#1 Business Model Innovation volgens Prof. dr. Paul Iske
(Hoogleraar Open Innovation & Business Venturing, Universiteit van Maastricht)
Het vernieuwen van businessmodellen gaat volgens Paul Iske over een fundamentele perspectiefverschuiving. Er werd jaren geroepen dat de klant centraal moest staan, maar dat is niet de manier om te vernieuwen. Dan ben je alleen maar naar de klant aan het kijken, maar je moet juist snappen hoe de klant naar jou kijkt. Paul Iske: “De klant wil helemaal niet centraal staan. De klant wil dat jij in hun wereld past. Dat jouw dienstverlening echt waarde toevoegt in het leven van de klant.”
Er is steeds meer kennis beschikbaar, ook bij klanten, en dat zorgt ervoor dat je als dienstverlener moet blijven innoveren. Alleen gezamenlijk kom je tot nieuwe vormen van dienstverlening, dienstervaring en waarde creatie. Dat is business model innovation. Met de uitdaging om klanten aan je te blijven binden.
Paul Iske: “Organisaties doen er verstandig aan om te investeren in een flexibele omgeving. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het de verschuiving van bezit naar gebruik. Andere mogelijkheden zitten in het slim gebruik maken van data.”
#2 Business Model Innovation volgens Drs. Yousri Mandour
(Partner bij adviesbureau ICSB Marketing en Strategie)
Als het op business model innovation aankomt, is er altijd sprake van een cyclus. Dat geldt zowel voor producten, organisaties als hele branches. Het begint met een stabiele situatie waar misschien wat kleine verbeteringen zouden kunnen plaatsvinden. Dan komt er het moment dat je op zoek gaat naar iets nieuws. Het oude en bekende voldoet niet meer aan de behoefte. Er ontstaat een drang om iets totaal nieuws te ontwikkelen en er breken turbulente tijden aan met veel verschillende initiatieven. Dan komt de doorbraak en deze vernieuwing wordt vervolgens het dominante design. En zo begint het weer opnieuw.
Mandour: “Nieuwe businessmodellen zijn echt van alle tijden. Het verschil met vandaag is alleen dat het in een veel sneller tempo gaat dan vroeger. De periode dat we nog tevreden zijn met de kleine verbeteringen wordt steeds korter. En we gaan dus steeds sneller op zoek naar totaal nieuwe oplossingen. Dit komt door de technologische ontwikkelingen en transparantie.”
#3 Business Model Innovation volgens Prof.dr. Jaap van Muijen
(Hoogleraar psychologie, i.h.b. leiderschap- en persoonlijke ontwikkeling, Nyenrode Business Universiteit)
Business Model Innovation gaat gepaard met spanning. Er kunnen tegengestelde belangen of zelfs conflicten zijn. Hoe ga je in een organisatie om met deze spanningen? Volgens Jaap van Muijen krijgt spanning vaak een negatieve lading. Van Muijen: ‘Maar aan spanning zit niet alleen een minpool, er is ook een pluspool. Partijen kunnen er baat bij hebben een spanning te exploiteren en om te zetten in ruimte voor vooruitgang. Zo kan spanning de motor zijn van verandering en leiden tot innovaties.’
Er zijn verschillende soorten spanningen te onderscheiden:
- Spanningen die ontstaan als organisaties gaan samenwerken;
- Spanningen die worden veroorzaakt door organisatieveranderingen;
- Spanningen die aanwezig zijn in teams;
- Spanningen tussen individuele mensen.
En als het aankomt op innovatie en veranderprocessen, heb je vaak te maken met spanningen op al deze vlakken. In het boek ‘Spanning in en rond organisaties’ vertelt Jaap van Muijen meer over hoe je profijt kunt halen uit spannende situaties.
#4 Business Model Innovation volgens Prof. dr. Jeff Gaspersz
(Hoogleraar innovatie verbonden aan de Nyenrode Business Universiteit)
Business Model Innovation is dagelijkse praktijk vindt Jeff Gaspersz. Het is de kunst om te zien dat het van groot belang is om dagelijks te innoveren. En dat doe je dus niet door eenmalig het management bijeen te roepen en ideeën te verzamelen, maar door je gehele personeelsbestand in te schakelen. En zelfs je klanten erbij te betrekken.
Jeff Gaspersz: “Er zit zoveel kennis, creativiteit en betrokkenheid in jouw medewerkers. Gebruik je die wel? Ondersteun je de kansrijke ideeën vanuit leiderschap zodat mensen bemoedigd worden om met nieuwe ideeën te komen?’ Door meer leiders te creëren in plaats van volgers, zorg je er als leidinggevende voor dat medewerkers vanuit talent en creativiteit werken en dat is essentieel voor innovatie. Maak innovatie klein. En vier deze kleine successen, dan vinden mensen het steeds leuker om mee te denken en uitgedaagd te worden.”
Wil je meer weten? In de collegereeks Business Development van Nyenrode Business Universiteit geven deze vier (en meer!) hoogleraren en praktijkdocenten inzicht in hoe je waarde creëert en nieuwe zakelijke kansen kunt realiseren. Je geeft samen met hen richting aan Business Development en groeikansen en leert om waarde toe te voegen vanuit een strategisch perspectief.
Collegereeks Business Development