Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo verovert Crowdynews de wereld vanuit Groningen

Op social mediagebied gaat er in Nederland niks boven het Groningse Crowdynews; het platform dat in 2010 in het Engels begon met het leveren van gecureerde Twitterfeeds aan media is inmiddels live in 25 talen. Om de groei in goede banen te kunnen leiden heeft het bedrijf nu 2,5 miljoen euro opgehaald. Oprichter Jeroen Zanen licht toe.

Je leest nu: Zo verovert Crowdynews de wereld vanuit Groningen

De investering komt van INKEF Capital en het investeringsfonds van persconglomeraat Singapore Press Holdings (SPH), eigenaar van onder meer 19 kranten door heel Azië. 

De laatste keer dat Sprout met Crowdynews sprak, in 2011, timmerde het bedrijf in de VS al hard aan de weg met zijn Twitter-caroussel. ‘We wilden we ons eerst bewijzen in de grootste taal en markt’, vertelt medeoprichter Zanen. Daarna was het ‘slechts’ een kwestie van de tool laten zien en verkopen aan uitgevers in andere landen.

Crowdynews cureert inmiddels alle bekende sociale media-kanalen, zoals ook Facebook en Instagram. Met behulp van ‘natuurlijke taalverwerking’ en kunstmatige intelligentie, kennis die medeoprichter Edwin Kuipers opdeed aan de Universiteit Groningen, kunnen uitgevers hun berichten verrijken met relevante social media-posts. Crowdynews claimt daarbij een relevantie van meer dan 90 procent. Bekende internationale klanten zijn de Chicago Tribune, Washington Times en AccuWeather, terwijl in Nederland onder meer de Persgroep (o.a. Volkskrant, AD) is aangehaakt. Die uitgevers delen mee in de advertentie-inkomsten van de Crowdynews-feeds. 

Volume

Het concept lijkt aan te slaan: met 25 talen, waaronder Arabisch en Chinees, en 1 miljard pageviews begint het volume in zicht te komen dat het bedrijf nodig heeft om bijvoorbeeld qua advertentie-inkomsten voldoende schaalgrootte te hebben. Crowdynews heeft nu in ieder geval zoveel pageviews, dat het wat dat betreft groter is dan elke uitgever waar het bedrijf mee aan tafel zit. Telde het bedrijf in 2011 nog 7 medewerkers, inmiddels is dat aantal uitglijd naar 60. 

Maar winst wordt er nog niet gemaakt, eerst moet het aantal gebruikers nog verder omhoog. Bijvoorbeeld in de twee snelste groeilanden van de dienst, Brazilië en India. Al is dat laatste land weer totaal verschillend dan bijvoorbeeld Europa, merkt Zanen op, niet in het minst omdat de ouderwetste papieren krant er nog altijd groeit. Daarnaast willen de Groningers zich ook profileren in China, een land dat weer zijn eigen sociale netwerken kent zoals Weibo en Renren. 

Need to have

Het belang van social media neemt nog altijd toe, denkt Zanen. ‘In 2011 dachten we: als je online iets wilt, is redactionele inhoud het belangrijkst, maar social media wordt steeds belangrijker. De relatie tussen die twee soorten content wordt belangrijker. Inmiddels is dat zo: destijds was het nice to have, nu is het need to have.’ 

Naast het tonen van advertenties wordt er ook geld verdiend met gesponsorde feeds, zoals nu bijvoorbeeld gebeurd in samenwerking met de Amerikaanse krant Chicago Tribune. Uitgevers kunnen de techniek ook voor een vast bedrag afnemen. 

Groei

De komende tijd azen Zanen en zijn medeoprichter Kuipers op meer groei in omzet en pageviews. In zijn belangrijkste groeilanden wil het bedrijf de grootste 4 à 5 uitgevers uit de top tien per land strikken. Qua techniek wil het bedrijf zijn nieuwe ontwikkelingen nog beter afstemmen op klanten en vernieuwingen doorvoeren op basis van wat de data het bedrijf vertelt. ‘Hoe gedragen gebruikers zich? We willen meer data driven worden.’  

Ondertussen wordt er een stevige, internationaal ervaren managementlaag aangenomen. Zo is het voormalige pr-hoofd van FC Barcelona binnengehaald, die overigens werkt vanuit San Francisco. ‘Dat is fantastisch om te zien. Die toppers willen we aan ons binden.’ Groningen is wat Zanen betreft nog altijd een prima vestigingslocatie, al heeft het bedrijf inmiddels ook kantoren in New York en Singapore.

Uiteindelijk wil Crowdynews naar een totale integratie van sociale media en online-media. Zo weet het bedrijf al veel over wie wat leest en op welk moment. Bijvoorbeeld ’s ochtends thuis, of onderweg in de trein. ‘Wij kunnen op elk moment van de week de bijpassende social media geven.’