Valerie Casey. Een van de meest invloedrijke designers ter wereld, aldus BusinessWeek. Goeroe van het jaar, volgens Fortune. En Hero of the Environment, in woorden van Time Magazine.
Het zijn niet de minste beschrijvingen die de 39-jarige Valerie Casey de afgelopen jaren ten deel viel. En dan is ze dit jaar ook nog een van de Young Global Leaders op het World Economic Forum. De ontwerpster, die al jong topposities had bij bekende bureaus als Frog design, Ideo en Pentagram, heeft nu niet alleen haar eigen ontwerpbureau in San Francisco, ze is onder meer ook gasthoogleraar op Berkeley en in New York. En veelgevraagd spreker over de hele wereld.
Designers Accord
Casey is bekend van het Designers Accord, het ‘Kyoto-protocol’ van de ontwerperswereld. de ontwerper verzon het principe ervan zo’n 5 jaar geleden tijdens een terugvlucht van een bijeenkomst over het design van luiers met sensoren. Ineens besefte ze het gebrekkige belang van duurzaamheid in de designerswereld en besloot ze haar steentje te willen bijdragen. Het akkoord dat ze toen opstelde met vijf groene richtlijnen, bijvoorbeeld om afval te reduceren, is inmiddels getekend door zo’n 170.000 ontwerpers, bureaus, bedrijven en onderwijsinstellingen over de hele wereld.
Casey's theorie: aanpassing is niet genoeg, om duurzaam te ontwerpen is echte verandering nodig. Het Designersakkoord kent 3 doelen: bewustzijn creëren in de creatieve gemeenschap, professionele ontwikkeling en betere ontwerp-opleidingen, en tenslotte beleid beïnvloeden. Casey zag het akkoord bij het begin in 2007 als vijfjarenplan; tegen 2012 moesten de richtlijnen zo vanzelfsprekend zijn dat het akkoord kon verdwijnen, en zij zelf weer iets anders kon gaan doen.
Quote:
“Designers zijn vaak zeer individueel en competitief; zien zichzelf soms als mythemakers. Het is ongelooflijk bevredigend om te zien dat zovelen nu volgens dezelfde regels werken aan hetzelfde doel.”