Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo maakt Trakkies je bureaustoel slim

Van slimme bureaustoelen tot printers die op afstand aangeven dat ze nieuwe inkt nodig hebben: startup van de week Trakkies laat bedrijven beter op hun spullen passen.

Je leest nu: Zo maakt Trakkies je bureaustoel slim

Wat doet Trakkies?    

Trakkies is een platform voor Internet of Things-toepassingen. ‘Wij maken objecten slim’, zegt medeoprichter Victor Wierda. De eerste toepassing die Trakkies maakte was een slimme sleutelhanger (node) die er, in combinatie met een app, voor zorgt dat je je sleutels of tas niet kwijtraakt. De campagne op Kickstarter liep echter niet zoals verwacht; de teller bleef steken op 73.000 van de 100.000 dollar. Maar door de feedback die de startup tijdens die campagne kreeg besloot het team zich voortaan op het bedrijfsleven te gaan richten.

‘Er heeft altijd al veel meer achter gezeten’, zegt Wierda over de techniek achter de slimme sleutelhanger. ‘Dit was pas de eerste toepassing, een voorbeeld om het concept concreet te maken.’ Dat consumentenproduct staat nu ‘in de ijskast’. Maar: ‘We komen er zeker mee terug in de toekomst’, zegt Wierda.

Trakkies richt zich nu op het beveiligen en beheren van zo’n beetje alle spullen die een bedrijf bezit, of leaset. Wierda beschrijft een groot bedrijf waar jaarlijks 2.500 stoelen zoek raken. ‘Die stoelen maken wij smart.’ Dat wil onder meer zeggen dat de stoelen een p2p-netwerk vormen en ‘een digitale stem’ krijgen, zoals Wierda het omschrijft.

Trakkies-objecten worden voorzien van een computer die, inclusief energievoorziening, ongeveer net zo groot is als een dik uitgevallen 2 euromunt. Doordat die objecten op die manier zelf ‘slim’ zijn, en niet alleen een zendertje bij zich dragen, is er verder weinig infrastructuur nodig, zegt Wierda. Dat is belangrijk om de drempel aan de gebruikerskant zoveel mogelijk te verlagen.

Wie zitten er achter?

Bedenker van het concept is ondernemer en natuurkundige Adrian Blackwood, een Canadees die in 2006 naar Nederland verhuisde om aan de slag te gaan bij TomTom. In 2010 streek hij met een eigen project neer bij het European Space Innovation Centre in Noordwijk. waar hij in 2012 Trakkies Research oprichtte. Afgelopen december werd besloten om de techniek te gaan vermarkten en kwam het bedrijf onder naam Trakkies International op eigen benen te staan.

Kort daarop kwam Victor Wierda aan boord, de huidige chief commercial officer. In het managementteam zitten verder nog de ex-ceo van Konika Minolta Ernst Kolvenbag (coo) en Maarten Langbroek, die verantwoordelijk is voor het productontwerp.

Wat is het verdienmodel?

Trakkies zet zijn soft- en hardware als abonnement in de markt. Daarbij hangen de prijzen vooral af van de hoeveelheid bureaustoelen, printers en andere objecten die in de smiezen moeten worden gehouden. En hoe vaak die objecten communiceren. Per object komen de kosten op ongeveer 1 à 3 euro per maand. ‘Je koopt een stoel die misschien iets duurder is, maar die niet wordt gejat.’

Trakkies gebruikt minuscule computers die pas sinds kort op de markt zijn. Met hun afmeting van 1×1 millimeter zijn ze volgens Wierda desondanks 64 keer zo snel als de computer die de Apollo 11-raket naar de maan bracht. De ontwikkelingen gaan wat dat betreft ook in de IoT-markt hard. ‘Op het moment dat onze chips in grotere getallen worden geproduceerd kunnen wij de prijs drukken.’

De keuze voor b2b-model volgde op vragen die tijdens de Kickstartercampagne werden gesteld. ‘We zagen een grote interesse vanuit b2b-kant, met mensen die het over hele andere dingen hebben dan je sleutels kwijtraken.’

Leveren aan bedrijven biedt volgens Wierda twee voordelen: het product mag aan de buitenkant iets simpeler zijn, waardoor de startup minder kwijt is aan design. Ten tweede is geld verdienen relatief makkelijk dankzij grotere orders. ‘Dit is in alle aspecten beter.’

Wie zitten te wachten op de Trakkies?

Bedrijven en verzekeraars zijn volgens Wierda enthousiast. ‘De markt is gigantisch, maar heel erg breed.’ Er zijn een aantal partijen die samen de markt vormen en die baat hebben bij slimme objecten. ‘We richten ons nu op verzekerings- en leasemaatschappijen, en hardwarefabrikanten die de techniek willen integreren;

Hoe ver is Trakkies?

Na de pivot naar een b2b-model gaat Trakkies de komende maanden de – zakelijke – markt op. Trakkies werd eerder dit jaar geselecteerd voor het Smart city& Living-programma van Startupbootcamp.

Op dit moment is het vooral nog een kwestie van overleggen met potentiële klanten en doorontwikkelen van het product. Er liggen volgens Wierda een aantal potentiële contracten op tafel, onder andere met Eneco. Welke toepassing dat energiebedrijf wil afnemen mag Wierda nog niet zeggen.

In december krijgt Trakkies de eerste computers binnen, afkomstig van Nordic Semiconductors. Trakkies werkt ook samen met Apple-leverancier Jabil, waarmee het de beschikking krijgt over een geavanceerde bluetooth-antenne.

Nog geld nodig?

De oprichters teerden tot op heden op zo’n 100k aan family, friends and fools-kapitaal. Wat de Kickstarter-campagne betreft was financiering niet het motief, zegt Wierda. ‘Dat was vooral een leer- en voorverkoopplatform.’

Via Kickstarter ben je altijd met heel veel mensen aan het dealen. ‘Als je contact wilt zoeken met mensen die willen helpen met je product, dan is zo’n platform fantastisch. Het is ongelofelijk leuk en leerzaam om met mensen te praten.’

Vanwege de b2b-pivot is Trakkies met een paar business angels bezig met het ophalen van 2 ton aan overbruggingskapitaal. Daarna moet een seed-ronde volgen van 3,5 miljoen, met een eerste tranche van 500.000 euro.