Maggy ging deze week van start met het tijdschriftenaanbod van WPG (o.a. Vrij Nederland, Runners World), Hearst (o.a. Quote en Mens Health) en New Skool Media (o.a. Kijken Delicous). Voor zes euro krijgen gebruikers een all you can eat-aanbod à la Netflix en Spotify. De dienst is vooralsnog alleen beschikbaar voor iPhone- en iPad-gebruikers, een Android-versie zit nog in de pijplijn.
“We hebben misschien niet het grootste aanbod, maar wel het mooiste”, zegt Croll. Mobiel goed leesbare artikelen is wat hem betreft de manier om een nieuwe doelgroep aan te boren. “We willen af van de pdf-ervaring; je moet artikelen met 1 hand kunnen lezen.”
Die vormgeving is volgens Croll een van de belangrijkste redenen dat uitgevers zich hebben aangesloten bij zijn startup. “Wij mikken op een doelgroep die nu helemaal niet of af en toe een tijschrift kopen, maar wel behoefte hebben aan interessante verhalen.”
Opvallen
Croll en zijn collega’s rolden “er een beetje in”, naddat zij via een ander bedrijf enkele jaren geleden begonnen met het digitaliseren van tijdschriften. Het bleek echter “waanzinnig lastig” om per individueel tijdschrift op te vallen tussen de duizenden apps die de app stores van Apple en Google bevolken.
“Als je dat als uitgever voor 10 titels moet doen, dat wordt dat alleen maar lastiger. We dachten: hier moet een opening liggen.”
Verdienmodel
Maggy hanteert een opvallend verdienmodel: per maand worden alle opbrengsten van de betalende gebruikers bij elkaar opgeteld.
Daarna wordt 70 procent van alle inkomsten doorgesluisd naar de uitgevers, gebaseerd op de tijd die lezers doorbrengen in de artikelen van de desbetreffende uitgever. De resterende 30 procent is omzet voor Maggy.
Dit model werd overigens eerder al geïntroduceerd door het vorig jaar gelanceerde MagZio (80 titels voor 10 euro per maand). Andere concurrenten zijn Elinea en Bliyoo (Bruna).
Blendle
Blendle, dat zich baseert op betalen per artikel, ziet Croll niet als belangrijkste concurrent. “Wat zij doen is mooi en goed, maar het is een ander businessmodel”, zegt Croll. Zij zijn vooral goed in actualiteit, met dagbladen. Wij bieden meer entertainment.”
Het huidige aanbod van Maggy
De grootste concurrentie komt wat hem betreft van alle andere apps die mensen op hun telefoon hebben staan. “Die schermconcurrentie is misschien nog wel belangrijker dan die met Blendle. Wij kunnen heel goed naast elkaar bestaan.”
De huidige drie uitgevers worden op termijn mogelijk uitgebreid. “Dit zijn de uitgevers die wij als eerste hebben benaderd. Dat betekent niet dat we het hierij willen laten. De deur staat zeker open. Maar het doel is niet om alle 1200 tijdschriften van Nederland in de app te zetten. We mikken zo’n een beetje op de top 100.”
Die hoeven wat Croll betreft niet bang te zin voor kannibalisatie. “We zien dit niet als vervanging, maar als een compleet ander product en model. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat bestaande abonnees hun abonnement gaan opzeggen.”