Vrijdagmiddag was Meiny Prins van Priva met afstand de meest interessante spreker op het Impaction Symposium – Duurzame Winstmakers.
Haar onderneming is mondiaal een van de grootste op het gebied van klimaatbeheersing en het ecologisch verantwoord telen van voedsel. De afgelopen jaren maakte de onderneming een enorme groei door. Dat was mede te danken aan een uitgekiende mediacampagne. “We waren vergeten de meerwaarde van mvo uit te dragen. Ons bedrijf werkt al zolang op duurzame wijze dat we het heel gewoon zijn gaan vinden. De buitenwereld vindt dat echter niet.” Inmiddels regelt Priva de klimaatbeheersing in één op de drie bedrijfspanden in Nederland. “Siemens en Honeywell bellen ons eens per jaar op of de toko al te koop is.”
Die sterke positie zorgt voor een (luxe) probleem. “We hebben 90 procent marktaandeel in China, 80 procent in Australië en Mexico. We zijn uitgegroeid.” De komende jaren zet de onderneming in op aanpalende markten, een lager segment en het oprichten van opleidingscentra in de wereld. Een van die nieuwe ontwikkelingen is EcoFutura – een nieuwe manier van voedselkweken. Tomatenplanten worden gevoed uit de poep van een geïntegreerde viskwekerij. Het project is nog niet breed inzetbaar, maar wel zo nieuw dat de media het bedrijf massaal wist te vinden. “Het leverde ons 100 publicaties op in een jaar tijd en zorgde voor een enorme imagoverbetering.”
Prins’ sterke bedrijfsvoering levert haar in 2009 de titel Zakenvrouw van het Jaar op. “Na mijn verkiezing koos ik vier thema’s om een jaar lang over te spreken: duurzaamheid, innovatie, technologie en ondernemerschap. Ik wilde niet praten over vrouwenzaken, dat heeft niets met mijn onderneming te maken.” Duurzaamheid heeft het zwaarste gewicht binnen de onderneming. “Duurzaamheid is ons bestaansrecht. We realiseren maximaal rendement bij zo min mogelijk gebruik van energie en water.”
Bij Priva werken 420 man, waarvan 150 man op R&D, 80 procent is hbo+ opgeleid. De onderneming werkt in 72 landen en heeft acht internationale vestigingen.
Lees ook het boek: Basisboek maatschappelijk verantwoord ondernemen