Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Meeuwsen Ten Hoopen

Dit jaar precies zestig jaar geleden begonnen als klein kantoor in Emmeloord is Meeuwsen Ten Hoopen uitgegroeid tot een van de vijftien grootste accountants- en belastingadvieskantoren van Nederland. Het geheim? Een onderscheidende bestuursvorm en een strategie die daadwerkelijk aansluit bij de klantbehoeften.


In het groenste kantoor van Nederland – de watertoren in het lommerrijke Bussum – heten Frits Spijkers, voorzitter dagelijks bestuur, en Eduard van den Bout, vestigingsdirecteur en lid dagelijks bestuur, ons welkom. Frits Spijkers: “Meeuwsen Ten Hoopen is hoofdzakelijk gevestigd in middelgrote plaatsen. Onze kracht ligt in het regionaal werken en het uitbouwen van langdurige klantrelaties. Daar zal Eduard straks meer over vertellen.”
Spijkers vertelt dat hij al sinds april 1979 is verbonden aan Meeuwsen Ten Hoopen. De fiscalist is net afgestudeerd aan de universiteit wanneer hij wordt gebeld door de heer Meeuwsen. “Of ik als fiscalist wilde werken bij een klein kantoor in Emmeloord.” Spijkers steekt zijn licht op bij zijn leermeesters en deze drukken hem op het hart dat hij deze mooie kans moet grijpen. Na vijf jaar stapt Spijkers als partner in de organisatie. Meeuwsen Ten Hoopen groeit intussen verder met het hoofdkantoor in Emmeloord en vestigingen in Steenwijk, Assen en Lelystad. Vandaag de dag bedient het bedrijf zijn klanten vanuit vijftien vestigingen met zo’n 550 medewerkers. Ze ondersteunen mkb-ondernemers bij het behalen van maximaal rendement op financieel-economisch gebied. Ook op het gebied van salarisadvies en corporate finance staat de organisatie hen bij. Internationaal is Meeuwsen Ten Hoopen actief lid van het Moore Stephens-netwerk.

Onderscheidende bestuursvorm

Spijkers vervolgt: “In 1986 nam meneer Meeuwsen afscheid. Het bestuur veranderde. Er kwam een aantal nieuwe vennoten bij. In de groeiende organisatie was het nodig dat er een bestuur uit de vennoten werd aangewezen. Ger ten Hoopen en Piet de Boer hebben deze taak toen op zich genomen. Intussen bestond de maatschap uit zo’n tien vennoten, die zowel in de dagelijkse praktijk werkten als betrokken bleven bij de bestuurlijke zaken.”
Na het uittreden van Ger ten Hoopen eind 1999 bestond het bestuur uit drie leden: allen aandeelhouders. Eduard van den Bout lacht; in die tijd is hij bij de onderneming gekomen in zijn huidige directeursfunctie. Spijkers: “Deze aandeelhouders vormden de spil van het bestuur en waren logischerwijs vrijgesteld van de externe accountancywerkzaamheden. Maar het is lastig om vanuit een fulltimebestuursfunctie op enig moment weer de dagelijkse praktijk in te gaan. Na het uittreden van Piet de Boer en Louis van der Burg hebben we daarom besloten dat aandeelhouders slechts twintig procent van hun tijd bezig zouden moeten zijn met het besturen. In 2010 zijn twee externe directeuren met forse bevoegdheden aangetrokken, die met drie parttime besturende en roulerende aandeelhouders de leiding over het bedrijf vormen.”
De directeuren, Martin van As (operationeel) en Tim Fennema (financieel), nemen veel initiatieven. Van den Bout: “De voordelen van deze nieuwe vorm zijn legio: professionaliteit, voortdurende continuïteit van vaktechnische bagage in de praktijk, en je bent altijd goed op de hoogte als aandeelhouder die in het vak blijft.”

Loyaliteit

We vragen Van den Bout naar de plannen tot 2015. “Meeuwsen Ten Hoopen gaan we adviesrijker maken. Onze medewerkers zijn afgestudeerde hbo’ers en academici, die volop kwaliteiten hebben. We hebben een eigen cursusbureau, waarbij de opleidingen erop gericht zijn het acquisitievermogen aan te scherpen en de adviesvaardigheden verder te ontwikkelen.”
Spijkers valt hem bij: “Met de meeste van onze klanten hebben we een jarenlange relatie opgebouwd. Zo is er loyaliteit ontstaan over en weer. Die loyaliteit vertaalt zich in ons advieswerk. Wij proberen altijd in de huid van de klant te kruipen.”
“Ondernemers”, zegt Van den Bout, “hebben een grotere behoefte aan advies op het gebied van rendement, financieringen en goede persoonlijke regelingen, zoals huwelijkse voorwaarden. Tegelijkertijd betekent deze tendens een ‘job enrichment’ voor de medewerkers. Ook interne processen heb je anders in te richten. ICT helpt ons om de dienstverlening in accountancy en fiscaliteit te optimaliseren en efficiënter te maken. De ruimte die ontstaat benutten we met gericht advies, dicht bij de ondernemer.”

Financiële huisarts

Ze doen het goed. Na een onafhankelijk klanttevredenheidsonderzoek van het zakenblad Incompany behaalde Meeuwsen Ten Hoopen in 2008 de hoogst haalbare positie. De prijs-kwaliteitverhouding klopt; Meeuwsen Ten Hoopen is het ideale alternatief in de regio. Van den Bout: “Wij zijn gevestigd in middelgrote plaatsen waar voldoende ruimte is voor onze organisatie. Doordat we de lokale markt en ons netwerk kennen en sterk hechten aan de regionale vlag, ontstaat er een inktvlekwerking rond onze kantoren in Noord- en Midden-Nederland. Wat meespeelt is dat elke vestiging in beginsel een fullservicekantoor is.”
Daarnaast kiest de organisatie ervoor om bepaalde vakgebieden zoals btw, salarisadvies en corporate finance te clusteren en voor geheel Meeuwsen Ten Hoopen te laten verzorgen door specialisten, maar in beginsel gebeurt dit steeds op de betreffende vestiging.
Van den Bout sluit af: “Zie ons als een soort financiële huisarts, waarbij – als het nodig is en als het een meerwaarde voor de klant levert – de accountant en de fiscalist samen optrekken. Want één plus één is nog steeds drie.”

Meeuwsen Ten Hoopen

Duit 14, 8305 BB Emmeloord
Postbus 67, 8300 AB Emmeloord
Telefoon: (0527) 61 38 41
Fax: (0527) 61 00 83
E-mail: [email protected]
www.mth.nl