Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Qurius

Qurius is een Europese, integrale IT-dienstverlener voor middelgrote bedrijven. Qurius wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzame technologie en gelooft dat IT cruciaal is om bedrijven en processen slimmer en efficiënter te organiseren, kosten te besparen en dus duurzamer te maken.
 

Dit streven wordt toegelicht door CFO Michiel Wolfswinkel van Qurius: “Wij helpen onze klanten met slimme, complete IT-oplossingen om hun organisatie en bedrijfsprocessen goed in te richten en goed te kunnen managen. Als een van de weinige spelers in de markt kunnen we de complete ICT-omgeving van een klant ontwerpen, realiseren en beheren. Van oplossingen op het gebied van ERP, CRM en platformtechnologie tot en met de complete infrastructuur, bij de klant op locatie of in ons hostingcenter. Om onze klanten goed te kunnen bedienen is het cruciaal dat we hen goed begrijpen. Qurius is met name in Nederland erg succesvol in de milieusector, de zorg, de distributie en de zakelijke dienstverlening.”
Het is de bedoeling dat Qurius in 2014 honderd procent duurzaam is én dat Qurius dan de leidende IT-dienstverlener is op het gebied van duurzame ICT. Wolfswinkel vertelt hoe dit gerealiseerd gaat worden: “Dankzij onze kennis van de markt kunnen we onze klanten helpen om de eisen die ook aan hen worden gesteld op het gebied van duurzaamheid te ondersteunen met onze IT-oplossingen.”

Het Nieuwe Werken

Volgens Qurius betekent duurzaamheid niet alleen groen, en Wolfswinkel legt dit uit: “Duurzaamheid houdt ook in dat je je bij het bouwen van een organisatie realiseert hoe je het bedrijf wilt achterlaten voor de volgende generatie. Het betekent dat je geen bedrijf bent waar uitsluitend witte mannen van tussen de dertig en veertig jaar oud werken, maar dat je een goede representatieve doorsnede van de bevolking laat zien: dus ook vrouwen aan boord en aantrekkelijk zijn voor andere leeftijdscategorieën en minderheden. Het betekent ook dat je een bedrijf bouwt dat zorgvuldig omgaat met energie- en CO2-uitstoot, en dat je dus rekening houdt met de omgeving en de mensen om je heen. Qurius transformeert allereerst de eigen organisatie naar een honderd procent duurzaam bedrijf in 2014. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar ons energieverbruik, het brandstofverbruik en hoe we dat kunnen reduceren. We promoten intern Het Nieuwe Werken. Dit betekent dat de manier waarop je met elkaar werkt en prestaties meet anders moet worden ingericht. Thuiswerken en variabele werktijden vallen daaronder, maar ook vergaderen via internet, ook internationaal. Dit levert vanzelfsprekend flinke besparingen op en enthousiaste medewerkers die effectiever kunnen werken. Die effecten zijn er nu al.”

Green IT 2.0

Bij groene IT denken de meeste organisaties op dit moment vooral aan Green IT 1.0; Qurius wil zich onderscheiden met Green IT 2.0. Wolfswinkel: “Green IT 1.0 is rechttoe rechtaan het terugdringen van bijvoorbeeld energieverbruik van je hostingcenter. Dit levert direct een kostenbesparing op. Green IT 2.0 is het vervolg daarop: hoe je je ERP-systemen zodanig kunt inrichten dat je je duurzaamheidsdoelstellingen meetbaar maakt. Daarvoor is functionaliteit nodig in je systemen.”
Corporate Communication Manager Suzanne Schaapman vult aan: “Streven is om op deze manier bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van de hele logistieke keten in beeld te brengen.”
Wolfswinkel: “Vanuit de overheid komt er steeds meer nadruk te liggen op het goed in beeld hebben van je eigen duurzaamheidsprofiel. Als bedrijven zaken willen doen met een overheid en vervolgens ook met andere partijen, moeten ze ervoor zorgen dat hun hele keten duurzaam is. Slimme IT kan dit mogelijk maken. Qurius werkt onder andere nauw samen met Microsoft om dergelijke Green IT 2.0-oplossingen te ontwikkelen.”

Bedrijven steunen

Qurius helpt bedrijven met dergelijke duurzaamheidsvraagstukken, en Wolfswinkel legt uit hoe dat in z’n werk gaat: “We zijn in gesprek met de directies van onze klanten en praten met ze over hun duurzaamheidsambities, hun wensen en wat ze de komende jaren op zich af zien komen.” Juist voor de financiële sector is duurzaamheid zeer relevant, want sustainability gaat immers niet alleen over groen, maar ook over stabiliteit, vertrouwen, risico’s minimaliseren, diversiteit, gezondheid en mobiliteit. Wolfswinkel zegt daarover: “Duurzaamheid is eigenlijk een thema dat CFO’s primair zou moeten aanspreken. Duurzaamheid is ook dat je er morgen nog bent. Het is bovendien direct zichtbaar in je winst-en-verliesrekening. Het is een uitstekend thema om tegelijkertijd goed op je kosten te letten. CFO’s en ICT-managers van bedrijven kunnen samen besparen door het slim organiseren van de bedrijfsinformatievoorzieningen en duurzaamheidsaspecten, en dus kostenbesparingen hierin zichtbaar en meetbaar maken. Veel grote bedrijven houden zich bezig met groene ICT, maar er zijn nog veel meer, vooral kleinere bedrijven die daar nog mee aan de slag moeten. Dat zijn juist onze primaire klanten.”
Suzanne Schaapman sluit af met: “Succes lijkt vaak iets van korte termijnen, maar wij streven – samen met de klant – naar duurzaam succes, op de lange termijn.”

Qurius N.V.

Van Voordenpark 1a, 5301 KP Zaltbommel
Postbus 258, 5300 AG Zaltbommel
Telefoon: (0418) 68 35 00
Fax: (0418) 68 35 35
E-mail: [email protected]
www.qurius.com
 

Het tegendraadse advies van Wouter Glaser om te groeien: ‘Neem afscheid van klanten die niet bij je passen’

Groeien met behoud van bedrijfscultuur lijkt een spagaat. Maar volgens Wouter Glaser, oprichter van pr-bureau Glasnost en scaleup-studio Go Delphi, is het de sleutel tot succes. 'Consequent handelen naar je kernwaarden is essentieel.'

wouter glaser go delphi werkprofessor

‘We dare to be open’ en ‘We lead the revolution’. Het klinkt misschien als loze marketingpraat, maar voor Wouter Glaser waren deze kernwaarden de sleutel tot het succes van zijn pr-bureau Glasnost. En niet zomaar wat woorden op de muur – hij nam er zelfs afscheid van klanten die er niet bij pasten.

Investeren in mensen

Het bureau, dat hij in 2012 oprichtte en in 2020 verkocht aan communicatiegroep Ace, groeide uit tot een van de toonaangevende spelers in de Nederlandse pr-markt, met klanten als Google, Unilever en VodafoneZiggo.

In de podcast De Werkprofessor vertelt Glaser hoe hij deze groei realiseerde. Opvallend detail: waar in de consultancywereld een winstpercentage van 20 procent als zeer goed wordt gezien, haalde Glasnost 30 procent. En dat terwijl het bedrijf flink investeerde in zijn mensen.

‘Investeren in mensen is gewoon belangrijk’, zegt Glaser. ‘Als mensen na twee of drie jaar weer weggaan, moet je het aan de klant uitleggen dat het team weer verandert. Dat creëert instabiliteit. Daarnaast heb je ook veel kosten voor het recruiten en opleiden.’

Sterke kernwaarden

De sleutel tot het succes is volgens Glaser een sterke bedrijfscultuur met onderscheidende kernwaarden. ‘De meeste bedrijven hebben geen goede kernwaarden’, stelt hij. ‘Ze kiezen voor holle begrippen als integer of professioneel. Als je een bank bent en mensen aanneemt, mag ik aannemen dat ze integer zijn.’

Bij Glasnost werden sollicitanten niet geselecteerd op cv, maar op hun match met de kernwaarden. Ervaren medewerkers voerden de eerste gesprekken, puur gericht op culturele fit. ‘Zij vroegen bijvoorbeeld: vertel eens over een moment waarop je open wilde zijn, dat niet durfde, maar uiteindelijk toch deed?’

Deze aanpak betaalde zich uit in loyale medewerkers én klanten. Glaser: ‘We hebben wel eens twee klanten de deur gewezen, omdat ze niet bij onze kernwaarden pasten. Een van hen gaf ons team nooit de credits voor prachtige resultaten. In Londen viel de manager van zijn stoel – dat had hij nog nooit meegemaakt.’

Openheid en vertrouwen

Na de verkoop van Glasnost aan communicatiegroep Ace in 2020 richtte Glaser Go Delphi op. Met deze scaleup-studio helpt hij nu andere ondernemers bij het professionaliseren en opschalen van hun bedrijven. Zijn ervaringen deelt hij in een boek dat begin 2025 verschijnt.

Een van zijn favoriete methodes is de ‘Start, Stop, Continue-conversatie’, afkomstig uit de Rockefeller Habits. Deze aanpak, waarbij teams aangeven wat ze moeten starten, stoppen of continueren, voerde hij vaak uit tijdens wandelingen. ‘Dat droeg bij aan een sfeer van openheid en vertrouwen’, aldus Glaser.

‘Het loont om je in te lezen in de beste methodieken’, zegt Glaser. ‘En soms moet je dingen doen die tegennatuurlijk lijken, zoals klanten laten gaan die niet bij je kernwaarden passen. Iedereen heeft mij toen afgeraden om bepaalde zaken zo aan te pakken. Maar die keuzes hebben allemaal goed uitgepakt.’

3 takeaways uit de podcast met Wouter Glaser:

  1. Formuleer een BHAG om te inspireren en richting te geven
    Een groot, ambitieus doel motiveert je team en trekt klanten aan. Het geeft richting op lange termijn, terwijl tussendoelen helpen om de voortgang te bewaken.
  2. Gebruik kernwaarden als kompas
    Kies kernwaarden die onderscheidend en actiegericht zijn. Selecteer medewerkers, klanten en partners op basis van deze waarden om een sterke cultuur te bouwen.
  3. Betrek je team bij verbeteringen
    Start, Stop, Continue-conversaties helpen om vertrouwen te herstellen en medewerkers te betrekken bij besluitvorming. Dit leidt tot betere prestaties en een positieve werksfeer.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.