink wat leergeld is betaald. ‘Maar eigenlijk is het logisch dat we op dit punt zijn uitgekomen. Willem en ik hebben vanaf de start gezegd dat we impact wilden hebben op de gebouwde omgeving. In plaats van met iets compleet nieuws te komen, kunnen we beter optimaliseren wat er al is, weten we nu. Ken je die uitspraak van ondernemer Uri Levine? Fall in love with the problem, not your solution. Die mindset is nodig om met oplossingen voor de energietransitie te komen.’