Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Advertorial – Qurius

Je leest nu: Advertorial – Qurius

Qurius is een Europese, integrale IT-dienstverlener voor middelgrote bedrijven. Qurius wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzame technologie en gelooft dat IT cruciaal is om bedrijven en processen slimmer en efficiënter te organiseren, kosten te besparen en dus duurzamer te maken.
 

Dit streven wordt toegelicht door CFO Michiel Wolfswinkel van Qurius: “Wij helpen onze klanten met slimme, complete IT-oplossingen om hun organisatie en bedrijfsprocessen goed in te richten en goed te kunnen managen. Als een van de weinige spelers in de markt kunnen we de complete ICT-omgeving van een klant ontwerpen, realiseren en beheren. Van oplossingen op het gebied van ERP, CRM en platformtechnologie tot en met de complete infrastructuur, bij de klant op locatie of in ons hostingcenter. Om onze klanten goed te kunnen bedienen is het cruciaal dat we hen goed begrijpen. Qurius is met name in Nederland erg succesvol in de milieusector, de zorg, de distributie en de zakelijke dienstverlening.”
Het is de bedoeling dat Qurius in 2014 honderd procent duurzaam is én dat Qurius dan de leidende IT-dienstverlener is op het gebied van duurzame ICT. Wolfswinkel vertelt hoe dit gerealiseerd gaat worden: “Dankzij onze kennis van de markt kunnen we onze klanten helpen om de eisen die ook aan hen worden gesteld op het gebied van duurzaamheid te ondersteunen met onze IT-oplossingen.”

Het Nieuwe Werken

Volgens Qurius betekent duurzaamheid niet alleen groen, en Wolfswinkel legt dit uit: “Duurzaamheid houdt ook in dat je je bij het bouwen van een organisatie realiseert hoe je het bedrijf wilt achterlaten voor de volgende generatie. Het betekent dat je geen bedrijf bent waar uitsluitend witte mannen van tussen de dertig en veertig jaar oud werken, maar dat je een goede representatieve doorsnede van de bevolking laat zien: dus ook vrouwen aan boord en aantrekkelijk zijn voor andere leeftijdscategorieën en minderheden. Het betekent ook dat je een bedrijf bouwt dat zorgvuldig omgaat met energie- en CO2-uitstoot, en dat je dus rekening houdt met de omgeving en de mensen om je heen. Qurius transformeert allereerst de eigen organisatie naar een honderd procent duurzaam bedrijf in 2014. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar ons energieverbruik, het brandstofverbruik en hoe we dat kunnen reduceren. We promoten intern Het Nieuwe Werken. Dit betekent dat de manier waarop je met elkaar werkt en prestaties meet anders moet worden ingericht. Thuiswerken en variabele werktijden vallen daaronder, maar ook vergaderen via internet, ook internationaal. Dit levert vanzelfsprekend flinke besparingen op en enthousiaste medewerkers die effectiever kunnen werken. Die effecten zijn er nu al.”

Green IT 2.0

Bij groene IT denken de meeste organisaties op dit moment vooral aan Green IT 1.0; Qurius wil zich onderscheiden met Green IT 2.0. Wolfswinkel: “Green IT 1.0 is rechttoe rechtaan het terugdringen van bijvoorbeeld energieverbruik van je hostingcenter. Dit levert direct een kostenbesparing op. Green IT 2.0 is het vervolg daarop: hoe je je ERP-systemen zodanig kunt inrichten dat je je duurzaamheidsdoelstellingen meetbaar maakt. Daarvoor is functionaliteit nodig in je systemen.”
Corporate Communication Manager Suzanne Schaapman vult aan: “Streven is om op deze manier bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van de hele logistieke keten in beeld te brengen.”
Wolfswinkel: “Vanuit de overheid komt er steeds meer nadruk te liggen op het goed in beeld hebben van je eigen duurzaamheidsprofiel. Als bedrijven zaken willen doen met een overheid en vervolgens ook met andere partijen, moeten ze ervoor zorgen dat hun hele keten duurzaam is. Slimme IT kan dit mogelijk maken. Qurius werkt onder andere nauw samen met Microsoft om dergelijke Green IT 2.0-oplossingen te ontwikkelen.”

Bedrijven steunen

Qurius helpt bedrijven met dergelijke duurzaamheidsvraagstukken, en Wolfswinkel legt uit hoe dat in z’n werk gaat: “We zijn in gesprek met de directies van onze klanten en praten met ze over hun duurzaamheidsambities, hun wensen en wat ze de komende jaren op zich af zien komen.” Juist voor de financiële sector is duurzaamheid zeer relevant, want sustainability gaat immers niet alleen over groen, maar ook over stabiliteit, vertrouwen, risico’s minimaliseren, diversiteit, gezondheid en mobiliteit. Wolfswinkel zegt daarover: “Duurzaamheid is eigenlijk een thema dat CFO’s primair zou moeten aanspreken. Duurzaamheid is ook dat je er morgen nog bent. Het is bovendien direct zichtbaar in je winst-en-verliesrekening. Het is een uitstekend thema om tegelijkertijd goed op je kosten te letten. CFO’s en ICT-managers van bedrijven kunnen samen besparen door het slim organiseren van de bedrijfsinformatievoorzieningen en duurzaamheidsaspecten, en dus kostenbesparingen hierin zichtbaar en meetbaar maken. Veel grote bedrijven houden zich bezig met groene ICT, maar er zijn nog veel meer, vooral kleinere bedrijven die daar nog mee aan de slag moeten. Dat zijn juist onze primaire klanten.”
Suzanne Schaapman sluit af met: “Succes lijkt vaak iets van korte termijnen, maar wij streven – samen met de klant – naar duurzaam succes, op de lange termijn.”

Qurius N.V.

Van Voordenpark 1a, 5301 KP Zaltbommel
Postbus 258, 5300 AG Zaltbommel
Telefoon: (0418) 68 35 00
Fax: (0418) 68 35 35
E-mail: [email protected]
www.qurius.com
 

Waarom het succes van technologie om mensen draait (podcast)

In samenwerking met Ordina - De snelle ontwikkeling van digitale technologie levert steeds weer nieuw potentieel op. Maar het succes daarvan draait niet alleen om technologie. Het draait om mensen. Precies dat perspectief onderzoekt Ordina in de podcast-serie Chats of Change.

Chats of change
Je leest nu: Waarom het succes van technologie om mensen draait (podcast)

In een tijdperk vol digitale technologie zou je kunnen denken dat succesvolle organisaties uitblinken in het gebruik van de juiste technologie. Maar het ligt net even anders, zo blijkt in deze podcast waar Nart Wielaard in gesprek gaat met Paul Heijmans, director of engineering & IT bij Ordina, en Daan Decat, Head of Data bij Brussels Airport.

Heijmans maakt zich in deze podcast sterk voor de manier waarop Ordina klanten bijstaat in hun technologische transformaties. Het succes daarvan is volgens hem ook afhankelijk van mensen die perfect begrijpen wat die technologie voor kansen biedt en hoe de organisatie daarop moet anticiperen. ‘Technologie creëert geen transformatie; mensen zijn de echte driver daarvan.’

Changemakers centraal

In de podcastserie staan changemakers centraal: mensen die de verandering mogelijk maken en in staat zijn het potentieel van digitale technologie te ontsluiten. In de eerste aflevering – die gaat over technologie in een accelererende wereld – ontstaat daarover een mooi gesprek tussen beiden.

Een ding werd glashelder: wat organisaties niet moeten doen is zich blindstaren op de technologie. Ze moeten juist vooral blijven redeneren vanuit de relevantie van de technologie. Dat is al lastig genoeg in een wereld waarin de ene na de andere hype voorbij komt.

Verbetering van de ervaring

In het geval van Brussels Airport blijkt die relevantie te gaan om het verbeteren van de ervaring van de reiziger die vooral voorspelbaar en soepeltjes moet reizen. ‘Ease the mind, move the heart’, zo luidt de centrale belofte van de operatie om data in te zetten voor de reiziger.

Decat is trots op wat de organisatie daarmee heeft laten zien, al kan hij desgevraagd niet de garantie bieden dat er ooit lange wachtrijen zullen ontstaan zoals we hebben gezien op Schiphol. Begrijpelijk, want zekerheden over de toekomst zijn er niet.

Een zekerheid is er echter wel: de luchthaven is nog lang niet klaar op dit vlak en heeft nog veel ambities. ‘Het mooie is dat zodra mensen beginnen te geloven in data, dat er dan een enorm krachtige verandering op gang komt. Met veel goede ideeën.’

Steeds eenvoudiger

Decat is het dan ook volmondig eens met Heijmans dat het gaat om de juiste mensen, om het hebben van changemakers in je organisatie. En daarmee ook het aannemen van nieuwe mensen met het juiste profiel en het partneren met organisaties die begrijpen waar je heen wilt.

Heijmans schetst in de podcast ook een wereld waarin programmeren steeds eenvoudiger wordt – mede als gevolg van de rappe opkomst van AI. Ook legt hij uit dat je het jezelf ook ‘gemakkelijk’ kunt maken door slim te kijken naar beschikbare technologie. ‘In een wereld vol cloudtechnologie zijn er standaard veel mooie producten te gebruiken. Dingen die vroeger complex waren kun je nu tamelijk eenvoudig mogelijk maken, bijvoorbeeld door toepassingen te gebruiken die elders hun nut al hebben bewezen.’

In de podcastserie Chats of Change gaat Nart Wielaard in gesprek met changemakers, de mensen die in organisaties via technologie verandering en versnelling tot stand brengen. De podcast – een initiatief van Ordina, gemaakt door MT/Sprout – is ook als video te bekijken.

In the age of automation and AI, it’s easy to overlook the importance of people skills in leadership. In this article, Chiel ter Wal, Business Director of Organization & Business Transformation at Ordina, argues that emotionally intelligent leaders are critical in guiding teams through the uncertainties and opportunities of digital transformations. Read on to discover the surprising power of people skills in the digital age.

Read more
Ordina - 1

Discover why a human-centric approach is crucial for successful digital transformation. Learn from Ordina’s Human Capital and Change Practice Lead, Mischa Strating, on how to build a change-ready mindset and navigate the challenges of constant change.

Read more
Haroon Sheikh

Haroon Sheikh, Dutch philosopher and publicist, shares his insights on digital transformation, artificial intelligence, and the impact they have on society.

Read more
Ordina - 4

Watch this new video from Mischa Strating and Chiel ter Wal, where they share their insights on how to face this digital age through embracing vulnerability and humility. Learn how to become a Changemaker and succeed in the face of constant change.

Watch the video
/