Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Essent

Optimale service voor grootzakelijke klanten  

De overname door het Duitse RWE heeft niets veranderd aan de ambitieuze doelstellingen van Essent voor de grootzakelijke markt. “In tegendeel”, zegt Cano Koc, manager sales. “We streven naar duurzame relaties met onze klanten. Daarom werken we voortdurend aan de verbetering van onze dienstverlening.”

 

“Optimale dienstverlening is een cruciale factor in de energiemarkt voor grootzakelijke klanten”, zegt Cano Koc, manager sales bij Essent. “De concurrentie is groot, terwijl energie een commodityproduct is. Dus de enige manier waarop we ons kunnen onderscheiden, is in onze dienstverlening. We zijn dan ook voortdurend bezig om die te optimaliseren en aan de behoeften van grootzakelijke klanten aan te passen.” De recente overname van Essent door RWE heeft daarin niets veranderd. “Sterker nog, doordat we nu deel uitmaken van een organisatie uit de Europese top vijf van de energiemarkt, kunnen we onze klanten nog beter bedienen. Als onderdeel van een kapitaalkrachtige, beursgenoteerde onderneming profiteert Essent van grotere inkoopkracht en investeringsmogelijkheden. Onze security of supply die cruciaal is voor grootzakelijke klanten, is door de overname door RWE nóg beter geworden.”

Onverminderd groen

Ondanks de voordelen, klonken er ook kritische geluiden over de overname door RWE. “Er werd getwijfeld of we wel voldoende groen zouden blijven. Die twijfel is niet terecht”, zegt Koc. “Essent is op dit moment veruit de grootste producent van groene energie in Nederland. Dankzij nieuwe miljardeninvesteringen zullen we die positie ongetwijfeld houden.” Het duurzaamheidscontract dat RWE en Essent vorig jaar tekenden, voorziet onder meer in grote investeringen in windenergie en biomassa. Bovendien gaan de partijen centrales moderniseren; voor een hoger rendement en minder CO2-uitstoot. Ook op kleinere schaal zoekt Essent actief naar innovatieve groene-energieoplossingen. Een fraai voorbeeld daarvan is de biogas-‘snelweg’ die de energieleverancier in noordoost Friesland ontwikkelt. Via die pijplijn leveren agrarische bedrijven ruw biogas uit hun mestvergistingsinstallaties aan een gezamenlijk punt. Daar wordt het biogas gezuiverd en als groen gas op het landelijke net ingevoerd. Koc: “Met de technologische kennis van RWE kunnen we dit soort initiatieven met onze klanten nóg beter ontwikkelen.”

De klant centraal

Die samenwerking met klanten is een belangrijk onderdeel van Essent’s ‘customer centricity’. Joost Zonneveld, lid van het Sales MT van Koc, vertelt: “Iedere grootzakelijke klant heeft een vaste contactpersoon die alles weet van die klant en van de branche waarin de klant opereert. En natuurlijk ook over de actuele situatie op de energiemarkt.” Op basis van die kennis adviseren accountmanagers hun klanten over het productportfolio, de contractvorm en de inkoophoeveelheden. “De behoeften en risico’s van grootzakelijke klanten kunnen sterk uiteenlopen en veranderen in de tijd. Vandaar dat onze adviseurs flexibele producten aanbieden die aansluiten op het risicoprofiel van de klant.” Accountmanagers houden hun klanten voortdurend op de hoogte over veranderingen in de markt. “Heel belangrijk,” zegt Zonneveld, “want kleine veranderingen in de marktomstandigheden kunnen voor grootverbruikers zwaar doorwegen. Het is dus zaak dat onze adviseurs hun klanten optimaal ondersteunen bij het bepalen van het juiste inkoopmoment. Dat is ook de reden waarom we voortdurend investeren in kennis: kennis van de klant, van de markt en van de producten. Bovendien vragen we klanten regelmatig om feedback over hun ervaringen met onze adviseurs. Want we willen er absoluut zeker van zijn dat we onze grootzakelijke klanten naar tevredenheid ondersteunen.”

Processen gecertificeerd

Grootzakelijke klanten kunnen sterk van elkaar verschillen, niet alleen in energiebehoefte, maar ook qua informatiebehoefte. “De ene klant wil iedere maand een factuur met een totaaloverzicht van het energieverbruik, de andere wil iedere week een overzicht uitgesplitst per vestiging”, illustreert Koc. “Wij kunnen aan al die wensen voldoen. Bovendien kunnen we snel schakelen als de behoeften van klanten veranderen.” Dat geldt niet alleen voor de informatie, maar ook voor belangrijke parameters in het contract. “Meer groene energie nodig? Andere compensatieproducten gewenst? We regelen het onmiddellijk”, belooft Koc.
Het ISO 9001-certificaat voor alle processen rond grootzakelijke klanten, van het offertetraject tot facturering en klachtafhandeling, is daarvoor een garantie.

Onlinediensten

Een belangrijk gevolg van het voortdurende streven naar betere dienstverlening zijn de onlinefaciliteiten die Essent zijn grootzakelijke klanten biedt. “Klanten kunnen met ‘Energie Administratie’ hun facturen online inzien, desgewenst uitgesplitst per vestiging. Bovendien bieden we de mogelijkheid om zelf nieuwe aansluitingen te wijzigen”, somt Zonneveld op. Met ‘Energie Fixeer’ kunnen klanten desgewenst zelf ook variabele onderdelen van hun contract fixeren of de samenstelling ervan finetunen. “Klanten bieden we daartoe complete inzage in alle relevante ontwikkelingen”, voegt Koc toe. “Dat gaat niet alleen om actuele prijzen van kolen, gas en olie, maar ook om parameters die die prijzen beïnvloeden, zoals de euro-dollarverhouding en de koers van emissierechten.” Een belangrijke informatiebron is bovendien de wekelijks e-mailnieuwsbrief voor grootzakelijke klanten, waarin Essent dieper ingaat op ontwikkelingen. Tekenend voor de kwaliteit daarvan is niet alleen het grote aantal ontvangers alsook het hoge percentage dat de nieuwsbrief Energie Update werkelijk leest. Dankzij die digitale bronnen beschikken grootzakelijke klanten over vrijwel dezelfde informatie als hun adviseurs. Dat leidt ertoe dat Essent en zijn klanten op een snellere en betere manier tot beslissingen kunnen komen over het productportfolio of de inkoophoeveelheden; als echte partners.

Essent NV

Postbus 689, 5101 AR ’s-Hertogenbosch
Telefoon: 0900-600 96 00 (10 ct./min.)
Fax: 0900-369 03 69 (10 ct./min.)
E-mail: [email protected]
www.essent.nl/grootzakelijk
 

59 dagen wachten op je geld? ABN AMRO zet in op achteraf betalen mét zekerheid

In samenwerking met ABN AMRO - Als b2b-ondernemer ken je het scenario: je levert je producten, stuurt een factuur — en dan begint het wachten. Vaak lang wachten, want de helft van de Nederlandse bedrijven betaalt facturen te laat. ABN AMRO wil dat patroon doorbreken met een nieuwe 'Achteraf Betalen'-dienst.

abn amro achteraf betalen

Slechts een kwart van de Nederlandse middelgrote bedrijven blijkt hun facturen binnen de afgesproken termijn te betalen, zo blijkt uit onderzoek onder 400 finance- en inkoopexperts. Sterker nog: bij 15 procent van de bedrijven is te laat betalen ‘een bewust onderdeel’ van hun bedrijfsbeleid geworden.

‘Bedrijven optimaliseren hun cashflow door betalingen zo lang mogelijk uit te stellen, terwijl ze zelf snel betaald willen worden’, stelt Roderick Witjas, innovatiemanager bij ABN AMRO. ‘Een voorbeeld hiervan is wanneer een bedrijf tegels inkoopt en deze doorverkoopt voordat de leverancier betaald wordt. Dit vermindert de behoefte aan werkkapitaal.’

Twee maanden wachten op geld

Wereldwijd is het gemiddelde aantal dagen dat facturen open blijft staan óók gestegen van 56 naar 59 dagen: de grootste sprong sinds 2008, zo constateert een ander onderzoek. De oorzaken van late betalingen zijn divers en complex. Soms duren handmatige goedkeuringsprocessen bijvoorbeeld al twee weken. Maar er lijkt meer aan de hand, ziet Witjas.

‘Veel bedrijven worstelen met hun werkkapitaal door gestegen kosten en krimpende marges. Late betalingen worden dan een vorm van ongewenst krediet, waarbij leveranciers onbedoeld als bank fungeren.’

En dat heeft direct impact op de onderneming. ‘Voor ondernemers betekent dit niet alleen gemiste inkomsten’, zegt Witjas. ‘Het betekent ook kostbare uren die opgaan aan administratie en het achtervolgen van betalingen — tijd die beter besteed kan worden.’

Van 60 naar 30 dagen

Europa werkt intussen óók aan nieuwe regels om bedrijven sneller hun geld te laten krijgen. De Europese Commissie wil af van de huidige richtlijn (van 60 dagen betalingstermijn) en stelt een bindend termijn van 30 dagen voor.

Dat gebeurt wel met een nuance: bedrijven mogen onderling nog steeds een termijn van 60 dagen afspreken, mits ze dit vastleggen in een contract. Voor bepaalde producten is zelfs een termijn van 120 dagen mogelijk. ‘Hoewel deze aanpassingen de impact van de nieuwe regels verzachten, beperken ze nog steeds aanzienlijk de financiële speelruimte van bedrijven’, zegt Witjas.

Het factuurdilemma

Ondernemers die aan zakelijke klanten verkopen staan voor een lastige keuze. De wet verplicht hen om op factuur te leveren, maar dit brengt risico’s met zich mee. Als ze facturering weigeren, verliezen ze potentiële klanten. Maar als ze wel op factuur leveren, lopen ze het gevaar dat klanten te laat betalen en moeten ze veel tijd besteden aan administratie.

Er botsen eigenlijk twee belangen, zegt Witjas. ‘Verkopers willen garantie dat ze hun geld krijgen, terwijl kopers zekerheid willen over zowel levering als kwaliteit. Door op factuur te leveren neemt de verkoper eigenlijk al het risico op zich, zonder garantie dat de klant ook daadwerkelijk zal betalen.’

Achteraf betalen mét zekerheid

Reden voor ABN AMRO om een nieuwe service aan te bieden, die het hoofdpijndossier moet veranderen in een kans. De nieuwe ‘Achteraf betalen’-dienst combineert naar zeggen van de bank het beste van twee werelden: het gemak van factuurbetaling voor klanten én directe betaalzekerheid voor ondernemers.

‘Het concept is vrij simpel’, zegt Witjas. ‘Een klant bestelt online en kiest voor achteraf betalen. Na een snelle check van enkele seconden kan een order goedgekeurd worden. De ondernemer verzendt de goederen en ontvangt direct het geld. De klant betaalt vervolgens de factuur binnen de afgesproken termijn.’

‘Geen verrassingen of verborgen kosten’

‘De voorwaarden voor betaling op factuur zijn helder: de koper moet een Nederlands bedrijf zijn met een geldige KVK-inschrijving’, aldus Witjas. ‘Het toegestane aankoopbedrag wordt per transactie bepaald op basis van onze interne beoordelingscriteria. We hanteren hierbij een maximumbedrag van 100.000 euro per transactie.’

‘Als bank zien we dat online zakelijk bestellen onzekerheid met zich meebrengt, zowel voor koper als verkoper’, zegt Witjas. ‘Vanuit onze rol als vertrouwde financiële partner kunnen we die zekerheid bieden. Geen verrassingen of verborgen kosten, maar een transparante dienst van een bank die al generaties lang het Nederlandse bedrijfsleven ondersteunt.’

‘Verkoper krijgt altijd zijn geld’

Dat levert ondernemers verschillende voordelen op, legt Witjas uit. ‘Door het overnemen van het volledige risico op wanbetaling, stellen we verkopers in staat om zorgeloos op factuur te verkopen. De verkoper krijgt altijd zijn of haar geld uitbetaald, ongeacht eventuele betalingsproblemen. Bij geschillen over de levering of dienstverlening blijft dit een zaak tussen verkoper en koper – deze dienen zij onderling op te lossen. In dergelijke gevallen kunnen wij het uitbetaalde bedrag terugvorderen van de verkoper.’

‘De praktijk wijst uit dat deze flexibele betaalmogelijkheid ook vaak leidt tot hogere orderwaarden’, aldus Witjas. ‘Doordat kopers minder gebonden zijn aan de liquide middelen om bestellingen mee te doen, kunnen ze dus meer inkopen. Zeker wanneer ze weten dat ze de aangekochte goederen snel verkocht kunnen worden. Zo ziet een partner waarmee we samenwerken om dit product aan te bieden, gemiddeld 60 procent toename in de gemiddelde orderwaarde van hun klanten.’

Geen gedoe meer met aanmaningen

En ook de administratie wordt een stuk eenvoudiger. ‘Naast het direct uitbetalen na de verzending van de order zorgen wij ook voor het innen van de betaling. Dus waar je normaal in geval van uitblijven van betaling zelf contact met de klant moet opnemen, nemen wij ook dit proces uit handen. En misschien wel het belangrijkste: je hebt geen gedoe meer met aanmaningen of incassotrajecten.’

Ore Energy’s oplossing voor stroomtekorten? IJzer laten roesten

Doorsnee batterijen bevatten lithium. Aytac Yilmaz kiest met zijn startup Ore Energy voor een verrassend alternatief: ijzer, water en lucht. Daarmee weet het groene stroom voor meerdere dagen op te slaan tegen een fractie van de kosten van traditionele batterijen. 'We vinden het wiel opnieuw uit.'

aytac yilmaz ore energy

Wat is Ore Energy?

Ore Energy ontwikkelt een grote batterij die werkt op basis van ijzer dat roest en ‘ontroest’. Dat omkeerbare oxidatieproces weet het onder controle te houden in een ijzer-luchtbatterij. Die ‘ademt’ letterlijk lucht. Bij het ontladen wordt het ijzer blootgesteld aan zuurstof, waardoor een speciaal type roest ontstaat. Als je er vervolgens elektriciteit doorheen stuurt, verandert de roest weer terug in ijzer. Dit proces kan vele malen worden herhaald.

Deze uitlegvideo legt het principe helder uit op een visuele manier:

‘Het is eigenlijk een heel eenvoudig proces’, legt medeoprichter Aytac Yilmaz (35) uit. ‘Je hebt net als bij andere batterijen drie hoofdonderdelen: een anode, die is in dit geval van ijzer, een kathode en een elektrolyt die de juiste omgeving creëert voor de chemische reactie. Bij ons is die op waterbasis.’

Het principe is al sinds de jaren zestig bekend, zegt Yilmaz. ‘We vinden het wiel dus opnieuw uit, en verbeteren het, onder meer door het ijzer een poreuze structuur te geven.’ De ijzer-luchtbatterij heeft eigenschappen die hem supergeschikt maken om de pieken en dalen in de huidige stroomvoorziening aan te pakken.

‘We maken geen gebruik van kostbare of omstreden grondstoffen, wat de kosten voor onze batterij een stuk lager maakt dan die van de lithium-ionbatterijen die nu nog worden gebruikt. Maar een veel belangrijkere eigenschap, ook voor de totale kosten van de netbeheerders en energiebedrijven die vraag en aanbod in de elektriciteitsnetwerken moeten balanceren, is dat onze technologie tot 100 uur de energie vasthoudt.’

Startups to Watch

Iedere maand lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup to Watch dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups to Watch terug »

tmf group

De reeks is mede mogelijk gemaakt door TMF Group, internationaal dienstverlener van bedrijfsadministratie. TMF Group helpt scaleups met HR & Payroll, Entity management en Accounting & Tax administratie.

Lithium-ionbatterijen laden snel op en zijn efficiënt, maar je hebt er wel veel nodig zodra de energieflauwte – de periode waarin er geen zon en wind is – aanbreekt. Door de lange opslagduur van 100 uur van Ore Energy kun je toe met minder exemplaren.

Wie zitten erachter?

Yilmaz promoveerde op materiaalwetenschappen en elektrochemie aan de TU Delft, na een bachelor in zijn geboorteland Turkije en een master in Florida. Tijdens zijn promotieonderzoek raakte hij gefascineerd door de mogelijkheden om met nieuwe materialen bij te dragen aan de energietransitie.

Yilmaz: ‘Ik ben altijd geïnspireerd geweest door grote problemen, en we werken nu aan een van de grootste uitdagingen van de mensheid: het decarboniseren van onze elektriciteitsvoorziening.’

yaiza gonzalez garcia ore energy
Yaiza Gonzalez Garcia.

Zijn medeoprichter is Yaiza Gonzalez Garcia (42). Zij was Yilmaz’ supervisor tijdens zijn promotieonderzoek naar corrosietechnologie, wat uiteindelijk de basis vormde voor Ore Energy’s batterijtechnologie. Gonzalez Garcia is nog steeds als deeltijdhoogleraar aan de TU Delft verbonden.

Ore Technology werd een kleine twee jaar geleden opgericht, als spin-off met Delft Enterprises, de investeringstak van de TU Delft, als een van de aandeelhouders.

Lees ook: Hoe krijgen we meer universitaire startups? ‘Laat het vaker over aan mensen van buiten’

Wie zitten op Ore Energy te wachten?

De belangrijkste doelgroep voor de ijzer-luchtbatterij zijn netbeheerders en energiebedrijven. ‘Eigenlijk iedereen die op grote schaal met het elektriciteitsnetwerk te maken heeft’, zegt Yilmaz. ‘We kunnen een periode van vier dagen zonder hernieuwbare energieproductie overbruggen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat er altijd duurzame energie beschikbaar is.’

Er bestaan andere vormen van energie-opslag die gebruikmaken van elektrochemische processen, maar volgens Yilmaz combineert de technologie van zijn startup lage kosten met een lang uithoudingsvermogen en hoge energiedichtheid.

En Ore Energy bekijkt het ook op een hoog strategisch niveau: wat is er nodig om de energie-infrastructuur weerbaar te maken tegen de variaties in hernieuwbare energie? Hij laat een tabel zien uit zijn pitchdeck: ‘Je ziet dat de kosten van de totale elektriciteitsvoorziening via opwek- en opslagmiddelen grofweg gehalveerd kunnen worden dankzij ijzer-luchtbatterijen.’

Klanten hebben straks misschien keuze uit meer ijzer-luchtbatterijen. In de VS timmert Form Energy daarmee al sinds 2017 aan de weg, een scaleup opgericht door mensen van techinstituut MIT en Tesla. De Amerikanen lijken redelijk dichtbij de marktintroductie met een koelkastgroot modulair systeem, maar produceerden tot nu toe alleen voor eigen pilots. ‘Zij doen het erg goed en hebben een systeem van 8,5 gigawattuur in de pijplijn. Wij willen iets soortgelijks bereiken in Europa.’

ore energy ijzer licht batterij
Veertig mensen werken voor Ore Energy aan de ontwikkeling van een ijzer-luchtbatterij. Bron: Ore Energy

Wat is het verdienmodel?

Ore Energy positioneert zich als een OEM (Original Equipment Manufacturer) van batterijen. Het gaat de batterijsystemen dus zelf produceren en verkopen en werkt momenteel aan plannen voor een eigen fabriek.

Hoever is Ore Energy?

De startup heeft momenteel veertig medewerkers verdeeld over een R&D-vestiging in Delft, om de band met de universiteit te behouden en talent aan te trekken, en een in Amsterdam. ‘Het is een internationaal team met ik geloof vijftien verschillende nationaliteiten.’

De volgende grote stap wordt een productiefaciliteit, zegt Yilmaz. Waar die komt te staan? ‘We willen hem in Europa bouwen, maar kijken naar verschillende aspecten voor de locatie van onze eerste fabriek’, vertelt hij. ‘Belangrijke factoren zijn de beschikbaarheid van elektriciteitsnet, maar natuurlijk ook toegang tot gekwalificeerd personeel en grondstoffen. Er komt ontzettend veel kijken bij zo’n first-of-a-kind factory.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Een belangrijke investeerder is het Nederlandse Positron Ventures, maar het bedrijf wordt ook gesteund door Sprin-d, een Duits innovatieagentschap dat challenges uitschrijft voor Sprunginnovationen – distruptieve innovaties. Ore Energy werd geselecteerd als een van de vier bedrijven met een oplossing voor energieopslag voor de langere termijn en kreeg daarvoor een miljoen mee. Daarnaast krijgt Ore Energy steun van de European Innovation Council en verschillende RVO-programma’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Yilmaz haalde zo in totaal 15 miljoen euro op voor zijn startup in een mix van aandelen en subsidies. Maar voor de eerste batterijfabriek die er moet komen, is een veelvoud nodig.

Houd ook deze Startups to Watch in de gaten:

Met 12,5 miljoen aan vers geld zet Workwize koers naar Amerika: ‘We moeten daar fysiek heen’

Drie jaar geleden leverde Workwize nog bureaus en koffie aan thuiswerkers, nu beheert de startup wereldwijd meer dan 100.000 laptops, smartphones en dergelijke, voor bedrijven als Adyen, FrieslandCampina en HelloFresh. Die succesvolle transformatie wordt beloond: het Amsterdamse SaaS-bedrijf haalt 12,5 miljoen euro op voor verdere internationale groei.

workwize sebastiaan scholten michiel meyer victor dik
Vlnr: Sebastiaan Scholten (cto), Michiel Meyer (ceo) en Victor Dik (cco), de drie founders van Workwize. Foto: Diederik van der Laan/Photo Republic

De Series A-financieringsronde wordt geleid door het Canadese Klass Capital, met Peak en Graduate Entrepreneur Fund op de bagagedrager. Met het geld wil Workwize investeren in artificial intelligence en zijn platform voor IT-automatisering uitbreiden, met name in de Verenigde Staten. Die markt is veelbelovend.

‘Inmiddels komt bijna 40 procent van onze klanten uit de VS’, vertelt ceo en medeoprichter Michiel Meyer. ‘De bedrijven die we daar binnenhalen zijn groter, de deals zijn groter en de deals zijn sneller rond.’

Remote werken faciliteren

Het idee voor Workwize ontstond eind 2020 tijdens de coronacrisis. Remote werken bleek voor bedrijven een logistieke en administratieve uitdaging. Dat zag Meyer met eigen ogen bij betaalbedrijf Buckaroo, waar hij toen werkte. Nieuwe werknemers kenden een moeilijke start; de thuiswerkplek was niet op orde en een goede laptop ontbrak.

Dat probleem loste Workwize op, als inkoopplatform voor thuiswerkspullen. Meyer zette het bedrijf op samen met Victor Dik, Sebastiaan Scholten en Dirk Kranendijk. Die laatste is in niet meer actief betrokken bij Workwize. ‘Hij is in 2022 vertrokken’, zegt Meyer. ‘Dat is in goed overleg gegaan. We hebben nog steeds goed contact.’

Op het online platform van Workwize konden werknemers van aangesloten bedrijven op één plek producten bestellen voor hun thuiswerkplek, van bureaus en koffie tot pennen en printpapier. Met die propositie pakte het bedrijf begin 2022 de Startup van het Jaar-award van MT/Sprout.

Pivot naar IT-beheer

Niet lang daarna maakte Workwize een strategische draai. De focus verschoof naar het beheer van apparaten zoals laptops, smartphones en randapparatuur. ‘Met steeds meer klanten waren we met name in gesprek met de IT-teams’, zegt Meyer.

Voor bedrijven met kantoren in meerdere landen is het lastig om te zorgen dat elke werknemer een werkend apparaat heeft. IT-teams moeten vaak met tientallen verschillende leveranciers samenwerken. Het aanschaffen, prepareren, versturen, weer innemen en opschonen van een laptop kost veel tijd. En soms is het onbegonnen werk.

Meyer: ‘Als een werknemer uit dienst gaat in Brazilië of de VS, dan geven bedrijven het gewoon op. Dan zeggen ze: hou de laptop maar, we kunnen het gewoon niet meer terugkrijgen.’

SaaS-platform voor IT-apparatuur

Workwize belooft het beheer te versimpelen. Het SaaS-platform is gekoppeld aan meer dan 150 lokale IT-servicepartners in meer dan 100 landen. Daarmee is de on- en offboarding van werknemers volledig te automatiseren.

Het platform is ook gekoppeld aan mobile device management-systemen. Daardoor kunnen klanten zelf software installeren op de laptops, inclusief eigen bedrijfsapplicaties. ‘IT-managers hoeven die software niet naar ons te sturen om het handmatig te installeren. Tegenwoordig kan dat allemaal remote’, legt Meyer uit.

workwize klass capital
Workwize begon als inkoopplatform voor thuiswerkspullen, nu automatiseert het IT-beheer voor grote bedrijven wereldwijd. Foto: Diederik van der Laan/Photo Republic

De pivot voelde natuurlijk, maar het was wel een hectische tijd, blikt Meyer terug. ‘Onze complete marketing ging op de schop, de website moest worden aangepast en de salesmanagers moesten in één keer een andere pitch houden naar prospects toe.’

Maar dat leverde wel meteen iets op. ‘Toen we deze verandering doorvoerden, haalden we in één keer acht klanten per maand binnen in plaats van vier. We voelden dat de tractie toenam en dat gaf een enorme kick.’

Wisselende werknemers

Workwize richt zich op middelgrote en grote bedrijven. Vanaf 300 tot 500 werknemers is een potentiële klant interessant. De belangrijkste indicator is het aantal ‘movements’, zoals Meyer dat noemt: het aantal wisselingen qua personeel.

Meyer: ‘Wij kijken met name naar wanneer de pijn van IT-teams het grootst is. Als jij 10.000 werknemers hebt en 15 procent verloop, zijn dat 1500 werknemers die geoffboard moeten worden. Vaak worden die vervangen door nieuwe werknemers, dus 1500 onboardings.’

Bepaalde sectoren zijn extra interessant voor Workwize, zoals financiële instellingen en snelgroeiende bedrijven. Maar ook gewoon grote corporates met een hoge turnover, zegt Meyer.

Workwize zelf heeft inmiddels zeventig medewerkers, twee keer zoveel als een jaar geleden. De komende tijd wil het bedrijf het personeelsbestand opnieuw verdubbelen. ‘We zijn vorig jaar verdrievoudigd qua omzet en verwachten dat dit jaar door te zetten.’

Groeien in de VS

Die groei moet onder meer komen uit de VS. Met het investeringsgeld wil Workwize daar meer klanten binnenhalen. Het bedrijf opent deze maand een kantoor in New York met vijf medewerkers. ‘We hebben nu al veel marketing inbounds die uit de VS komen’, zegt Meyer. ‘Om dat goed te kunnen doen, moeten we daar gewoon fysiek aanwezig zijn.’

Een van de drie oprichters zal permanent in New York zitten, om de start goed te managen. De komende maanden is dat co-founder Dik. Daarna gaat Meyer of Scholten die kant op voor een tijdje. ‘Daarover zijn we nog in gesprek.’

Concurrentie is er genoeg. Alleen al in de VS zijn meer dan een handvol bedrijven die iets vergelijkbaars doen, zoals Allwhere, Firstbase, GroWrk en Rayda. En de markt is volop in beweging. Zo werd Firstbase vorig jaar overgenomen AppDirect, een online handelaar in clouddiensten. En het Britse Hofy kwam in handen van payroll- en hr-platform Deel.

Toch liggen er volgens Meyer genoeg kansen. De markt is nog lang niet verzadigd. ’90 procent van onze deals is met bedrijven die een interne oplossing hebben. Ze onderhouden dan zelf contact met tientallen leveranciers in verschillende landen. Dat is tijdrovend en er gaan vaak dingen mis.’

Klik met Klass Capital

In 2022 haalde Workwize 2,1 miljoen euro op bij Peak, Graduate Entrepreneur Fund en een groep angel-investeerders. Daar zaten onder meer Marnix Broer (oprichter van StuDocu) en Max Klijnstra en Milan Daniels (oprichters van Otrium) bij.

Dit keer leidt het Canadese investeringsfonds Klass Capital de ronde. Dat was een bewuste keuze, zegt Meyer. ‘Zij zitten erin voor de lange termijn. Veel investeringsfondsen hebben een horizon van vijf tot zeven jaar. Dat betekent dat ze het liefst na drie of vier jaar weer uitstappen met een mooi rendement.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klass Capital is gefinancierd vanuit het MIT Endowment, een collectie fondsen van de beroemde universiteit uit Boston die bestaat uit giften van alumni. ‘Zij willen over tien, twintig of dertig jaar een return. Dat matcht met hoe wij het zien.’

De klik was er meteen bij de eerste ontmoeting, zegt Meyer. Andere partijen legden de focus op de risico’s voor de korte termijn, Klass wilde van de drie founders weten hoe ze een bedrijf gaan bouwen dat over tien jaar nog relevant is. ‘Het waren gesprekken waar we zelf ook geïnspireerd door werden.’