Hij is weer terug: de Young Business Award-competitie voor startups. Ondernemer Niels Palmers organiseert het evenement al sinds 2012, maar moest in 2019 noodgedwongen een streep zetten door zijn evenement, omdat het geld op was en hij geen overnamekandidaat kon vinden. De editie in 2018 trok liefst 1.400 bezoekers. 2020 stond voor Palmers op de planning als het jaar van De Grote Comeback, maar corona gooide roet in het eten.
Dat betekent dat we vandaag pas echt kunnen beginnen met een nieuwe Young Business Award. Hoe hij dit financieel heeft geregeld, weten we niet, maar waar het om draait: de awards zijn terug op het strijdtoneel. Helemaal coronaproof, bovendien: de komende vier vrijdagen, startend vandaag om 12 uur ‘s middags, wordt er een aflevering uitgezonden van de Young Business Award. Twaalf havefinalisten, die tezamen meer dan 80 miljoen euro aan groeigeld op zak hebben, strijden met elkaar om de titel ‘beste jonge onderneming van Nederland’. 60 seconden de tijd krijgen ze om hun pitch te doen voor de jury. 5 februari vindt de grande finale plaats.
Zo dadelijk, tijdens het middaguur, begint de eerste editie en onze eigen MT/Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling is juryvoorzitter. De oprichters van CodeSandbox, Red je Pakketje, SpaceTime Layers en Sustainer Homes pitchen in de aflevering vandaag. Je kunt de aflevering om 12 uur bekijken via onderstaande YouTube-link.
Wij vroegen de startup-analisten van Golden Egg Check een analyse te maken van welke startups het in zich hebben unicorn te worden. Dat deden ze en het leverde een bijzonder resultaat op. Hieronder lees je hun bevindingen.
Wat is een unicorn?
Een unicorn is een privaat tech-bedrijf dat door investeerders wordt gewaardeerd op minstens een miljard dollar. Maar hoe herken je een potentiële unicorn? Startup-analisten Gilles Meijer en Thomas Mensink van Golden Egg Check: ‘Om unicorn te worden moet je wereldwijd kunnen domineren in jouw niche. Het gaat om potentie – hoe groot kan dit worden? – maar ook om de onderbouwing daarvan met tractie en een duidelijk groeiplan, de haalbaarheid dus.’
De vraag wie een unicorn wordt, kun je ook analytisch benaderen. ‘In het kort komt het erop neer dat een bedrijf in eerdere jaren een ronde moet hebben opgehaald die vier tot vijf keer kleiner was en dat ze naar schatting 6- tot 10 procent van hun aandelen hebben afgestaan in hun laatste ronde. Dat betekent dat je in jaar X minstens 20 tot 25 miljoen dollar moet hebben opgehaald, om in jaar Y (vaak een jaar later) een unicorn te worden.’
CodeSandbox
Met hun GoogleDocs voor programmeurs haalde Ives van Hoorne en Bas Buursma de afgelopen jaren al 15 miljoen dollar aan groeigeld op bij investeerders. De Sprout Challenger begon in 2019 vanuit een studentenkamer in Twente en heeft inmiddels wereldwijd meer dan 2 miljoen ontwikkelaars op het platform. CodeSandbox mag bedrijven als Microsoft en Shopify tot hun klanten rekenen.
Unicorn-potentie
Golden Egg Check: “CodeSandbox heeft als jong bedrijf al een flinke staat van dienst. Zo hebben ze in twee investeringsrondes al ruim 15 miljoen dollar opgehaald bij niet de minste durfkapitalisten; onder meer Kleiner Perkins en EQT mogen zich aandeelhouder noemen. En dat terwijl de twee oprichters, Bas en Ives, nog begin twintig zijn. Maar om een unicorn te worden is er meer nodig dan alleen de gunfactor. CodeSandbox wordt wereldwijd al gebruikt door ruim 150 duizend software engineers die samen al bijna 10 miljoen projecten (‘sandboxes’) hebben gemaakt. De tractie en schaalbaarheid zijn er dus zeker. Geld verdienen heeft tot nu toe niet de hoogste prioriteit gehad. Daar moet met een verdienmodel gericht op teams komend jaar verandering in worden gebracht. Dit verdienmodel is nog wel onbewezen. Het succes ervan zal bepalend worden voor de groei van CodeSandbox en nieuwe investeringen die ze aan kunnen trekken.’
‘Het team is jong en onervaren, dus het is goed dat ze zich laten omringen door goede (angel)investeerders. Wij hopen dit niet ten koste gaat van het jeugdige optimisme van Bas en Ives. Het doel van CodeSandbox is om onmisbaar te worden voor de groeiende markt van programmeurs, maakt het beschikbaar voor meer mensen en met dat doel liggen ze wat ons betreft op unicorn-koers. Ook de laatst opgehaalde ronde (12,7 miljoen dollar) geeft die koers aan.’
Red je Pakketje
De startup Red je Pakketje is ontstaan vanuit de frustratie die oprichter Sam Rohn had over de slechte service van pakketbezorgers. Hij besloot in 2016 dat dit beter kon: een pakketbezorger die voor (web)winkeliers binnen een dag de producten bij de klant krijgt en betrouwbare communicatie biedt. Deze dienstverlening wilde de oud Sprout Challenger ook voor de allerkleinste winkeliers beschikbaar maken. Zo is het niet nodig om tot diep in de nacht pakketjes in te pakken om (grote) concurrenten voor te blijven, want die hebben door Red je Pakketje niet langer voorsprong door schaalgrootte.
Unicorn-potentie
Golden Egg Check: ‘Last mile delivery is echt een lastige markt om winstgevend in te worden; veel concurrentie en kleine marges. Maar dat schrikt Red Je Pakketje niet af. Sterker nog, ze zijn afgelopen 5 jaar elk jaar ongeveer verdubbeld, wat aangeeft dat ze iets goed doen. Het model van Red Je Pakketje is erop gericht om zowel de conversie van (kleine) webshops als de klantervaring te vergroten. Hun belofte is om pakketjes dezelfde of de volgende dag te kunnen bezorgen.’
‘Of dat ook altijd lukt is de vraag: reviews online lijken dit niet allemaal te kunnen bevestigen. Er zitten schaalvoordelen en netwerkeffecten in deze markt, maar wij twijfelen wel over de internationale groeipotentie (en niet alleen vanwege de bedrijfsnaam) en het duurzame concurrentievoordeel. Naast de aanwezige concurrentie kost een strategie om in elke markt de long-tail van webshops aan je te binden de nodige energie (en tijd en geld). Internationaal dominant zijn is dus misschien een brug te ver. Wat ons verder aanspreekt aan het verhaal van Sam is dat ze met hun oplossing een gelijkwaardig speelveld willen bieden aan kleinere webshops die niet op eigen kracht meekunnen met de logistieke kracht van de (internationale) webshopreuzen. En dat ook nog eens op aan manier die duurzamer is en bezorgers niet uitbuit. We gunnen ze de komende jaren nog meer verdubbelingen in groei.’
Spacetime Layers
Als oud-onderwijzer Patrick Trentelman mensen vertelt over zijn startup, krijgt hij steevast de vraag: ‘En dit was er nog niet?’ Trentelman ontwikkelde in zijn basisschoolklas het eerste idee voor zijn Spacetime Layers: van meerdere informatiebronnen naar alles op dezelfde plek. Een platform dat wereldwijd locatie aan informatie koppelt. De inhoud is afhankelijk van haar gebruikers: Spacetime biedt de plek; organisaties vullen het met content.
Unicorn-potentie
Golden Egg Check: ‘Voor iemand die twee jaar geleden nog voor de klas stond in groep 8 is het hard gegaan met de onderneming van Patrick. Spacetime Layers wil de one-app-to-rule-them-all worden door digitale kaartenlagen te combineren tot waardevolle informatie voor gebruikers. Zij bieden het platform, klanten kunnen hun eigen content hieraan toevoegen, waardoor de app in theorie steeds omvangrijker en interessanter moet worden. Het slimme ervan is dat klanten met een groot (marketing)bereik zorgen voor distributie naar gebruikers toe. Klanten zijn tot nu toe vooral scholen en regionale toeristische en culturele bureaus.’
‘Wij vinden het concept sympathiek, maar twijfelen of de organisatie is ingericht op een unicorn-traject. Dat begint al met de ambitie; willen ze überhaupt wel extreme groei? Terwijl het concept moeilijk te verdedigen is en daarom vooral de executie het verschil moet maken. Veel (externe) ontwikkeling wordt pas gedaan als een klant erom vraagt en ervoor wil betalen, waardoor de app wat weg heeft van maatwerk: dodelijk voor schaalbaarheid. Niks mis met hun go-to-market-strategie, maar een unicorn? Nee, dat lijkt ons in deze space en time onwaarschijnlijk.”
Sustainer Homes
Wist je dat het bouwen van woningen en gebouwen verantwoordelijk is voor ruim een derde van de wereldwijde CO2-uitstoot en de helft van het materiaalgebruik? Een flinke aanslag op onze planeet. Sustainer Homes ontwikkelde een soort LEGO, waarmee je rijtjeswoningen, appartementen of villa’s kunt ontwerpen. Met een slim softwarepakket wordt het ontwerp vertaald naar een simpel bouwpakket, te vergelijken met die van IKEA. In een fabriek wordt dit pakket geassembleerd en binnen één dag wordt het gebouw op locatie gemonteerd. Zo draagt de startup bij aan een beter milieu en het wereldwijd terugdringen van CO2-uitstoot.
Unicorn-potentie
Golden Egg Check: ‘Gert heeft een overtuigende pitch gehouden. Hun “circulaire legosteen van hout” sluit mooi aan op een trend van duurzaamheid in de bouw – al met al een vervuilende sector. Inmiddels wonen zeventig gezinnen al in zo’n houten woning, dus dat geeft aan dat er in een behoefte wordt voorzien. Hun unieke propositie is wat ons betreft niet zozeer dat ze modulair in hout bouwen, want daar zijn al veel partijen in actief. Juist hun softwareplatform is hun onderscheidende kracht. Hiermee kunnen architecten en bouwbedrijven snel een nieuwe woning ontwerpen die als een soort Ikea-bouwpakket door de aannemer in elkaar kan worden gezet – inclusief de juiste papieren en bouwtekeningen. Deze software maakt, met een samenwerking met de juiste partijen, ook internationale opschaling makkelijker.’
‘De uitdaging van Sustainer Homes zit in de marktkans. De markt is traditioneel en zelf een woning bouwen is vooralsnog een heel klein deel van de totale markt. Het model van Sustainer Homes is disruptief in de zin dat het een complete oplossing bevat (van ontwerp tot op maat gezaagde planken) en dus niet zomaar een onderdeel kan worden van een bestaande propositie. Het is alles of niks. Dan helpt het dat ze al samenwerken met een grote bouwer. Maar om het heel hard te laten groeien zijn ze afhankelijk van bijvoorbeeld overheden die duurzaamheid als criterium opnemen in de tenders. Of dat genoeg zal zijn om zo hard te kunnen schalen dat ze internationaal marktleider en unicorn worden? Wij verwachten van niet.’
Conclusie
Golden Egg Check: ‘Het zijn vier mooie halve-finalisten, die allen al duidelijke groei hebben laten zien, in tractie, omzet en impact. Het is dan ook goed te zien dat deze concepten niet voor niets de laatste twaalf hebben gehaald. Als we kijken naar de unicorn-potentie liggen CodeSandbox en Red Je Pakketje op de juiste koers, qua investeringsbedrag in 2020. Wij geven CodeSandbox hierin de grootste kans, omdat het concept schaalbaar en internationaal is vanaf de start en daarmee relatief gemakkelijker een internationale dominante speler in haar markt kan worden.’