Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo groeide Mark Vletters Voys

Timing en op de juiste plek zijn bepalen voor 80 procent of je product écht verder kan gaan groeien. Zo vindt Voys-oprichter Mark Vletter. In een interview met Sprout vertelt Vletter hoe Voys groeide.

Je leest nu: Zo groeide Mark Vletters Voys

De basis van telecommaatschappij Voys begint bij marktplaats-concurrent Speurders. Vletter werkte voor de webwinkel en bij een klant logde hij net voor het gesprek zijn telefoon uit van de online telefooncentrale. Binnen het bedrijf was een eigen dienst in elkaar gezet. “Die man stelde alleen nog maar vragen over die telefoon,” aldus Vletter. “De rest van mijn pitch heeft hij niet meer gehoord. Uiteindelijk vertelde hij: ‘als je die centrale in een doosje stopt, dan koop ik het. Zo is eigenlijk ons product ontstaan.” 

In 2006 startte de Groninger Voys. Het jaar erop werd concurrent Grand Central voor miljoenen gekocht door Google. Een bedrijf dat volgens Vletter ‘veel minder ver ontwikkeld was dan wij.” Veel snapten de Groningers er niet van. “Waarom zou Google ze kopen terwijl ze nog in de kinderschoenen staan?”

Bedrijfsstructuur

Zonder investeerders nodig te hebben, wist de telecomprovider snel te groeien. Voorbeelden van bedrijfsstructuren had de oprichter wel gezien tijdens stages bij TNO. “Maar dan vooral hoe ik het bedrijf niet in elkaar wilde zetten.” 

De ideologie van Ricardo Semler bleek van grote invloed. Binnen Voys zijn er geen managers. Eind vorig jaar haalde Vletter het nieuws door zijn functie als lead link terug te geven. Daarmee is hij – vrijwillig – niet langer de baas binnen eigen zaak. 

Over de bedrijfscultuur van Voys: Hoe Mark Vletter een platte organisatie bouwt

De organisatiestructuur is volgens Vletter ook het mooiste aan het bedrijf. Mensen krijgen naar zijn inzicht de ruimte om volledig verantwoordelijk te zijn voor eigen werk. Wat zorgt voor ‘hele mooie technologie’. 

Vernieuwen

Om te innoveren kijkt Vletter vooral buiten de eigen branche. “Het domste wat je kunt doen is concentreren op de concurrent. Die is ook bezig met nieuwe ideeën en die proberen te valideren. Hun ideeën kopiëren betekent dus alleen dat je niet-gevalideerde producten kopieert.” 

Veel tijd is de Groninger ook niet kwijt met nieuwe ideeën verzinnen. Dat is ‘super simpel’, omdat de echte waarde zit in de executie. Vletter: “Je moet tijd besteden aan controleren of die ideeën wel goed zijn. Dus 5 of 10 procent van de tijd besteed je aan nieuwe ideeën bedenken. De rest is valideren en executie.” 

Succes

Vletter: “Om een succesvolle onderneming neer te zetten heb je ervaring binnen de markt nodig óf ervaring met ondernemerschap. Het is of het een of het ander. Dat leidt tot succes.” Daarbij heeft een bedrijf een goede timing nodig en moet het op de juiste plek zitten. Die twee bepalen 80 procent van het succes. De laatste 20 procent komt door de ondernemer die de kar moet trekken en of hij instaat is om het juiste personeel binnen te halen.