Ook Almere wil uitgroeien tot het Silicon Valley van Nederland. Gelukkig blijft het bij meer dan plannen alleen.
Picture this: onderzoekers, studenten en ondernemers die een industrie in innovatieve mediaproducten en –diensten opbouwen. Een industrieel ecosysteem á la Silicon Valley waar internationaal vooraanstaande professoren worden ingevlogen ten bate van kennisvalorisatie. Waar executives van topondernemingen internationaal hoog aangeschreven opleidingen in media-innovatie volgen. En waar investeerders hun geld inzetten op de mediatechnologie van morgen.
Ziehier de droom die een club politici, ondernemers en wetenschappers heeft om Almere te laten uitgroeien tot het Silicon Valley van Nederland.
Ecosysteem
Op uitnodiging van Almere Kennisstad en Innovation Industries reisde eind juni een groep politici, wetenschappers en ondernemers af naar Silicon Valley om inzicht te krijgen in het ecosysteem dat achter deze bakermat van media-innovatie schuilt. Om vervolgens een plan van aanpak te formuleren waarmee concreet een vruchtbare media-innovatie hub kan worden opgezet in Almere, als onderdeel van het zogenoemde ‘greater Amsterdam area’.
Ter onderstreping dat het Almere menens is, is de afgelopen jaren een zeer hoogwaardig stadsdekkend glasvezelnet aangelegd en is Innovation Industries gevraagd om media-innovatie verder op de kaart te zetten. Om dit doel te bereiken richt het nieuwe Innovation Industries platform zich op kennisvalorisatie; het vermogen om kennis beschikbaar en geschikt te maken en toe te passen in nieuwe producten, processen en diensten. Door wetenschap, onderwijs en industrie te combineren en dicht bij elkaar te brengen, wil Innovation Industries nieuwe ideeën vroeg opsporen en wetenschappelijke inzichten op het gebied van digitale media toepasbaar maken voor het bedrijfsleven. Onderzoekers, studenten en executives worden gestimuleerd om theorie en praktijk samen te bundelen tot concrete businessplannen. Vervolgens zoekt Innovation Industries hier investeerders bij en helpt mee bij het opzetten van start-ups.
Kraamkamer
“We willen in Nederland uitgroeien tot een kraamkamer voor goede ideeën in nieuwe media”, stelt Hans Bouwknegt, partner bij Innovation Industries. “We zetten hoog in met kennisvalorisatie in samenspel met bedrijfsleven en professoren van vooraanstaande universiteiten als Georgiatech, Penn State, Universitée de Lausanne en London Metropolitan University. Het talent dat we begeleiden, zou meteen aan de slag moeten kunnen. Plug and play, zeg maar.”
Innovation Industries gaat hier overigens niet op wachten: er is inmiddels al een investeringsfonds opgezet om startende mediabedrijven op pad te helpen en om dergelijke ondernemingen een plaats te bieden in de Innovation Industries-incubator.
Men werkt daarbij nauw samen met investeerders en diverse wetenschappelijke instituten. Bouwknegt, die tevens lector digitale mediaconcepten aan de NHTV Academie in Breda is (internationaal hoger onderwijs in onder meer games & media), wil onderzoek, onderwijs en innovatie vanuit één agenda elkaar laten versterken.
“Onderwijs moet daarbij een uitkomst hebben die direct relevant is voor de industrie. Innovatie moet dan ook, behalve theoretisch, vooral praktijkgericht worden aangejaagd.”
Talenttowns
In haar rapport NL2040 voert het Centraal Plan Bureau zogenoemde Talent Towns op, stadsregio’s met steeds een paar honderdduizend specialisten. De scenariostudie speelt hierbij in op de huidige trend tot het in het leven roepen van energyvalleys, foodvalleys en healthvalleys. Eindhoven, met zijn gespecialiseerde hightech campus, symboliseert anno nu het best de door het CPB gevisualiseerde Talent Town. Wellicht groeit Almere de komende jaren uit tot de Silicon Valley van Nederland, een talent town op het gebied van media-innovatie.
De ambitie voor Almere, de regio, provincie en het Rijk is het realiseren van 100.000 extra banen in Almere tot 2030 binnen de economische structuur van de Noordvleugel van de Randstad (Metropoolregio Amsterdam en Noordvleugel Utrecht). Gerard Jansen, Managing Director van Almere Kennisstad: “We verwachten een substantiële banengroei te kunnen realiseren door het gericht versterken van ICT & Media, een van onze vijf economische speerpuntclusters. Amsterdam heeft een sterke reputatie als stad van de creatieve industrie en in ’t Gooi is door de aanwezigheid van de media een sterk ICT-gerelateerd creatief cluster ontstaan. Maar zowel in ’t Gooi als in Amsterdam zijn de expansiemogelijkheden voor dit type bedrijvigheid beperkt. De beschikbare ruimte in Almere biedt hier uitkomst.”
Mediahub
Een project dat inmiddels is gestart, is het Dutch MediaHub. Nederland kan voor internationale contentbedrijven de Mediahub van Europa worden. Met name voor de facilitaire industrie betekent dit dat zij op grote schaal intensief gebruik maken van ICT in alle bedrijfsprocessen en mediadiensten.
Harm de Vries begeleidt Innovation Industries bij het opzetten van een venture capital fonds dat zal investeren in nieuwe-mediabedrijven. De Vries heeft ervaring bij het opzetten en het managen van universiteitsgerelateerde venture capital fondsen in Rotterdam, Amsterdam en Twente. “Deze fondsen zijn tot stand gekomen door een juiste bundeling van krachten”, stelt De Vries, “waarbij lokale overheden, universiteiten en private partijen, zoals banken en private investeerders, elkaar versterken. Op het gebied van media-innovatie zie ik in Almere eenzelfde combinatie van krachten ontstaan. De kunst is nu dat we met Innovation Industries een goed managementteam aan ons weten te binden, om op basis van de bestaande interesses een media-innovatiefonds op te zetten,”
Om nieuwe initiatieven te creëren en aan te trekken, zal Innovation Industries samenwerkingsverbanden aangaan met (technische) universiteiten en hogescholen in binnen- en buitenland, maar ook met de belangrijke spelers uit de media-industrie.
De Vries: “Een belangrijk voordeel voor het aankomende fonds is dat Innovation Industries met de gemeente Almere een incubator heeft opgezet waarin nieuwe media-initiatieven kunnen worden ontwikkeld totdat ze boven het maaiveld uitkomen. Wetenschap en industrie kunnen deze incubator gebruiken als proeftuin voor hun nieuwe ontwikkelingen. Vanuit Innovation Industries zal er begeleiding zijn en vanuit het nieuw op te zetten fonds zal er financiering komen. Een echt ecosysteem.”
Slim innoveren?
Meer weten over de strategische aspecten van innovatie? Bezoek 23 september aanstaande de MT Morning Meeting Open Innovatie en leer alles over het realiseren van innovaties in uw eigen organisatie. Schrijf u direct in of lees meer.
> Interessant boek over kansen voor innovatie en de samenleving in 2025: Nieuwe verbindingen van Peter Koudstaal en Greetje Bijlo