GoodUp is een platform dat medewerkers in staat stelt om samen te werken aan initiatieven die hun bedrijf duurzamer, socialer en inclusiever maken. Medeoprichter Bart Lacroix keerde na een afwezigheid van vier jaar terug als ceo. Dat gebeurt niet vaak.
‘Toen ik vier jaar geleden vertrok, zat ik er zo diep in dat ik geen overzicht meer had. Nu na een aantal jaren afstand nemen kan ik weer met de frisse blik van een founder met ‘helikopterview’ naar markt, organisatie en strategie kijken.’
In zijn eerste honderd dagen als ceo gebruikte Lacroix ChatGPT om de strategie van zijn SaaS-bedrijf volledig te herzien en zijn organisatie opnieuw op te bouwen. GoodUp stond in 2021 nog in de MT/Sprout Challenger 50. Op ons verzoek deelt hij stap voor stap hoe hij de AI-tool als ‘ceo co-pilot’ gebruikte om zijn doelen te bereiken.
ChatGPT als ceo co-pilot
Toen ik in januari van dit jaar terugkeerde bij GoodUp was ook net de doorbraak van ChatGPT. Toen ik het de eerste keer gebruikte, had ik direct hetzelfde revolutionaire gevoel als bij mijn eerste zoekopdracht in Google en het eerste liedje dat ik zocht op Spotify. Ik heb het in mijn browser als tab opengezet en sindsdien niet meer gesloten. Ik ben nooit meer alleen, want ik heb voortaan altijd een co-pilot in de buurt.
Eerst ben ik begonnen met het leren hoe je goede opdrachtregels (prompts) schrijft. ChatGPT is daar zelf een goede leraar voor. Hierbij een aantal voorbeelden van prompts die je kun invoeren:
- Hi ChatGPT, hoe schrijf je een goede prompt om in ChatGPT in te voeren?
- Wat zijn goede voorbeeld-prompts voor een ceo van een SaaS-bedrijf?
- Hoe kan ik deze prompt nog verbeteren?
1. Het in kaart brengen van trends
Om een nieuwe kijk te krijgen op de wereld waarin GoodUp opereert, vroeg ik eerst aan ChatGPT wat de belangrijkste trends zijn op het gebied van medewerkersbetrokkenheid, duurzaamheid en sociale impact. Binnen korte tijd gaven de volgende prompts me een overzicht van de belangrijkste trends:
- Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van corporate social responsibility (CSR)?
- Wat verwachten millennials & Gen Z van hun bedrijf op het gebied van duurzaamheid en geef voorbeelden van onderzoeken die dit aantonen?
- Geef een overzicht van de belangrijkste tien rapporten op het gebied van medewerkersbetrokkenheid en duurzaamheid van de afgelopen vijf jaar en zet ze in een tabel met een link naar de bron.
ChatGPT was destijds getraind op een dataset die tot september 2021 liep. Dus aan de hand van de gegenereerde lijst ben ik in good old Google op zoek gegaan naar recentere rapporten. Ik heb deze gedownload, de teksten in ChatGPT gekopieerd en het gevraagd de rapporten samen te vatten:
- Vat dit Deloitte Global Human Capital Trends samen in de tien belangrijkste bullets
- Welke algemene trends op het gebied van medewerkersbetrokkenheid bij duurzaamheid zie je door alle rapporten heen?
2. Analyse van onze concurrenten
Bij de concurrentieanalyse ben ik gestart vanuit onze grootste concurrent, omdat ChatGPT daar meer informatie over heeft dan over ons als bedrijf. Vanuit hier ben ik een overzicht van onze belangrijkste concurrenten in kaart gaan brengen.
- Wat kun je allemaal vertellen over <je grootste concurrent>?
- Maak een overzicht in een tabel van de tien grootste concurrenten van <je grootste concurrent> en voeg per bedrijf toe wie de belangrijkste klanten zijn, hoeveel medewerkers ze hebben, omzet, financiering opgehaald en websitelink
Vervolgens ben ik naar de websites van onze belangrijkste concurrenten gegaan en heb daar de teksten van hun website en whitepapers gekopieerd. Ik heb deze in ChatGPT geplakt om vervolgens ChatGPT te vragen deze informatie samen te vatten in bulletpoints en te ordenen tot ik een duidelijk overzicht had van al onze concurrenten.
Lees ook: Deze startup vergroot de medewerkersbetrokkenheid (en gaat internationaal)
3. Nieuwe waardepropositie en slogan
Op basis van de inzichten in de trends en de concurrentieanalyse ben ik samen met ChatGPT aan de nieuwe waardepropositie voor GoodUp gaan schrijven die inspeelt op de belangrijkste opkomende trends en onderscheidend is ten opzichte van onze concurrenten.
- Wat is de ‘job to be done’ voor een CSR-manager en hoe kunnen we die vertalen naar een waardepropositie voor GoodUp?
- Wat zijn de grootste ‘pain & gains’ van duurzaamheid en MVO-managers en schrijf die op als ‘pain relievers’ en ‘gain creators’?
- Wat is de businesscase & ROI voor corporates om medewerkers te betrekken bij onderwerpen als duurzaamheid & sociale impact?
Met al deze input heb ik ChatGPT ook gevraagd om mee te denken over een goede slogan (tagline). Tussen de top tien waar ChatGPT mee kwam, hebben we gekozen voor ‘We Engage Your Employees to Drive Change‘.
4. Nieuwe websiteteksten
Vervolgens ben ik de nieuwe waardepropositie gaan vertalen naar een nieuwe GoodUp-website. Ik heb eerst zelf de structuur voor de bouwstenen van alle webpagina’s bepaald (introductie, 3 merkbeloftes, 3 casevoorbeelden, 3 features product, businesscase en samenvatting van benefits) en ben deze als voorbeeld voor de persona duurzaamheidsmanager gaan invullen.
- Gedraag je als een marketing-copywriter en beschrijf (kort en bondig) wat de drie benefits zijn van een activiteitenplatform voor medewerkersbetrokkenheid voor de persona duurzaamheidmanagers.
- Bedenk drie voorbeelden van activiteiten die bedrijven kunnen initiëren om medewerkers te betrekken bij het verduurzamen van hun bedrijf.
De eerste landingspagina creëren, gericht op duurzaamheidsmanagers was best wel wat werk. Maar daarna werd het mogelijk om de structuur en content van die pagina in ChatGPT te plakken en te vragen om een vergelijkbare pagina te genereren met dezelfde structuur, maar nu voor landingspagina’s voor persona’s corporate social responsbility-manager en diversiteit en inclusie-managers.
Het is nu zelfs mogelijk om op basis van deze aanpak aan account-based marketing (ABM) te gaan doen: landingspagina’s genereren voor specifieke branches van zelfs specifieke bedrijven die we willen targetten.
5. LinkedIn content marketing
Terwijl we voorheen drie keer per maand content creëerden, zijn we met behulp van ChatGPT in staat drie keer per week kwalitatief hoogwaardige content te publiceren voor onze website, op Linkedin en in onze nieuwsbrieven. ChatGPT helpt ons met het genereren van ideeën, het uitwerken van de content en zelfs het creëren van een contentkalender. Daarvoor gebruikte ik de volgende prompts:
- Creëer 50 opvallende hooks voor blogs over medewerkersbetrokkenheid en duurzaamheid en sociale impact
- Schrijf een blog met de titel ‘5 manieren om een boost te geven aan medewerkersbetrokkenheid bij je duurzaamheid en sociale-impactstrategie.’ Schrijf in de stijl van MT/Sprout – vlot, zakelijk en enthousiasmerend.
- Genereer een contentkalender voor LinkedIn voor de komende drie maanden met drie nieuwe contentitems per week, variërend van blogs, video’s, carrousels, whitepapers en memes.
Bij het schrijven van goede artikelen ben ik vooral op zoek gegaan naar samenwerking met ChatGPT. De artikelen die eruit rollen, zijn niet goed genoeg. Ik begin vaak met het zelf invoeren van de ruwe structuur van de opzet van een artikel. Dan vraag ik aan ChatGPT om dit aan te vullen. Ook het schrijven is een co-creatie waar ik per alinea tot verbeteringen kom door bijvoorbeeld te vragen om het op drie andere manieren te beschrijven en daar dan de beste passages uit te kiezen.
Lees ook: Wie is Mira Murati, het genie achter ChatGPT dat waarschuwt voor haar eigen producten?
6. Juridische documenten
ChatGPT is ook goed in het lezen, samenvatten, interpreteren en verbeteren van juridische documenten. Ik gebruik het om de juridische documenten die ik krijg toegestuurd beter te begrijpen. Daarnaast heb ik het gebruikt om een verbeterslag door te voeren in onze eigen juridische documenten (algemene voorwaarden, privacy beleid, licentie overeenkomst etc). Hier enkele prompts die hierbij hielpen:
- Vat dit contract samen in mensentaal in plaats van juristentaal in de tien belangrijkste punten
- Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor ons als we dit contract willen ondertekenen
- Acteer als een jurist en schrijf een reactie op de aansprakelijkheidsparagraaf zodat het risico op mogelijke boetes ingeperkt wordt
Ook tijdens onderhandelingen heb ik al een paar keer de hulp van ChatGPT ingeroepen. We hebben een complex salescontract onderhandeld waarbij wij ChatGPT gebruikten om te reageren op de juristen van een inkoopafdeling. Maar ook bij een klant die een factuur al drie maanden niet betaald had, heb ik ChatGPT een formeel en streng mailtje laten opstellen om de klant een deadline te geven voor de betaling. Daarna stond het geld binnen 24 uur op onze rekening.
7. Medewerkershandboek en sales scripts
Om snel inzicht te krijgen in hoe het met ons team ervoor staat, heb ik samen met ChatGPT een medewerkerstevredenheid-survey geschreven en uitgestuurd. Vervolgens heb ik de antwoorden in ChatGPT ingevoerd en laten samenvatten. De punten die hieruit kwamen, hebben we met het team besproken tijdens de kwartaalmeeting. We zijn samen een aantal verbeterpunten overeengekomen die we komend kwartaal oppakken.
- Schrijf een medewerkerstevredenheid-survey met tien vragen met onderwerpen als eNPS, hybrid working, communicatie, management, betrokkenheid en cultuur.
- Doe de suggestie voor een inhoudsopgave voor een medewerkershandboek.
- Aan welke onderwerpen moeten we aandacht besteden om ‘a great place to work’ te creëren?
We hebben ChatGPT ook al ingezet om scripts te schrijven voor ons salesteam. En tijdens salesonderhandelingen laten we ter voorbereiding ChatGPT ook voorbeeldscripts draaien:
- Schrijf een voorbeeld van een salesscript om te valideren of een bedrijf een Sales Qualified Lead (SQL) is voor een Saas-bedrijf
- Kun je een script schrijven voor een gesprek met een klant die achteraf in plaats van vooraf wil betalen waarbij je de onderhandelingsprincipes uit het boek ‘Never Split the Difference’ van Chris Voss toepast?
8. Product en engineering
Uiteraard zijn er voor ons Product & Engineering-team tal van mogelijkheden om ChatGPT toe te passen. ChatGPT kan zelfs HTML- en Python-code schrijven. Onze softwaredevelopers zijn ermee aan het experimenteren en testen plugins die hen helpen met het schrijven van code.
Sommige developers (vooral front-enders) zijn razend enthousiast en hebben hun ‘way of working’ al volledig omgegooid. Een van de senior back-end developers gaf aan dat hij voorlopig nog liever zijn eigen code wilde debuggen in plaats van de code van ChatGPT.
We hebben een dev day gepland om samen na te denken wat ChatGPT voor ons SaaS-platform kan betekenen en willen daar een aantal experimenten voor ontwikkelen. Het is sowieso slim om medewerkers uit je softwaredevelopmentteam in te zetten om de rest van de organisatie te laten zien hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn. Ze zijn ook echte cracks in het schrijven van goede prompts.
Lees ook: Zo versnelt GPT-4 nu al de business van Duolingo, Stripe en Watermelon
Conclusie: ChatGPT is een co-pilot en personal coach
Het werken als ceo bij een SaaS-scaleup bestond vroeger uit 1 procent inspiratie en 99 procent transpiratie. Nu is het voor mij beter in balans, waarbij ik meer van mijn ideeën en creativiteit kan gebruiken en ChatGPT het harde werk laat doen. Ik geniet er meer van en we boeken sneller voortgang.
Voorheen keek ik tegen een lange to-dolijst aan en had ik moeite met het starten van zoiets als het schrijven van een medewerkershandboek. Nu kijk ik niet meer tegen een leeg scherm aan, maar heb ik direct een kickstart met ChatGPT. Eenmaal bezig kom ik wel in de flow.
Toen ik laatst ’s avonds laat nog in flow zat te werken en twijfelde of ik nog even door moest gaan en mijn taak afmaken of beter kon gaan slapen, heb ik die vraag voorgelegd aan ChatGPT. Tot mijn verbazing kwam ChatGPT met een evenwichtig antwoord waarbij het de argumenten waarom slaap belangrijk is op een rij zette, maar ook de ruimte gaf om nog even door te gaan en me adviseerde om een korte pauze te nemen en een glas water te drinken.
Dus ik heb er nu met ChatGPT niet alleen een co-pilot bij, maar ook een personal coach.