Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apple start zijn tv-offensief

Steve Jobs kijkt mee met de rest van de tech-wereld als Apple vandaag zijn nieuwe plannen en producten lanceert. Speculaties zijn er genoeg: over een nieuw besturingssysteem, nieuwe laptops, maar vooral: vandaag start Apple zijn tv-offensief.

Het is altijd feest op de Apple Worldwide Developers Conference (WWDC), in San Francisco. Apple onthult er regelmatig zijn belangrijkste nieuwe software en andere producten. Ook vandaag zal Apple-ceo Tim Cook wat (software)primeurs uit zijn mouw schudden, gelardeerd met fenomenale verkoopcijfers en de vertrouwde superlatieven. De afgelopen weken is door alle techliefhebers driftig gespeculeerd op waar Cook mee zal komen.

iOS6, Maps, Macbooks

Het meest zeker is de opvolger van Apple's besturingssysteem voor iPad en iPhone, iOS. Versie 6 bevat nuttige verbeteringen, waaronder de spraakbesturing van Siri voor de iPad, maar er is ook slecht nieuws: de eerste generatie iPads draait er niet meer op. Waarschijnlijk komt Apple ook met een eigen versie van Google Maps, in 3D. Wat de computerhardwarebetreft, rekent de buitenwacht ook op nieuwe laptops. De opvallendste vernieuwing van de Macbook Pro zal het scherm zijn: hoog tijd dat die de enorm hoge resolutie van de laatste iPad en iPhones volgen.

TV…

Onzekerder en veel spannender wordt wat Cook te melden heeft over de tv-plannen van zijn bedrijf. Uit de biografie van Steve Jobs wisten we al, dat hij er tot en met zijn sterfbed op de bekende obsessionele wijze mee bezig was: Apple moet zijn magie eindelijk eens binnenbrengen in de tv-wereld. Ja, dat deed het al jaren met Apple TV, de kleine kastjes voor onder het scherm die aanvankelijk een uitgeklede Mac waren, en in een tweede versie nog kleiner en meer gericht op het doorgeven van films uit Apple's iTuneswinkel. Maar het wordt tijd om door te pakken, met een eigen toestel dat alle andere overbodig maakt. 

… maar geen TV

Dat toestel zelf neemt Cook waarschijnlijk nog niet mee. Maar de hardware is dan ook een beetje bijzaak voor het plan om de televisiewereld op zijn kop te zetten: iedereen kan een mogelijke Apple tv zó uittekenen, daarin zal de revolutie niet schuilen. De tv-wereld op zijn kop zetten gaat eerder om het bedieningsgemak en vooral de toegang tot – excusez-le-mot – content. Bij de nieuwste tv's die nu al met het internet zijn verbonden, verloopt die via apps. Vandaar dat Apple waarschijnlijk zijn ontwikkelaars de beschikking zal geven over een SDK (software developers kit) waarmee ze apps kunnen gaan knutselen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Apps maken het verschil

We waren het misschien alweer vergeten, maar de iPhone werd pas écht een doorslaand succes, toen derden er software voor mochten gaan ontwikkelen. Vandaar dat Apple voor zijn nieuwe tv-platform, alvast iTV gedoopt, ook een apart besturingssysteem in de maak heeft, waarvoor het vandaag de ontwikkelaars enthousiast wil krijgen. Nou zijn apps voor de tv niets nieuws. Philips, Samsung, Sony, alle grote televisiefabrikanten zetten stevig in op de combinatie van connected tv's met apps. Ook Google stapte een tijd geleden in de strijd. Die slimme toestellen verkopen goed, maar het gebruik dat kijkers maken van de interactieve extra's komt nauwelijks van de grond.

Apps volgens Apple

Dat doet ergens aan denken. Als we de iPhone er weer even bij mogen halen: ook dat was het zoveelste toestel dat mobiele software accepteerde. Nokia's konden dat al sinds jaar en dag, met vlaggenschip Communicator als stamvader aller smartphones. Ook Windows Mobile was al aan zijn zesde versie toe, met telkens de mogelijkheid om software te downloaden en te installeren. De iPhone was het eerste toestel waarop die mogelijkheid ook echt lekker werkte, de rest is geschiedenis. Inmiddels worstelt Nokia om zich terug te vechten in de hogere segmenten van de telefoonmarkt. Nu zal niemand verwachten dat Apple Samsung op de knieën dwingt in de tv-wereld, maar razend benieuwd maakt het wel: tv volgens Apple.

Lees ook:

Te veel focus op presteren? Zo saboteer je je eigen succes

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Succes draait niet alleen om presteren, maar juist om leren. Wie zich blindstaart op resultaten, loopt het risico stil te blijven staan. Ontdek hoe je de balans vindt tussen presteren en groeien- en waarom dat de sleutel is tot duurzaam succes.

Performance paradox -BVO

Geloof het of niet, maar alleen focussen op winnen kan jouw kansen om te winnen verkleinen, aldus Bram Verbruggen. Hij is teamontwikkelaar bij voetbalclub Go Ahead Eagles. Volgens Verbruggen zijn er eredivisieclubs die al jaren in een vicieuze cirkel zitten. Hoe meer ze focussen op resultaten, des groter de kans dat ze onderpresteren.

Hoe dan? ‘Omdat ze aan andere zaken geen aandacht geven. Clubs vergeten vernieuwingen door te voeren. Ze doen geen investeringen voor de lange termijn, zoals het opleiden en ontwikkelen van spelers en stafleden’, aldus de teambuilder.

Prestatie versus leren

Dat werkt ook zo op de werkvloer. Volgens growth mindset-expert Eduardo Briceño bevinden te veel mensen zich te lang in de presteerzone. Hierin focussen individuen, teams of organisaties zich exclusief op presteren, het beste uit zichzelf halen. Mensen zijn gericht op kortetermijnresultaten en het vermijden van fouten. Volgens Briceño presteren mensen daardoor juist mínder goed op de lange termijn.

Dat lijkt tegenstrijdig – Briceño noemt dat de prestatieparadox – maar hij verklaart dat door het gebrek aan tijd en ruimte voor leren en groei – iets wat in de zogeheten leerzone wél gebeurt.

‘Denk aan een manager die vooral gefocust is op zijn kpi’s’, verduidelijkt Mathijs de Boer, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin (BVO). Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Die manager werkt hard om obstakels weg te nemen en medewerkers te coachen het beste uit zichzelf te halen. Daar staat hij immers vooral voor opgesteld. Zo zorgt hij voor optimale teamprestaties, en houdt hij zijn klanten en leidinggevenden tevreden.’

Maar op de lange termijn is te verwachten dat zijn prestaties afzwakken, of op ‘een plateau’ raken. ‘Door deze focus op presteren, wordt de aandacht afgeleid van iets anders wat heel belangrijk is: leren en verbeteren. Proving is good, but improving is better.

Om vanuit de prestatiezone naar de leerzone te komen, is een growth mindset essentieel: het geloof dat mensen kunnen veranderen en ontwikkelen, dat leren iedere dag mogelijk is, aldus Briceño. Mensen gaan er volgens de expert bijvoorbeeld te vaak van uit dat grote leiders als leider zijn geboren. ‘Onzin’, vindt hij. ‘Leiderschapsskills kun je leren en ontwikkelen.’

Volgens Briceño zijn presteer- en leerzone als een peper-en-zoutstel: ze kunnen naast elkaar bestaan. Je kunt prestaties leveren terwijl je denkt: hoe kan ik mezelf verbeteren, hoe kan dit volgende keer beter?

Mohamed Ali

Zet je dit om naar de dagelijkse werkpraktijk, dan zijn twee zaken volgens De Boer (BVO) belangrijk: bewustwording en reflectie.

‘Bewustwording over het feit dat je vooral bezig bent met presteren. Begrijpelijk natuurlijk want je wil voor je organisatie van toegevoegde waarde zijn. De uitdaging is dan om bewust in de leerzone te stappen. Om wendbaar en soepel te bewegen – zoals Mohamed Ali – tussen presteren en leren.’

Stel dat je als HR-professional een presentatie geeft aan de directie. Je hebt een nieuw idee om het potentieel van mensen beter te benutten. De Boer: ‘Je gelooft echt in jouw idee. Jouw focus is om de directie te overtuigen. Je wil fouten vermijden, je geeft het beste van jezelf en zet een dijk van een presentatie neer. Je bent nu in de presteerzone.’

In de leerzone reflecteer je op de prestatie die je net hebt geleverd. Wat ging goed, waar ben je tevreden over en hoe wil je dat een volgende keer weer inzetten? Maar ook: waar ben je minder tevreden over? Hoe kan je leren dat anders aan te pakken, wat heb je daarbij nodig van jouw omgeving? ‘Onderzoek wijst uit dat als je dat een kwartier per dag doet en daar notities van maakt, dat het al een enorm effect heeft op jouw volgende performance.’

Luistervaardigheden oefenen

Leren terwíjl je presteert, houdt in dat je al tijdens de presentatie jouw leerdoel – mensen beter te overtuigen – te kennen geeft. Je laat de aanwezige directie weten hun feedback nodig te hebben. De Boer: ‘Je moet wel altijd even voelen of dat past. Al kun je de situatie ook vaak naar je hand zetten. Zo kun je de directie vragen om aan het einde van de presentatie per e-mail aan te geven wat ze sterk vonden aan de presentatie en wat hun adviezen zouden zijn waardoor het de volgende keer nog beter wordt.’

Volgens hem is het handig situaties op de werkvloer te herkennen waarin je bepaalde vaardigheden kunt oefenen. ‘Je kunt je voornemen om de komende week, in elke vergadering of overleg waarin je zit, jouw luistervaardigheden te oefenen. Dat je veel meer naar je teamleden gaat luisteren, dat je drie keer open vragen stelt, zoals: hoe bedoel je? Wat zou dat mogelijk maken? Waarom is dit voor jou belangrijk? Dat zijn situaties op werk die je makkelijk kunt invullen.’

Aangenaam leven

Feedback van anderen is nodig om zelf te kunnen groeien, benadrukt Briceño. Maak deel uit van een leergemeenschap, adviseert hij. ‘Zoek collega’s op die ook willen leren. Wissel kennis, ervaring en ideeën met elkaar uit. Dat motiveert.’

Die houding heeft volgens Briceño niet alleen effect op resultaten en de impact die je maakt in de organisatie, maar ook op je eigen reis. ‘De wil om nieuwe dingen te blijven ontdekken, maakt minder angstig. Je leven – en dus ook je werkende leven – wordt aangenamer.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/