Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Ricoh

In 2008 bracht Ricoh zijn verschillende bedrijven in Nederland onder binnen de bestaande structuur van Nashuatec, dat toen Ricoh Nederland werd. “Sindsdien zijn we blijven investeren in kennis en innovaties”, vertelt Peter Sprenger, vice-president van Ricoh Nederland. “Daarbij hebben we oplossingen ontwikkeld voor een aantal belangrijke marktsectoren.”
 

In 2008 verdwenen Nashuatec en daaraan verbonden merken definitief van de Nederlandse markt om volledig op te gaan in het Ricoh-label. Een belangrijk voordeel daarvan is dat Ricoh zich sindsdien in verschillende marktsectoren op een eenduidige manier presenteert. “Die integratie maakt deel uit van ons streven naar herkenbaarheid als leverancier van innovatieve oplossingen voor verschillende marktsectoren”, zegt Peter Sprenger. “Daarbij gaat het al lang niet meer alleen om printers, copiers en multifunctionals, maar ook om een uitgebreid portfolio aan outsourcingopties, managed printservices en IT-diensten.” Centraal staat nog steeds het vergroten van de productiviteit van klanten. Naast generiek inzetbare producten en diensten biedt Ricoh inmiddels innovatieve oplossingen gericht op specifieke marktsectoren.

Patiëntenlogistiek

Een van de sectoren waarop Ricoh zich richt is de gezondheidszorg. “De tijdige beschikbaarheid van de juiste informatie is in de zorg cruciaal”, aldus Sprenger. “Zorginstellingen kunnen op dat gebied nog veel winst behalen. Om een voorbeeld te noemen: Nederlandse ziekenhuizen verliezen per jaar miljoenen euro’s omdat patiënten zich niet of te laat bij de juiste afdeling melden of omdat artsen niet op tijd over de juiste informatie beschikken.” Gebrekkige informatiestromen zijn daarvan de oorzaak.
Een van de oplossingen die Ricoh hiervoor biedt is een patiëntregistratiezuil in de hal van een ziekenhuis. Deze herkent de ‘intelligente’ patiëntenpas, koppelt deze aan informatie uit het ziekenhuisinformatiessysteem, het afsprakensysteem en het elektronisch patiëntendossier en verwijst de patiënt naar de juiste afdeling. Desgewenst print de infozuil de barcode van de patiënt op een polsbandje. Iedere afdeling of arts herkent de patiënt daarmee onmiddellijk en kan de juiste informatie oproepen. Bovendien kan iedere medische handeling zo feilloos in het juiste dossier worden opgenomen. “Dit systeem bespaart tijd en ontlast ziekenhuismedewerkers”, verklaart Sprenger. “Desgewenst kunnen bovendien allerlei formulieren gepersonifieerd worden uitgeprint of digitaal naar de juiste betrokkenen worden verstuurd.”

Lastenvermindering

Ook het onderwijs is een sector waarop Ricoh meer nadruk legt. “Vooral in het voortgezet onderwijs en op hbo’s en universiteiten is steeds minder sprake van klassikaal onderwijs. Opleidingen doen nadrukkelijk een beroep op de zelfwerkzaamheid van leerlingen en studenten. Projectonderwijs vraagt dat studenten informatie met elkaar delen. Maar docenten moeten intussen zicht blijven houden op hun vorderingen. Een goed leerlingenvolgsystemen met alle relevante informatie voor docenten, ouders en leerlingen is daarom cruciaal.” Ricoh levert voor onderwijsinstellingen onder meer oplossingen waarbij ingescande documenten automatisch en in de gewenste vorm naar de juiste bestemming – een docent, de financiële administratie, een applicatie of het leerlingenvolgsysteem – worden gestuurd. De snelheid en accuratesse van deze oplossing betekent een belangrijke lastenvermindering.

Productiviteitswinst

Andere sectoren waarop Ricoh zich met concrete oplossingen richt, zijn de overheid, transport & logistiek en de financiële sector. “Zij hebben gemeen dat tijdige beschikbaarheid van de juiste informatie essentieel is”, legt Sprenger uit. “Maar het archiveren, opzoeken en distribueren van informatie is natuurlijk niet hun corebusiness. Alle tijd die organisaties daaraan moeten besteden, gaat ten koste van hun productiviteit.”
Ricoh kan organisaties helpen om stapsgewijs print- en documentprocessen efficiënter in te richten. “Met onze Managed Document Services hebben we de producten en competenties om efficiënte workflows te implementeren”, aldus Sprengers. “Daarmee kunnen we al productiviteitswinst en aantoonbare return on investment realiseren. Echter, een groeiend aantal grote organisaties wil meer. Die vragen ons om hen geheel te ontzorgen en het beheer van hun informatie- en documentstromen geheel of gedeeltelijk over te nemen. Het kan zijn dat zij alleen het beheer van de centrale printkamer kwijt willen, maar het kan veel verder gaan. Desgewenst nemen we als outsourcingpartner hele processen over.”
Volgens Gartner Group onderscheidt Ricoh zich onder meer met deze modulaire ‘outservicing’ van andere leveranciers. De marktanalisten plaatsten het bedrijf eind september dan ook in de hoogste categorie van het Magic Quadrant voor Managed Print Solutions. Gartner Group beschouwt Ricoh op basis van visie en het vermogen om concrete oplossingen te leveren als marktleider.

Mkb ontzorgen

Trapsgewijze outsourcing van informatiestromen ziet Sprenger als schillen rond de dienstverlening van Ricoh. “Met onze Managed Document Services bepalen klanten hoe ver zij zich door ons laten ontzorgen.” Ricoh komt hiermee vooral tegemoet aan de behoeften van grote organisaties, hoewel ook het mkb hier zijn voordeel mee kan doen. Ricoh biedt daarnaast nog een nieuwe dienst aan het mkb. “Dit jaar hebben we de strategische keuze gemaakt om onze dienstverlening aan het mkb uit te breiden met IT-services”, legt Sprenger uit. “Dit betekent dat we in die sector ook pc’s, server- en netwerkoplossingen en een aantal voice-oplossingen gaan leveren.” Het motief daarvoor is helder: “We zitten al bij veel van die bedrijven en zij vertrouwen ons. Wij ontzorgen hen door vanuit hetzelfde adres ook deze services te bieden.” Volgens Sprengers zijn IT-services inmiddels voldoende gestandaardiseerd om deze stap te kunnen zetten. “Het is vooral een kwestie van organiseren en aan elkaar schakelen van services. Daarin zijn wij gewoon het beste.”

Ricoh Nederland

Utopialaan 25, 5232 CD ’s-Hertogenbosch
Postbus 93150, 5203 MB ’s-Hertogenbosch
Telefoon: (073) 645 11 11
Fax: (073) 645 18 17
E-mail: [email protected]
www.ricoh.nl
 

Dit waren de grootste klappers in startup en scaleup investeringen van 2024

Al hielden veel fondsen nog steeds hun kruit droog, in 2024 slaagden een paar handenvol startups en scaleups erin stevige fundingrondes te regelen. Een online supermarkt, chip(test)bedrijven en (AI)-software: dit waren de grootste klappers van de afgelopen twaalf maanden.

Michiel Muller
Michiel Muller, ceo en medeoprichter van online supermarkt Picnic. Foto: Picnic

1. Picnic: 355 miljoen voor groei in Duitsland en Frankrijk

Picnic haalde in januari opnieuw een enorme sloot vers kapitaal op: de aandeelhouders van de online super stortten begin januari 355 miljoen euro bij. Het geld is de brandstof om verder te groeien in Duitsland en Frankrijk en komt van investeerders als de Duitse supermarktgigant Edeka en Microsoft-oprichter Bill Gates.

In Duitsland is Picnic al actief in Noordrijn-Westfalen en grote steden als Berlijn, Hamburg en Stuttgart. Medeoprichter Michiel Muller zei tegen het FD dat over enkele jaren de helft van Duitsland zijn karretjes moet kunnen laten voorrijden. Tegen welke waardering zijn geldschieters bijstorten, wil hij niet prijsgeven. Tot nu toe haalde Muller al een klein miljard op.

Lees ook: Picnic-baas Michiel Muller: mister perfect die elk probleem systematisch benadert

2. Nearfield Instruments: 135 miljoen voor chiptester

Hamed Sadeghian en Roland van Vliet van Nearfield Instruments.

Nearfield Instruments claimt in juli de ‘grootste Nederlandse deeptech investeringsronde ooit’ te hebben afgerond. Het Rotterdamse techbedrijf haalt 135 miljoen euro op voor hun technologie om chips te testen.

Het Amerikaanse investeringsfonds Walden Catalyst en het Singaporese staatsfonds Temasek hebben de Serie C-financieringsronde geleid. Vorig jaar haalde de scaleup, geleid door Hamed Sadeghian, ook al 27 miljoen euro op bij onder meer ING en Invest-NL.

Deze spin-off van TNO levert met 170 medewerkers meetsystemen die geavanceerde chips nauwkeurig doormeten tijdens de fabricage, zonder ze te beschadigen. Het verse geld gaat naar uitbreiding van de productie en het productportfolio.

3. (en 4.) Mews: 110 miljoen + 100 miljoen dollar

Matthijs Welle en Richard Valtr haalden in maart 110 miljoen dollar op voor Mews, de Amsterdams/Praagse scaleup die SaaS-software voor hotels levert. De Series C-ronde, geleid door de Zweedse investeerder Kinnevik, maakte van Mews een unicorn met een (post money) waardering van 1,2 miljard dollar.

In september deden ze doodleuk nog een megaronde. Dit keer haalden Welle en Valtr 100 miljoen dollar bij het Amerikaanse Vista Credit Partners. De dollars zijn deels bestemd voor overnames. Mews Ventures, de investeringstak van het softwarebedrijf, had tot dat moment al negen hospitalitybedrijven overgenomen.

Volgens oprichter Valtr is de markt ‘rijp voor consolidatie’. Unicorn Mews bedient inmiddels 5.000 accommodaties met zijn cloudsoftware, waarin dit jaar 8 miljard dollar aan betalingen wordt verwerkt, een groei van meer dan 50 procent.

Lees ook: Matthijs Welle over de 110 miljoen die van Mews een unicorn maakt: ‘Onze metrics zijn gewoon goed’

5. DataSnipper: 100 miljoen dollar → unicorn

datasnipper team vidya peters
Ceo Vidya Peters en het team van DataSnipper

Nederland kreeg er in februari een nieuwe unicorn bij: DataSnipper, actief in software voor accountants, haalde in februari 100 miljoen dollar groeigeld op. Het Amerikaanse Index Ventures leidde de investeringsronde, die de scaleup op een waarde van 1 miljard dollar brengt.

Datasnipper is in 2018 opgericht door Jonas Ruyter, Kai Bakker en Maarten Alblas. Zij haalden vorig jaar Vidya Peters aan boord als ceo. Hun platform automatiseert het werk van accountants. En dat slaat goed aan: inmiddels telt Datasnipper 400.000 gebruikers in 125 landen. Deloitte, KPMG, EY en PwC zijn klant.

Lees meer: DataSnipper tankt 100 miljoen en is de volgende Nederlandse unicorn

6. Cradle: 73 miljoen euro voor eiwitontwerp met AI

Cradle haalde in november een whopping 73 miljoen dollar op voor zijn AI-platform, waarmee het de ontwikkeling van nieuwe eiwitten versnelt. De series B-ronde werd geleid door IVP, een van de grotere venture capitalfirma’s van de VS, bestaande aandeelhouders Index Ventures en Kindred Capital lapten bij. In totaal heeft de Nederlands/Zwitserse scaleup nu al meer dan 100 miljoen dollar binnen.

Oprichters Jelle Prins, Stef van Grieken, Elise de Reus, Harmen van Rossum en Eli Bixby hebben al flink wat grote farmabedrijven als klant, maar willen nu ook andere markten in, zoals de chemie en agrisector. Het vers opgehaalde kapitaal gaat naar uitbreiding van het R&D-team en het testlab, maar ook naar sales. ‘We zijn ervan overtuigd dat nieuwe eiwitten tot duurzamere en milieuvriendelijkere productiemethoden zullen leiden’, aldus Prins tegen MT/Sprout.

Lees ook: Eiwit-hacker Cradle: ‘We opereren aan het front van AI én biologie’

7. Axelera AI: 68 miljoen dollar voor AI-chips

axelera ai eindhoven fabrizio del maffeo
Ceo Fabrizio Del Maffeo van Axelera AI.

Het Europese Nvidia worden, voor minder doet chipontwikkelaar Axelera AI het niet. In de laatste week van juni maakte het bedrijf van ceo Fabrizio Del Maffeo een Series B-ronde bekend van maar liefst 68 miljoen dollar. Naast bestaande aandeelhouders als Innovation Industries stapten nu ook Invest-NL, de Europese Innovatieraad en de Koreaanse elektronicagigant Samsung in.

Axelera AI ontwikkelt edge AI-chips, die worden gebruikt in drones, auto’s en medische apparaten. Dat ‘edge’ betekent dat de apparaten minder afhankelijk zijn van de cloud voor de berekeningen rond AI: die doen ze zelf, en volgens Axelera bijzonder zuinig. Bij de scaleup, gevestigd op de High Tech Campus in Eindhoven, werken meer dan 180 mensen.

Lees ook10 scaleup-ceo’s luiden de noodklok: ‘Nieuwe kabinet moet gefocust inzetten op deep tech’

8. Payt: 55 miljoen euro voor debiteurenbeheer

payt partech
Ceo Sander Kamstra (l) en het team van Payt.

Payt Software, de Groningse aanbieder van onlinesoftware voor debiteurenbeheer, heeft 55 miljoen euro binnen geharkt. Het Franse investeringsfonds Partech wordt na deze ronde meteen bestempeld als strategische partner.

Ceo en medeoprichter Sander Kamstra wil met dat geld de groei versnellen in Europa en met AI de software slimmer maken. Het platform van de scaleup heeft naar eigen zeggen inmiddels meer dan 13.000 gebruikers en integreert ‘meer dan 600 boekhoud- en branchespecifieke systemen’ wat zorgt voor die internationale fit.

Sinds de oprichting in 2012 is Payt uitgegroeid tot marktleider. Het bedrijf ondersteunt meer dan 4.000 administraties op het gebied van debiteurenbeheer in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

9. Vico Therapeutics: 54 miljoen voor neuromedicijnen

Het Leidse biotechbedrijf Vico Therapeutics haalde in januari 54 miljoen euro binnen in een serie B-ronde om zijn middelen tegen ernstige neurologische aandoeningen verder te ontwikkelen. De ronde werd geleid door de Vlaamse investeerder Ackermans & van Haaren. Droia Ventures, EQT Life Sciences en Kurma Partners deden ook mee, naast bestaande investeerders Polaris Partners, Pureos Bioventures en Eurazeo.

Vico’s eerste product rond een antisense-oligonucleotide (ASO)-therapie ondergaat al klinische proeven in Europa en wordt ingezet bij onder meer de ziekte van Huntington. Vico is opgericht door meerdere oudgedienden van Prosensa, een Nederlands biotechbedrijf dat in 2015 voor 680 miljoen dollar werd verkocht.

10. Onward Medical: 50 miljoen voor dwarslaesie-hulp

Het Nederlands/Zwitserse Onward Medical heeft weer 50 miljoen euro bijgetankt om mensen met een dwarslaesie te helpen bewegen. Dat verliep via de beurs, want de scaleup heeft al een notering aan Euronext Parijs. Het grootste deel van het groeigeld komt uit de handen van het Duitse orthopedisch-technologische bedrijf Ottobock. Het concern verwerft daarmee een tiende van de aandelen in Onward Medical. De rest van het opgehaalde geld komt van private investeerders.

Het geld gaat naar de verdere ontwikkeling van een stimulator die lichaamsfuncties helpt herstellen bij dwarslaesiepatiënten. Het bedrijf uit Eindhoven verwacht in de komende maanden zijn ruggenmergstimulator op de Amerikaanse markt te brengen, meldt het Eindhovens Dagblad.

11. Mosa Meat: 40 miljoen voor kweekvlees

kweekvlees mosa meat
Een kweekburgertje van Mosa Meat.

Mosa Meat haalde in april nog eens 40 miljoen euro extra groeikapitaal op om zijn kweekvlees naar de markt te brengen. Ceo Maarten Bosch was ‘blij en vereerd’ met de mix aan nieuwe investeerders, waaronder de Limburgse ontwikkelingsmaatschappij Liof en Invest-NL en partijen uit de traditionele vleessector, zoals de Duitse pluimveegroep PHW.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De kapitaalinjectie komt boven op het eerder opgehaalde 94 miljoen euro en is bedoeld om de productie verder op te schalen en de productiekosten te drukken. Op dit moment is het kweekvlees alleen in Singapore op de markt. De regels in de EU en andere landen van de wereld staan verkoop nog niet toe.

Lees ook: Kweekvlees: wel in Singapore, nog (lang) niet in de Appie