Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Ricoh

In 2008 bracht Ricoh zijn verschillende bedrijven in Nederland onder binnen de bestaande structuur van Nashuatec, dat toen Ricoh Nederland werd. “Sindsdien zijn we blijven investeren in kennis en innovaties”, vertelt Peter Sprenger, vice-president van Ricoh Nederland. “Daarbij hebben we oplossingen ontwikkeld voor een aantal belangrijke marktsectoren.”
 

In 2008 verdwenen Nashuatec en daaraan verbonden merken definitief van de Nederlandse markt om volledig op te gaan in het Ricoh-label. Een belangrijk voordeel daarvan is dat Ricoh zich sindsdien in verschillende marktsectoren op een eenduidige manier presenteert. “Die integratie maakt deel uit van ons streven naar herkenbaarheid als leverancier van innovatieve oplossingen voor verschillende marktsectoren”, zegt Peter Sprenger. “Daarbij gaat het al lang niet meer alleen om printers, copiers en multifunctionals, maar ook om een uitgebreid portfolio aan outsourcingopties, managed printservices en IT-diensten.” Centraal staat nog steeds het vergroten van de productiviteit van klanten. Naast generiek inzetbare producten en diensten biedt Ricoh inmiddels innovatieve oplossingen gericht op specifieke marktsectoren.

Patiëntenlogistiek

Een van de sectoren waarop Ricoh zich richt is de gezondheidszorg. “De tijdige beschikbaarheid van de juiste informatie is in de zorg cruciaal”, aldus Sprenger. “Zorginstellingen kunnen op dat gebied nog veel winst behalen. Om een voorbeeld te noemen: Nederlandse ziekenhuizen verliezen per jaar miljoenen euro’s omdat patiënten zich niet of te laat bij de juiste afdeling melden of omdat artsen niet op tijd over de juiste informatie beschikken.” Gebrekkige informatiestromen zijn daarvan de oorzaak.
Een van de oplossingen die Ricoh hiervoor biedt is een patiëntregistratiezuil in de hal van een ziekenhuis. Deze herkent de ‘intelligente’ patiëntenpas, koppelt deze aan informatie uit het ziekenhuisinformatiessysteem, het afsprakensysteem en het elektronisch patiëntendossier en verwijst de patiënt naar de juiste afdeling. Desgewenst print de infozuil de barcode van de patiënt op een polsbandje. Iedere afdeling of arts herkent de patiënt daarmee onmiddellijk en kan de juiste informatie oproepen. Bovendien kan iedere medische handeling zo feilloos in het juiste dossier worden opgenomen. “Dit systeem bespaart tijd en ontlast ziekenhuismedewerkers”, verklaart Sprenger. “Desgewenst kunnen bovendien allerlei formulieren gepersonifieerd worden uitgeprint of digitaal naar de juiste betrokkenen worden verstuurd.”

Lastenvermindering

Ook het onderwijs is een sector waarop Ricoh meer nadruk legt. “Vooral in het voortgezet onderwijs en op hbo’s en universiteiten is steeds minder sprake van klassikaal onderwijs. Opleidingen doen nadrukkelijk een beroep op de zelfwerkzaamheid van leerlingen en studenten. Projectonderwijs vraagt dat studenten informatie met elkaar delen. Maar docenten moeten intussen zicht blijven houden op hun vorderingen. Een goed leerlingenvolgsystemen met alle relevante informatie voor docenten, ouders en leerlingen is daarom cruciaal.” Ricoh levert voor onderwijsinstellingen onder meer oplossingen waarbij ingescande documenten automatisch en in de gewenste vorm naar de juiste bestemming – een docent, de financiële administratie, een applicatie of het leerlingenvolgsysteem – worden gestuurd. De snelheid en accuratesse van deze oplossing betekent een belangrijke lastenvermindering.

Productiviteitswinst

Andere sectoren waarop Ricoh zich met concrete oplossingen richt, zijn de overheid, transport & logistiek en de financiële sector. “Zij hebben gemeen dat tijdige beschikbaarheid van de juiste informatie essentieel is”, legt Sprenger uit. “Maar het archiveren, opzoeken en distribueren van informatie is natuurlijk niet hun corebusiness. Alle tijd die organisaties daaraan moeten besteden, gaat ten koste van hun productiviteit.”
Ricoh kan organisaties helpen om stapsgewijs print- en documentprocessen efficiënter in te richten. “Met onze Managed Document Services hebben we de producten en competenties om efficiënte workflows te implementeren”, aldus Sprengers. “Daarmee kunnen we al productiviteitswinst en aantoonbare return on investment realiseren. Echter, een groeiend aantal grote organisaties wil meer. Die vragen ons om hen geheel te ontzorgen en het beheer van hun informatie- en documentstromen geheel of gedeeltelijk over te nemen. Het kan zijn dat zij alleen het beheer van de centrale printkamer kwijt willen, maar het kan veel verder gaan. Desgewenst nemen we als outsourcingpartner hele processen over.”
Volgens Gartner Group onderscheidt Ricoh zich onder meer met deze modulaire ‘outservicing’ van andere leveranciers. De marktanalisten plaatsten het bedrijf eind september dan ook in de hoogste categorie van het Magic Quadrant voor Managed Print Solutions. Gartner Group beschouwt Ricoh op basis van visie en het vermogen om concrete oplossingen te leveren als marktleider.

Mkb ontzorgen

Trapsgewijze outsourcing van informatiestromen ziet Sprenger als schillen rond de dienstverlening van Ricoh. “Met onze Managed Document Services bepalen klanten hoe ver zij zich door ons laten ontzorgen.” Ricoh komt hiermee vooral tegemoet aan de behoeften van grote organisaties, hoewel ook het mkb hier zijn voordeel mee kan doen. Ricoh biedt daarnaast nog een nieuwe dienst aan het mkb. “Dit jaar hebben we de strategische keuze gemaakt om onze dienstverlening aan het mkb uit te breiden met IT-services”, legt Sprenger uit. “Dit betekent dat we in die sector ook pc’s, server- en netwerkoplossingen en een aantal voice-oplossingen gaan leveren.” Het motief daarvoor is helder: “We zitten al bij veel van die bedrijven en zij vertrouwen ons. Wij ontzorgen hen door vanuit hetzelfde adres ook deze services te bieden.” Volgens Sprengers zijn IT-services inmiddels voldoende gestandaardiseerd om deze stap te kunnen zetten. “Het is vooral een kwestie van organiseren en aan elkaar schakelen van services. Daarin zijn wij gewoon het beste.”

Ricoh Nederland

Utopialaan 25, 5232 CD ’s-Hertogenbosch
Postbus 93150, 5203 MB ’s-Hertogenbosch
Telefoon: (073) 645 11 11
Fax: (073) 645 18 17
E-mail: [email protected]
www.ricoh.nl
 

‘Clowns’ bij de overheid, luister naar Adriaan Mol en Robert Vis voordat het te laat is

Succesvolle ondernemers Adriaan Mol en Robert Vis waarschuwen: Nederland jaagt startups het land uit. De overheid moet nu luisteren naar deze 'uithangborden' voordat meer techtalent verdwijnt, schrijft investeerder Jeroen Bertrams in zijn column.

adriaan mol mollie robert vis bird

Ik kan iedereen aanraden de posts van Adriaan Mol (oprichter van onder andere betaalverwerker Mollie) en Robert Vis (oprichter van communicatieplatform Bird) op LinkedIn te volgen. Regelmatig komen ze met ferme taal over allerlei onderwerpen. Zo schreef ik al eens een column op MT/Sprout over de fittie van Adriaan Mol met ABN Amro, waarin hij de bank ‘incompetente idioten’ noemde.

Ondernemersklimaat in Nederland

Natuurlijk praten beide heren graag over hun eigen bedrijven en producten, maar ze hebben het ook vaak over het ondernemersklimaat in Nederland en in Europa. Ze vinden het – en dat is misschien nog wel een understatement – dramatisch.

Adriaan Mol dreigde in 2022 al eens met een vertrek uit Nederland. Tegen Het Parool stelde hij dat hij achteraf bezien nooit in Nederland zijn bedrijf had moeten starten. Zijn letterlijke woorden: ‘Techbedrijven bestaan hier ondanks de overheid, niet dankzij.’

Mol vindt dat allerlei overheidsregels uitermate beperkend werken voor startups, terwijl buitenlandse bedrijven daar helemaal geen last van hebben. Bovendien zijn de regels gemaakt voor ‘ouderwetse’ bedrijven. Dat staat innovatie in de weg en zorgt ervoor dat oude bedrijven bevoordeeld worden.

Lees ook: Ben je ‘geschift’ als je in Nederland blijft? Waarom startups snel/nooit naar de VS moeten verkassen

Ook Vis is vertrokken

Robert Vis denkt er vrijwel hetzelfde over. Niet voor niks vertrok hij recent met zijn volledige bedrijf uit Nederland en keerde zelfs Europa geheel de rug toe. Hij noemde onder meer belastingdruk als reden voor zijn vertrek, maar ook mentaliteit en veiligheid.

Reuters schreef twee weken geleden een uitgebreid stuk over het vertrek van Bird uit Europa. Want: heel Europa is een ‘ramp’ voor startups.

Dat vindt Adriaan Mol trouwens ook. Recent plaatste hij dit plaatje bij een LinkedIn post. Te zien is een sterk dalende lijn van de groei van de Europese economie, waarbij een stel analyserende politici stelt dat het waarschijnlijk ligt aan een gebrek aan… regulering.


En afgelopen week maakte Mol zich boos om het schrappen van een ondernemersvriendelijke regeling in Frankrijk en omschreef hij politici als een stel clowns zonder enig besef van ondernemerschap.

Uithangbord voor jonge ondernemers

Laten we niet vergeten dat Mol en Vis twee uiterst succesvolle ondernemers zijn. Slimme jongens met een enorme drive om mooie zaken te bouwen. Ze hebben duizenden banen geschapen in ons land. Ze weten als geen ander hoe je bedrijven uit de grond stampt.

Het verbaast mij dan ook zeer dat ze niet of nauwelijks worden betrokken bij het startupklimaat in Nederland. Deze heren wil je juist als uithangbord hebben voor jonge ondernemers.

Lees ook: De Quote Top 100 jonge miljonairs: hoe word je nou echt snel rijk?

Dat ze het klimaat voor ondernemers in Nederland slecht noemen, zou tot directe actie moeten leiden. Ik weet dat er binnen de overheid diverse mensen zijn die echt heel graag vooruitgang willen boeken op dit vlak, maar simpelweg de kans niet krijgen om iets voor elkaar te brengen. Klaarblijkelijk vindt de politiek het helemaal niet belangrijk.

Win-win voor overheid en ondernemers

Eerlijk is eerlijk: op bepaalde vlakken doet de overheid wel degelijk haar best om in ieder geval investeerders aan te moedigen om geld te steken in zeer jonge bedrijven. Met ons fonds Dutch Operator Fund maken we gebruik van een vriendelijke regeling van de RVO en mijn contact met die organisatie is uitstekend. Ik proef daar een stevige drive om jonge ondernemers en fondsen te helpen.

Overigens, Adriaan Mol zei in hetzelfde interview met Het Parool dat hij weinig heeft met investeringsfondsen die met andermans geld investeren. Hij doet alle zijn deals met eigen geld, of, zoals hij het stelt: ‘De meeste techinvesteerders neuken niet met hun eigen lul. Ze investeren geld van anderen.’

Bij ons fonds doen we net als Adriaan: allemaal eigen geld en geen cent managementfee. Reken maar dat we hard werken om de startups in onze portfolio maximaal te helpen. Wij winnen alleen als de startups ook winnen. Het zou goed zijn als Nederland en Europa dat ook begrijpen: ze winnen alleen als ondernemers winnen.

Lees ook deze columns van Jeroen Bertrams: