Speel in opnieuwe eisen!
De IT zal moeten transformeren tot business technology. Dat stelt George Colony, ceo van Forrester Research. Businessgerichte technologie is volgens Colony cruciaal in de race om de veeleisende online consument. De researchbaas geeft cio’s en ceo’s daarom zes adviezen mee, waarmee ze kunnen inspelen op de eisen van de nieuwe tijd:
1. Focus op digitaal
2. Blijf klanten en personeel voor
3. Veranker technische knowhow
4. Stimuleer kruisbestuiving
5. Gebruik de input vanuit klanten
6. Omarm executable internet
Colony: “Bij elk nieuw probleem moet je eerst een digitale oplossing overwegen. Je dient in de virtuele wereld precies daar te zijn waar de consument is.” Het maakt niet uit of dat op de pc is, de iPhone of bijvoorbeeld een elektronisch boek.
Het ‘voorblijven’ van klanten en medewerkers is bedoeld in technologische zin. “Er is een toenemend tekort aan IT’ers. Je hebt dus een probleem als je werknemers hun iPhone niet voor hun werk kunnen of mogen gebruiken.” Vanzelfsprekend kun je klanten en medewerkers slechts ‘voorblijven’ als de ceo en de business executives beschikken over voldoende technische kennis. “Er moet tenminste één technicus in de board zitten.”
Technologie moet helpen bij kruisbestuivingen tussen marketing en technologie, stelt de Forrester-ceo. “Alles draait straks om het bereiken van de consument.”
Een ander advies is dat de ceo de social sigma op niveau moet hebben. Denk daarbij aan Six Sigma, maar in plaats van productverbeteringen via geoptimaliseerde processen gaat het hier om productverbeteringen en innovatie dankzij de input van klanten.
Over advies 6 verduidelijkt Colony: “Webpagina-georiënteerd internet is dood. Bij het executable internet wordt alles juist op de desktop verwerkt. Neem de iPhone-applicaties. Die draaien op het device en gebruiken de informatie die op internet voorhanden is op verschillende manieren.”
Hulp voor cio’s nieuwe stijl
IT niet als kostenpost, maar als kans. Dat is de visie van het nieuwe adviesbureau Virtum uit Nijkerk, dat naar eigen zeggen hulp biedt aan ‘cio’s nieuwe stijl’.
De Virtum-adviseurs helpen organisaties bij het afstemmen van de IT-waardeketen op de bedrijfsprocessen en stellen hen in staat zich te ontworstelen aan het juk van de ‘IT-functie als kostenpost’.
De nieuwe organisatie, die in projecten samenwerkt met Ventus, is volgens initiatiefnemer François Zielemans een interne zakenpartner die begrijpt waar de werkelijke kansen en bedreigingen van de business liggen en hoe de IT-organisatie aantoonbaar bijdraagt aan het adresseren hiervan. “Essentieel in de aanpak is de verticale benadering. Om IT effectief in te zetten moet gekeken worden naar de bedrijfsprocessen in de gehele organisatie.”