700 miljoen mensen zijn eraan verslaafd, van wie meer dan 9 mijoen in Nederland. Communicatie via Whatsapp is persoonlijk, vertrouwd en nog gratis ook. Dat kan alleen maar mogelijkheden bieden om je klanten beter te bereiken. Wij zagen een paar mooie voorbeelden daarvan langskomen.
1. Klantenservice
Coolblue breidt zijn klantenservice uit met Whatsapp als kanaal. Zeven dagen per week kunnen klanten er hun vragen kwijt, tot middernacht. Coolblue biedt ze die mogelijkheid zodra ze via Facebook of Twitter 1 op 1 communiceren met de webwinkel. ‘We willen zijn waar onze klanten zijn’, zegt Pieter Zwart, oprichter en directeur van Coolblue. ‘Of dat nu per telefoon, Facebook, Twitter, YouTube, mail of in onze fysieke winkels is. WhatsApp is daar met 9,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland een logische aanvulling op.’ Er is ook al een kreet bedacht voor deze vorm van service: appcare.
Een partij als Casengo, specialist in software voor klantenservice, heeft Whatsapp inmiddels geïntegreerd in zijn aanbod.
2. Coaching
Vorig jaar ging voedingsdeskundige Bart Beukers live met Mobile Foodcoach: op basis van gegevens over je gezondheid en eetgewoonten verstrekt hij wekelijks een voedingsadvies via Whatsapp. ‘Dat is een hele goede manier om contact te houden, omdat je eigenlijk op elk moment dat je aan tafel zit wel je telefoon bij de hand hebt. Mijn klanten appen wat ze eten, zodat ik daarop mijn adviezen kan afstemmen en de cirkel rond is.’ Ze betalen daarvoor 9,95 euro per maand en krijgen ook regelmatig een hoofdstuk uit Beukers’ e-boek over voeding toegestuurd.
3. Taalcursus
Een groepschat is zo aangemaakt met Whatsapp. Dat bracht Mario García de León op een idee: met boekjes en online cursussen blijft een vakantietaal leren halfslachtig. Hij zet daarom met LetsApp&learn Whatsapp in om het leren van talen toegankelijker, flexibeler en leuker te maken. Cursisten schrijven in op een groepsles, die dagelijks begint om 9.00 uur met een korte video. Later op de dag wordt er geoefend in een groepschat onder leiding van een docent. Daarna kun je de lesstof onbeperkt oefenen met je medecursisten uit de WhatsAppgroep.
4. Content delen
NIeuwssite NRCQ heeft zijn berichten van Whatsapp-deelknoppen voorzien, zodat de artikelen makkelijk deelbaar zijn met je appvrienden. Op het Amerikaanse Buzzfeed is Whatsapp al de deelknop die op de derde plaats staat als het gaat om het bereiken van bezoekers.
Maar NRC brengt ook een SMS-alertachtige dienst in stelling: voeg het 06-nummer van de site toe aan je contactpersonen, zend het bericht NRCQ ON en je ontvangt nieuws. SMS-boer wireless services verzorgt de techniek daarachter, de veel grotere concurrent CM koppelt e-mail aan Whatsapp voor de lokale nieuwssite BredaVandaag.nl. Rechtstreeks massaal communiceren via Whatsapp wordt moeilijk, aangezien het aantal groepsleden is gelimiteerd tot 50.
5. Reclame en marketing
Reclame via bulk-SMS heeft zijn beste tijd gehad, terwijl Whatsapp met (bewegend) beeld veel rijkere mogelijkheden biedt om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Heel creatief ging bureau YoungWorks los op een campagne voor reisbureau X-Travel: een challenge waarbij 100 WhatsApp-groepen van 4 vrienden met elkaar streden voor de prijs: een reis.