Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Qurius

Qurius is een Europese, integrale IT-dienstverlener voor middelgrote bedrijven. Qurius wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzame technologie en gelooft dat IT cruciaal is om bedrijven en processen slimmer en efficiënter te organiseren, kosten te besparen en dus duurzamer te maken.
 

Dit streven wordt toegelicht door CFO Michiel Wolfswinkel van Qurius: “Wij helpen onze klanten met slimme, complete IT-oplossingen om hun organisatie en bedrijfsprocessen goed in te richten en goed te kunnen managen. Als een van de weinige spelers in de markt kunnen we de complete ICT-omgeving van een klant ontwerpen, realiseren en beheren. Van oplossingen op het gebied van ERP, CRM en platformtechnologie tot en met de complete infrastructuur, bij de klant op locatie of in ons hostingcenter. Om onze klanten goed te kunnen bedienen is het cruciaal dat we hen goed begrijpen. Qurius is met name in Nederland erg succesvol in de milieusector, de zorg, de distributie en de zakelijke dienstverlening.”
Het is de bedoeling dat Qurius in 2014 honderd procent duurzaam is én dat Qurius dan de leidende IT-dienstverlener is op het gebied van duurzame ICT. Wolfswinkel vertelt hoe dit gerealiseerd gaat worden: “Dankzij onze kennis van de markt kunnen we onze klanten helpen om de eisen die ook aan hen worden gesteld op het gebied van duurzaamheid te ondersteunen met onze IT-oplossingen.”

Het Nieuwe Werken

Volgens Qurius betekent duurzaamheid niet alleen groen, en Wolfswinkel legt dit uit: “Duurzaamheid houdt ook in dat je je bij het bouwen van een organisatie realiseert hoe je het bedrijf wilt achterlaten voor de volgende generatie. Het betekent dat je geen bedrijf bent waar uitsluitend witte mannen van tussen de dertig en veertig jaar oud werken, maar dat je een goede representatieve doorsnede van de bevolking laat zien: dus ook vrouwen aan boord en aantrekkelijk zijn voor andere leeftijdscategorieën en minderheden. Het betekent ook dat je een bedrijf bouwt dat zorgvuldig omgaat met energie- en CO2-uitstoot, en dat je dus rekening houdt met de omgeving en de mensen om je heen. Qurius transformeert allereerst de eigen organisatie naar een honderd procent duurzaam bedrijf in 2014. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar ons energieverbruik, het brandstofverbruik en hoe we dat kunnen reduceren. We promoten intern Het Nieuwe Werken. Dit betekent dat de manier waarop je met elkaar werkt en prestaties meet anders moet worden ingericht. Thuiswerken en variabele werktijden vallen daaronder, maar ook vergaderen via internet, ook internationaal. Dit levert vanzelfsprekend flinke besparingen op en enthousiaste medewerkers die effectiever kunnen werken. Die effecten zijn er nu al.”

Green IT 2.0

Bij groene IT denken de meeste organisaties op dit moment vooral aan Green IT 1.0; Qurius wil zich onderscheiden met Green IT 2.0. Wolfswinkel: “Green IT 1.0 is rechttoe rechtaan het terugdringen van bijvoorbeeld energieverbruik van je hostingcenter. Dit levert direct een kostenbesparing op. Green IT 2.0 is het vervolg daarop: hoe je je ERP-systemen zodanig kunt inrichten dat je je duurzaamheidsdoelstellingen meetbaar maakt. Daarvoor is functionaliteit nodig in je systemen.”
Corporate Communication Manager Suzanne Schaapman vult aan: “Streven is om op deze manier bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van de hele logistieke keten in beeld te brengen.”
Wolfswinkel: “Vanuit de overheid komt er steeds meer nadruk te liggen op het goed in beeld hebben van je eigen duurzaamheidsprofiel. Als bedrijven zaken willen doen met een overheid en vervolgens ook met andere partijen, moeten ze ervoor zorgen dat hun hele keten duurzaam is. Slimme IT kan dit mogelijk maken. Qurius werkt onder andere nauw samen met Microsoft om dergelijke Green IT 2.0-oplossingen te ontwikkelen.”

Bedrijven steunen

Qurius helpt bedrijven met dergelijke duurzaamheidsvraagstukken, en Wolfswinkel legt uit hoe dat in z’n werk gaat: “We zijn in gesprek met de directies van onze klanten en praten met ze over hun duurzaamheidsambities, hun wensen en wat ze de komende jaren op zich af zien komen.” Juist voor de financiële sector is duurzaamheid zeer relevant, want sustainability gaat immers niet alleen over groen, maar ook over stabiliteit, vertrouwen, risico’s minimaliseren, diversiteit, gezondheid en mobiliteit. Wolfswinkel zegt daarover: “Duurzaamheid is eigenlijk een thema dat CFO’s primair zou moeten aanspreken. Duurzaamheid is ook dat je er morgen nog bent. Het is bovendien direct zichtbaar in je winst-en-verliesrekening. Het is een uitstekend thema om tegelijkertijd goed op je kosten te letten. CFO’s en ICT-managers van bedrijven kunnen samen besparen door het slim organiseren van de bedrijfsinformatievoorzieningen en duurzaamheidsaspecten, en dus kostenbesparingen hierin zichtbaar en meetbaar maken. Veel grote bedrijven houden zich bezig met groene ICT, maar er zijn nog veel meer, vooral kleinere bedrijven die daar nog mee aan de slag moeten. Dat zijn juist onze primaire klanten.”
Suzanne Schaapman sluit af met: “Succes lijkt vaak iets van korte termijnen, maar wij streven – samen met de klant – naar duurzaam succes, op de lange termijn.”

Qurius N.V.

Van Voordenpark 1a, 5301 KP Zaltbommel
Postbus 258, 5300 AG Zaltbommel
Telefoon: (0418) 68 35 00
Fax: (0418) 68 35 35
E-mail: [email protected]
www.qurius.com
 

Staat je carrière stil? Zo weet je wanneer het tijd is voor een volgende stap

Als je het gevoel hebt dat je je werk zelfs slapend zou kunnen uitvoeren, wordt het tijd jezelf te disrupten. Met deze zeven tips blijf je groeien.

carriere nieuwe baan
Foto: Getty Images

Je zou Whitney Johnson een groei-expert kunnen noemen. Ze noemt zichzelf daarentegen liever deskundige op het gebied van persoonlijke disruptie.

De Amerikaanse is een veelgevraagd spreker, schreef meerdere boeken en geeft les aan de Harvard Business School. In een masterclass ter gelegenheid van de Presidents Summit, een grote businessconferentie komende maand in Kopenhagen, geeft ze tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.

Centraal in haar verhaal is de zogeheten S-curve, een grafiek die een groeipatroon voor je carrière weergeeft. Het is volgens Johnson belangrijk om vast te stellen waar je staat op die S-curve, omdat je dan veel effectiever je capaciteiten kunt inzetten om te groeien. ‘Elke keer wanneer je iets nieuws start, een nieuwe baan, een nieuw project of bedrijf, sta je onder aan de S-curve. Dat is een lanceerplatform,’ legt ze uit.

Zo werkt de S-curve

‘Groei gebeurt wel degelijk op deze plek, alleen is dat niet tastbaar. Je kunt je daardoor gefrustreerd voelen of beginnen te twijfelen aan jezelf. Het gaat traag, maar dit is wel het begin van je pad naar groei,’ zegt Johnson. ‘Je gaat namelijk aan het werk, doet de nodige inspanningen, waardoor je met de S-bocht mee omhoog gaat. Halverwege komt je op de sweet spot uit. Je voelt je opgewonden over je werk, het gaat eenvoudiger, maar niet te gemakkelijk. Dit is de plek waar je wil zijn.’

Beland je boven aan de S-curve, dan bevind je je in de fase van mastery. ‘Je hebt de ervaring, je weet dat je erg goed bent in wat je doet, maar je begint je wel te vervelen. Je hebt je plateau bereikt. Je wil het eigenlijk niet meer doen, je wilt iets nieuws. Als je het in je slaap kan doen, dan is dat een belangrijk signaal om van S-curve te veranderen.’

Tips naar succes

De groei-expert heeft zeven tips om telkens opnieuw succesvol door een S-curve te bewegen:

#1 Neem het juiste risico

Er is een verschil tussen marktrisico en concurrentierisico. Als je een leuke baan najaagt bij een sexy bedrijf ben je daarin meestal niet alleen. Een uitdagende functie betekent veel concurrentie.

Slimmer is het daarom om te kiezen voor marktrisico. Misschien zie je daar op het eerste gezicht geen leuke banen in het verschiet, maar het betekent wel dat er daar ook een stuk minder competitie is. De kans op succes ligt volgens Johnson daardoor zes keer hoger.

‘Onthou dat om te bepalen wanneer je welk risico neemt: amateurs compete and professionals create’, zegt ze. ‘Je focust op wat je kan creëren, niet op de concurrentie. Waar kan je spelen, waar anderen niet aan het spelen zijn, wanneer je omhoog wil gaan op de S-curve? Wat is je niche?’

#2 Bepaal je sterktes

Waarmee onderscheid je je ten opzichte van anderen? Een open deur, geeft Johnson toe, want natuurlijk speel je voor een volgende carrièrestap in op je sterktes. Maar wat zijn die eigenlijk? ‘Je gebruikt ze waarschijnlijk op de automatische piloot, zonder er veel energie in te steken. Daardoor zijn die sterktes misschien niet zichtbaar voor jezelf. Zelfs als je ze wel ziet, doe je ze waarschijnlijk zo makkelijk dat het geen waarde voor je heeft.’

Als je niet weet welke sterktes je hebt, vraag jezelf dan af waaraan je je ergert bij andere mensen. ‘Waarom lukt iets hen niet, terwijl het jou zo makkelijk afgaat? Dat is al een clou. Vraag jezelf ook af welke complimenten je afwimpelt. Als je de volgende keer een compliment krijgt, schrijf dan op waarover het ging. Dat is namelijk je superpower.’

#3 Omarm je beperkingen

Johnson: ‘Je krijgt in de S-curve vaak het gevoel “had ik maar meer geld, meer tijd, meer mensen, een begripvolle baas, dan krijg ik alles voor elkaar”. Maar het is een natuurkundige wet dat je ergens tegenaan moet botsen om voldoende beweging te krijgen.’

Johnsons tip is om die beperkingen juist als een gereedschap te beschouwen. Gereedschap om iets te creëren. ‘Kijk naar de coronacrisis. Wat werd er toen plotseling allemaal mogelijk? Ondanks alle ellende zijn daar zijn ook goede dingen uit voortgekomen.’

#4 Manage je verwachtingen

Je begint elke keer aan een nieuwe S-curve op basis van je hypotheses. Dit is wat je moet doen, die actie is daar nodig en ga zo maar door. ‘Maar dat is je brein dat gewoon een voorspellend model runt. Veel van die voorspellingen kloppen niet in de praktijk’, zegt de Amerikaanse.

Hoe langer je in de S-curve actief bent, hoe accurater je voorspellingen worden. Je worstelt met het managen van je verwachtingen wanneer je het werkwoord ‘zou’ begint te gebruiken. Johnson: ‘Als je tegen jezelf zegt dat dingen anders zouden moeten zijn, dan is er een kloof tussen verwachtingen en de realiteit. Je vraagt je af waarom iets gebeurt in plaats van dat je je afvraagt wat je eraan gaat doen. Dan word je een slachtoffer. Je zakt terug naar beneden in de S-curve.

Als je omhoog wil op de curve moet je volgens Johnson een manier vinden om jezelf te blijven verbazen. ‘Dat is perfect mogelijk. Stel jezelf telkens de vraag: “Wat heb ik geleerd?” Je kan elke dag iets bijleren. Verwijder het werkwoord “zou” uit je vocabulaire.’

#5 Zet een stap terug om te groeien

Persoonlijke disruptie gaat ook over een stap zijwaarts zetten, is de opvatting van Whitney Johnson. ‘Maar zo’n stap kan wel als een katapult werken. Ik heb het tot nu toe vooral over mobiliteit in je carrière gehad, maar er is een andere zeer belangrijke stap. Dat is rusten en reflecteren. Je zet een stap terug om te rusten of om na te denken. Of om uit te zoomen en het grotere plaatje te zien. Denk na over hoe rust je kan helpen om sneller te groeien.’

#6 Gebruik falen positief

We maken altijd en overal fouten, maar het gaat erom hoe we ons daarbij voelen, benadrukt Johnson. ‘We voelen ons vaak beschaamd en daarmee limiteer je je disruptie. Of je je ervaringen nu als falen ziet of als succes, het is altijd jouw keuze.’

Haar advies is om je minder snel te schamen. ‘Ik vind dat je jezelf beter de vraag kunt stellen: “Heb ik gefaald of heb ik geleerd?” Zie falen slechts als feedback om de dingen een volgende keer op een andere manier te doen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7 Durf te ontdekken

Ben je onzeker om in een nieuwe wereld te stappen? Vraag aan collega’s of je naasten wat je doet als je je onzeker voelt. ‘Volgens mijn man word ik hyperkritisch en ga ik micromanagen. Maar ik ben hem dankbaar voor die informatie, want ik weet nu waar ik aan moet werken. Zet de stap, vraag feedback en pas je aan.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Johnson: ‘Besef dat het een goede zaak is dat je aan iets nieuws begint. Wanneer je continu aan het presteren bent, leer je eigenlijk niets. Schakel dus over naar experimenteren. Zeg tegen jezelf dat je experimenten runt en dat je ervan kan leren. Learn, leap, repeat.

Lees meer over carrière maken: