Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2021

GoodUp

GoodUp Challenger50 van 2021

SaaS-dienst voor vrijwilligerswerk GoodUp brengt mvo-beleid in de praktijk via de werkvloer.

Wat: SaaS-dienst voor het aanjagen en meten van impact-projecten van werknemers
Wie: Wouter Bakker (ceo), Bart Lacroix en Anna Chojnacka
Daagt uit: Goede doelen en werkgevers
Sinds: 2017
Omzet (prognose 2021)
: 1,7 miljoen euro
Website: Goodup.com

GoodUp noemt zichzelf een impact management-platform voor bedrijven (vanaf 200 medewerkers) en werknemers die naast hun gewone werk een positieve bijdrage willen leveren aan de maatschappij. De SaaS-dienst koppelt daarvoor werknemers aan meer dan duizend vrijwilligersactiviteiten.

Ceo Wouter Bakker: ‘Wij dagen leiders van Europese bedrijven uit om hun duurzame woorden en purpose statements om te zetten in actie en impact.’

Werknemers kunnen zich via het (in huisstijl aangeleverde) platform aanmelden voor gedeelde challenges zoals ‘minder vlees eten’ of ‘3 minuten douchen’. Inmiddels veertig bedrijven maken er gebruik van.

En dat zijn niet de minste: onder meer Unilever, Nationale Nederlanden en Deloitte brengen hun Corporate Social Responsibility-doelen via GoodUp naar de werkvloer.

Betrokken medewerkers

Dat soort programma’s zijn niet alleen goed voor de maatschappij, is de pitch van GoodUp, maar vergroten ook de betrokkenheid van werknemers. Om het olievlekeffect te vergroten, worden ze ook aangespoord om familie en vrienden te betrekken bij projecten met maatschappelijke impact.

Het platform bundelt alle activiteiten en ervaringen, inclusief cijfers en rapporten, in een dashboard. Daarmee kan een bedrijf kan laten zien hoeveel impact er eigenlijk gemaakt wordt.

Bottom-up

GoodUp onderscheidt zich van softwarediensten die mvo-beleid vooral top down aanbieden. Zo’n aanpak oogt misschien makkelijk, maar werkt volgens Bakker in de praktijk minder goed. ‘Omdat het engagement van medewerkers niet wezenlijk verbetert. En omdat de impact die gerealiseerd wordt niet past bij het merk, waardoor er geen duurzame business case is.’

‘Door onze bottom-up benadering kunnen medewerkers zelf projecten starten. Zo omarmen we de energie van intrapreneurs en maken we de rol en de impact van mvo-managers schaalbaar.’

1%Club

GoodUp (26 werknemers) ontstond als spin-off van 1%Club, een wat algemener platform dat Bart Lacroix en Anna Chojnacka in 2008 lanceerden voor het realiseren van ideeën voor een betere wereld. Van dat platform maakten de ondernemers op verzoek van Booking.com een op maat gemaakte versie.

De grote reisboeker kon daarmee zijn medewerkers kennis en ervaringen laten delen op het gebied van duurzaam toerisme. Lacroix en Chojnacka besloten dat model uit te rollen naar meer bedrijven.

Corona

Bedrijven zijn sinds coronapandemie meer bewust van hun impact op de samenleving, stelt ceo Wouter Bakker. ‘Dus budgetten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen groeien. Daarnaast verandert de manier van samenwerken snel. Mensen werken vaker thuis. Dan helpt een tool die vraag naar en aanbod voor duurzame projecten samenbrengt enorm.’

In 2025 is GoodUp een van de toonaangevende Europese CSR-softwarediensten, voorspelt Bakker. Met kantoren in Amsterdam, Stockholm, Londen en Parijs. Ook moet de ‘Purpose Tinder‘ tegen die zijn zo’n vijftig  miljoen ‘acts of impact‘ mogelijk hebben gemaakt. ‘We hebben dan bewezen dat de business case voor purpose goed is en dat investeren in sociale ondernemingen loont.’