Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Rijkswaterstaat

Opener en aantrekkelijk voor talenten  

Rijkswaterstaat werkt hard. Niet alleen aan de uitvoering van belangrijke infrastructurele projecten, maar ook aan een cultuurverandering. “Om de hoge productiedoelen te kunnen halen én vernieuwingen door te kunnen voeren, zijn mensen doorslaggevend”, stelt Karin Visser, Hoofdingenieur-directeur in Utrecht.

 

Als uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, zorgt Rijkswaterstaat voor droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie. In 2004, toen Rijkswaterstaat voor het eerst een ondernemingsplan publiceerde, legde de organisatie een belangrijk efficiëntiedoel vast: met minder mensen meer doen. Aan dat doel is hard gewerkt. “Intussen hebben we veel aandacht besteed aan de mensen die onze ambities moeten waarmaken”, verklaart Karin Visser, Hoofdingenieur-directeur in Utrecht. “Om een deskundige en vernieuwende opdrachtgever te kunnen zijn, zijn de eigen medewerkers van doorslaggevend belang. Daar hebben we dan ook veel in geïnvesteerd.”

Opener

Om goede medewerkers aan zich te kunnen binden, werkt Rijkswaterstaat aan een cultuur die voor medewerkers aantrekkelijk is en blijft. Een aspect van die cultuuromslag is een opener houding tegenover andere marktpartijen. “We hebben natuurlijk zelf heel veel kennis en ervaring,” stelt Visser, “maar juist ook de markt heeft creatieve ideeën. Van deze input maken we volop gebruik bij het ontwikkelen van innovatieve oplossingen.” Die marktpartijen, denk aan aannemers en ingenieursbureaus, reageren positief op deze ontwikkeling. “We krijgen tegenwoordig regelmatig complimenten over onze houding en de samenwerking”, zegt Visser tevreden. Rijkswaterstaat stimuleert de eigen medewerkers meer dan voorheen om ondernemend te zijn en hun ideeën te ventileren. “Door medewerkers op deze manier uit te dagen in hun werk streven we ernaar een aantrekkelijke werkgever te zijn en talenten aan ons te binden”, verklaart Visser. “We dagen collega’s echt uit om in hun werk vernieuwend te zijn.”

Ontwikkeling

Om in aanraking te komen met potentiële collega’s heeft Rijkswaterstaat onder meer de contacten met universiteiten en hbo-opleidingen aangehaald. Daarnaast is er het traineeprogramma voor net afgestudeerden. “In twee jaar kunnen zij op vier verschillende plekken ervaring opdoen”, legt Visser uit. “Met dit programma willen we de instroom vergroten en de kwaliteit daarvan verhogen.” Voor zowel de nieuwe instroom als voor de zittende medewerkers is doorgaande ontwikkeling belangrijk. Om die te stimuleren en doorstroommogelijkheden te bieden, heeft Rijkswaterstaat sinds vier jaar een eigen opleidingsinstituut, het Corporate Learning Centre. “De studieprogramma’s daarvan zijn opgezet langs drie lijnen, onze Triple Ladder. Die lijnen komen overeen met de drie functielijnen: management, projectmanagement en adviseur”, vertelt Visser. “Medewerkers kunnen zichzelf verder ontwikkelen door in hun eigen functielijn cursussen te volgen. Daarnaast is het mogelijk om via cursussen in aanmerking te komen voor zijwaartse ontwikkeling en dus te switchen naar een andere functielijn.” Medewerkers dragen met de mogelijkheden van het Corporate Learning Centre nadrukkelijk de eigen verantwoordelijkheid voor hun loopbaan. Een leidraad daarbij vormen ook de vijf kernwaarden die Rijkswaterstaat in het acroniem RADIO heeft vastgelegd. “We willen medewerkers die Resultaatgedreven, Aanspreekbaar, Dienstverlenend, Integer en Ondernemend zijn”, verklaart Visser. “Waar nodig stimuleren we medewerkers om zich op die gebieden te ontwikkelen en helpen we ze ook met concrete cursussen.” De kernwaarden vormen ook belangrijke beoordelingscriteria voor de zogenaamde vlootschouw die Rijkswaterstaat iedere twee jaar organiseert. De vlootschouw is bedoeld om individuele talenten kansen te geven, maar het geeft ook het potentieel van de verschillende afdelingen weer. “In de vlootschouw brengen we in kaart welke kwaliteiten onze medewerkers hebben. Hierdoor krijgen we ook inzicht in waar onze talenten zitten die excelleren in onze kernwaarden, initiatiefrijk zijn en het potentieel hebben om door te groeien”, legt Visser uit. “Deze talenten krijgen de kans om versneld door te groeien via een talentenprogramma. Als onderdeel daarvan leiden zij bijvoorbeeld tijdelijk een bijzonder project. Of krijgen zij een directielid als persoonlijke coach.”

Diversiteit

Bij de instroom van nieuwe medewerkers is kwaliteit uiteraard een belangrijk selectiecriterium, maar niet het enige. Want omdat Rijkswaterstaat een afspiegeling van de samenleving wil zijn, hoopt de organisatie op een grotere instroom van vrouwen. “Op dit moment ligt het aandeel vrouwen bij ons op een derde. Dat mag hoger, ook in de top van de organisatie”, zegt Visser. “Twee jaar geleden telden we twee vrouwen onder onze zestien Hoofdingenieurs-directeur. Door een gerichte zoektocht is dat aantal inmiddels gestegen tot vijf.” Tweede punt van aandacht in het personeelsbeleid is de culturele diversiteit. “Om werkelijk een afspiegeling van de samenleving te zijn, moeten we op dat punt beter scoren. Op dit moment heeft slechts zeven procent van ons personeelsbestand een biculturele achtergrond. We streven op verschillende manier naar meer evenwicht op dat gebied. We investeren in bewustwording bij de leidinggevenden. Verder ontwikkelen we ideeën om de instroom van medewerkers met een biculturele achtergrond te bevorderen.” Een belangrijk middel daarbij zijn klankbordsessies met vertegenwoordigers uit de doelgroep. Die leiden regelmatig tot maatregelen waardoor Rijkswaterstaat ook voor hen aantrekkelijker wordt als werkgever. Hoewel Rijkswaterstaat dus nog niet alle organisatiedoelen heeft verwezenlijkt, is Visser tevreden over de tussenresultaten. “Ik ben vooral blij met de resultaten van ons onderzoek naar de medewerkerstevredenheid”, vertelt Visser. “Die is de afgelopen twee jaar gestegen van 6,8 naar 7,3. We zijn op de goede weg!”

Rijkswaterstaat

Koningskade 4, 2596 AA Den Haag
Telefoon: (070) 351 80 80
Fax: (070) 351 89 73
www.rijkswaterstaat.nl
 

Dit zijn de best gelezen leiderschapsverhalen van 2024

Heb je als leider voor het einde van het jaar nog even inspiratie nodig? Die haal je gegarandeerd uit onze best gelezen leiderschapsverhalen van 2024. Leiders worstelen veel met zichzelf of met de media, maar we analyseerden ook de succesformules van Pieter Zwart, Raymond Cloosterman en Saskia Egas Reparaz.

ali niknam bunq
Foto: Bunq

# Techmiljardair Ali Niknam worstelt wat af

Onze lezers zijn duidelijk geraakt door het geworstel van techmiljardair Ali Niknam dit jaar met Bunq. De hippe bank komt in het oog van de storm terecht. Cybercriminelen blijken de rekeningen van hun klanten te hebben geplunderd voor forse bedragen. Dat geld moet Bunq terugbetalen, vinden die klanten. Maar er is best wel wat gedoe over die compensatie.

Dat levert heel wat negatieve media-aandacht op, en daar is oprichter en ceo Niknam niet zo bedreven in. Hij stapelt de klassieke communicatiefouten op. We zetten er vijf op een rijtje: reputatiemanagement niet serieus nemen, geen empathie tonen, onzichtbaar blijven, niet zelf de regie pakken en onvoorbereid de spotlights opzoeken.

Hoe Bunq in het oog van de storm de communicatiefouten blijft opstapelen


# VDL-topman Willem van der Leegte is er nog altijd niet uit

Nog een worsteling heeft dit jaar flink de aandacht getrokken. VDL-topman Willem van der Leegte vertelt openlijk over zijn dilemma: wil je als familiebedrijf wel oorlogstuig gaan maken? Al werken er 15.000 mensen bij VDL Groep, toch beschouwt Van der Leegte het bedrijf nog altijd als één van zijn kinderen. En dat roept een enorm verantwoordelijkheidsgevoel op.

Om de VDL Nedcar-fabriek in Born weer te vullen, is produceren voor de defensie-industrie een interessante optie. Horen daar ook wapens en munitie bij? ‘Dat moeten wij niet willen, denk ik dan.’ Maar militairen ‘met een houten geweer naar het front sturen en ze pang laten roepen’, werkt ook niet. Hij is er nog altijd niet uit.

Het dilemma van Willem van der Leegte (VDL): ‘We kunnen militairen niet met houten geweer naar front sturen’


# De worsteling met generatie Z op de werkvloer

Onze lezers worstelen zelf heel wat af met een hele generatie. Grijze haren krijgen ze van Gen Z op de werkvloer. Die zijn liever lui dan moe, snel afgeleid, kunnen niet tegen kritiek, Gelukkig is er Laura Bas, onze expert en columnist, die de vinger aan de pols houdt en in haar columns wijze raad geeft.

Gen Z is allergisch voor verouderde processen, eindeloze vergaderingen, micromanagement en werk waarmee ze geen positieve impact kunnen maken. Geef ze juist meer keuzevrijheid en meer verantwoordelijkheid als manager. Bekijk samen waar energie wordt verloren en opgedaan. Speel slim in op hun leergierigheid en talent voor technologie.

Generatie Z valt in veel organisaties bij bosjes neer, en dat is juist goed


# Pieter Zwart viert een kwarteeuw Coolblue

Grappig, geestig en superscherp: Pieter Zwart. De founder en ceo van Coolblue staat dit jaar 25 jaar aan het roer. Zijn obsessieve focus op klanttevredenheid heeft van de online retailer een ‘love brand’ gemaakt. Ook bij ons publiek. Hij weet hoe belangrijk het is om zijn gezicht te laten zien. Wil met videootjes over zijn werkdag klanten het idee geven dat ze dicht bij hem staan.

Ook is hij regelmatig op de werkvloer te vinden. ‘Het is geen bureaumens. Soms schuift-ie zelfs aan bij de klantenservice. Als je geluk hebt, krijg je hem aan de telefoon als je belt’, zegt TomTom-topman Harold Goddijn over hem in dit portret. Zo in de frontlinie staan, maakt ook dat hij kansen blijft zien én pakken.

Pieter Zwart 25 jaar aan het roer bij Coolblue: ‘Hij kan zich enorm opwinden over kleine dingen’


# Het belang van intrinsieke motivatie

Toptalent, daar weet onze columnist Ralf Knegtmans dan weer alles van. Hij wijst op een verborgen succesfactor die meestal over het hoofd wordt gezien in het sollicitatietraject. Komt ook omdat die op een cv niet te vinden is. Recruiters kijken naar intelligentie, diploma’s en werkervaring. Maar dat is echt niet genoeg.

Passie en zelfmotivatie zijn juist cruciaal. Wat zijn de onderliggende drijfveren van de kandidaat? Het is die intrinsieke motivatie die de batterij van talenten op gang houdt. Doen ze iets waar ze gepassioneerd over zijn, dan komen ze in de flow. Doen ze iets wat haaks daarop staat, dan loopt die batterij zo leeg.

Deze eigenschap mist op elk cv, maar is cruciaal voor het vinden van toptalent


# Raymond Cloosterman laat Rituals door 2 miljard knallen

Raymond Cloosterman, oprichter en ceo van Rituals, knalt dit jaar met zijn internationale verwen-imperium vast door de 2 miljard euro aan omzet. Dat levert hem een diepe buiging op van onze lezers. Cloosterman wordt in dit portret ‘een van de beste marketeers van de planeet’ genoemd.

Rituals verkoopt namelijk geen producten, maar momenten voor jezelf. Eerst het verhaal, het ritueel, dan pas het product. Volgend jaar bestaat het bedrijf 25 jaar, maar Cloosterman leidt het nog altijd alsof het dag één is. ‘Nooit tevreden, dicht op de winkelvloer. Retail draait om details’, zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady.

Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk: ‘Bij Unilever heeft hij echt wel leren rekenen’


# Inspiratie van acht nieuwe leiderschapsgoeroes

Op zoek naar inspirerende ideeën voor een werkvloer met vijf verschillende generaties? Of gewoon toe aan een wat ander geluid dan de bekende goeroes Simon Sinek, Stephen Covey en Brené Brown? Meer lezers denken er zo over. De concepten van deze acht leiderschapsgoeroes slaan alvast aan.

Zij vinden dat leiders moeten werken aan heel wat andere vaardigheden, zoals intelligentie op welzijnsvlak, het herstellen van vertrouwen en het tonen van dankbaarheid. De typische hiërarchie is uit, op naar het leiden van ecosystemen en communities.

Vergeet Sinek en Covey, dit zijn 8 nieuwe leiderschapsgoeroes met inspirerende ideeën


# Hema-baas Saskia Egas Reparaz blijft koersvast

Hema-baas Saskia Egas Reparaz ‘staat altijd aan’. De eerste vrouwelijke ceo van de Hema heeft een enorme drive. Ze is een merkenkenner, altijd goed geïnformeerd. Scherp op de inhoud, maar zacht op de relatie, blijkt uit dit portret. Koersvast, maar wel open voor een stevig verhaal.

‘Saskia is iemand die de moeilijke gesprekken niet uit de weg gaat, maar doet dat wel op een heel charmante manier. Eerlijk en recht door zee. Ze is als een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen’, zegt Jumbo-topman Ton van Veen over haar. Ze is volledig zichzelf, en daarmee is ze een inspirerend voorbeeld voor onze lezers.

Hema-baas Saskia Egas Reparaz: een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen


# Twee ceo’s krijgen VanMoof weer op de rit

Het failliete VanMoof heeft dit jaar een doorstart gemaakt. Nieuwe eigenaar McLaren Applied zet er twee co-ceo’s op: Eliott Wertheimer en Albert Nasser. Allebei gek van techniek en met een duurzame missie. Inmiddels hebben ze de e-bikemaker weer op de rit gekregen.

Het businessmodel was verkeerd gekozen, vindt Wertheimer. De verkoop en de aftersales in eigen hand houden, heeft het oude VanMoof genekt. Dat model gaat meteen op de schop. Maar ook de magie van het merk en de technologische voorsprong zijn cruciaal geweest om de A-players weer te overtuigen. Met onze lezers hebben ze alvast minder moeite.

Dit vindt de nieuwe ceo van VanMoof: ‘Het probleem was niet die haperende onderdelen’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


# Loodzware klus voor de nieuwe ceo van Stellantis

Stellantis is nog altijd op zoek naar een nieuwe ceo, maar de opvolger van Carlos Tavares krijgt het zwaar. En daar zijn onze lezers ook benieuwd naar. De hele Europese auto-industrie wordt hard geraakt, maar bij Stellantis zakken de verkopen wel heel erg in. En dat terwijl er toch bekende merken in de stal zitten, zoals Peugeot, Citroën en Fiat.

Er is dus meer aan de hand bij het concern dan de moeizame transitie naar elektrisch rijden en de Chinese concurrentie. Te hoge voorraden in de VS, hogere prijzen die kopers wegjagen in Europa, de complexiteit van vijftien merken. De nieuwe topman of -vrouw zal dus moeten snoeien komend jaar. De vraag die ook heel wat lezers zich stellen is: waarin dan?

Stellantis is doodziek, deze 5 kwalen moet de opvolger van Tavares genezen