Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De selectietip Nils van Dam hoofd marketing ­Unilever Benelux

‘Eén gesprek is voldoende’
 

“Unilever is na Procter & Gamble de tweede adverteerder ter wereld, buiten de VS zijn wij de grootste. In de ­Benelux zijn wij klant van tussen de 20 en 30 bureaus op het gebied van ­marketing, communicatie, media en reclame. Die bureaus spelen allemaal een rol, het zou niet chique zijn er 1 of 2 uit te pikken en de anderen niet te noemen. We kiezen de bureaus die op hun vakgebied bij de top horen. We volgen de vakbladen, wie de creatieve awards krijgen en wie de Effies, want effectiviteit is belangrijk in onze ­reclames. We weten uit onze lange ­ervaring wat de beste bureaus zijn. Als een bureau consistent minder ­presteert, nemen we er afscheid van. Als het een keertje wat minder is, k­ijken we in een formeel gesprek wat er beter kan. Soms houden we een pitch, meestal is één gesprek ­voldoende.We bekijken per merk welke strategie en welk bureau het beste past. We voeren in de Benelux 40 ­merken, omgerekend een kleine 2 merken per marketing- of reclame­bureau. Elk reclamebureau heeft zijn eigen specialisme. Het belangrijkste is dat ze wat toevoegen. Als ze alleen ­uitvoeren wat wij zeggen, zijn ze van weinig waarde. Het moet een open en eerlijke relatie zijn, een bureau moet ons ook durven tegenspreken.”

Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.