Het bedrag volgt op een investering van 600.000 euro, die Workwize afgelopen jaar ontving van studentenfonds ASIF Ventures en verscheidene angel investors.
Koffie en printpapier
Workwize is een inkoopplatform voor kantoorartikelen, dat tijdens de coronacrisis – om precies te zijn: eind 2020 – het licht zag. Werknemers van aangesloten bedrijven kunnen via het platform van Workwize producten bestellen voor hun thuiswerkplek. Denk hierbij aan bureaus, koffie en printpapier.
De startup is snel gegroeid. Toen MT/Sprout het bedrijf afgelopen jaar in maart sprak als Startup van de Week, had het concern nog zeven bedrijven als klant, goed voor 1.500 werknemers die het platform gebruikten. Zij sluiten een abonnement af voor de service en betalen per bestelling. Nu, bijna een jaar later, stelt mede-oprichter Michiel Meyer (tweede van links op foto) zo’n twintig bedrijven tot zijn klantenkring te mogen rekenen, die samen 10.000 actieve gebruikers opleveren.
Hoeveel artikelen zij tot dusver af hebben genomen, kan Meyer niet precies zeggen. Het gaat volgens hem in ieder geval om ‘duizenden orders’ voor ‘tienduizenden artikelen’. De startup werkt anno 2022 samen met zo’n twintig leveranciers van kantoorartikelen, zoals Dell maar ook Nespresso, voor het bakkie pleur tijdens kantooruren.
Netflix en Mollie als klant
Onder de afnemers zitten bekende namen, zoals techbedrijven Otrium, Mollie, Rocket Delivery, Messagebird en Catawiki en het Amerikaanse Netflix, dat het platform voor zijn Europese activiteiten gebruikt. Meyer verwacht dat zijn bedrijf dit jaar nog met ‘tienduizenden gebruikers’ zal groeien. ‘We willen de Salesforce van hybride werken worden.’
Peak neemt verreweg het ‘overgrote deel’ van de 1,5 miljoen euro voor zijn rekening, laat Meyer weten. Het gaat om een directe storting van kapitaal, dus zonder milestones en tranches. Hoeveel aandelen Workwize weggeeft, houdt Meyer voor zichzelf. Wel gaat het, logischerwijs, om een ‘minderheidsbelang’, zo zegt hij er voor de goede orde bij.
Ondernemers Otrium aan boord
Ook het aan de TU Delft gelieerde fonds Graduate Entrepreneur doet mee aan de ronde, naast drie opvallende angel investors, die volgens Meyer een ‘klein bedrag’ inleggen: Max Klijnstra en Milan Daniels van modeplatform Otrium en Marnix Broer van platform voor studiesamenvattingen Studocu, afgelopen najaar nog finalist in de Challenger50 van MT/Sprout.
Hoe Meyer en zijn compagnons Victor Dik, Dirk Kranendijk en Sebastiaan Scholten met deze ondernemers in contact kwamen? Gewoon, door ze te polsen, zo blijkt. Otrium was al klant en Meyer besloot eens een balletje bij de oprichters op te gooien. Workwize was bezig aan een nieuwe ronde en zocht daarvoor nog een paar ervaren angels. Of de heren van Otrium daar oren naar hadden? Ja, zo bleek.
Marnix Broer zei: als jullie eens een ronde doen, doe ik graag mee
En StuDocu-man Broer? Meyer: ‘Je ziet in Nederland een heel mooi startup-netwerk ontstaan, merk ik. We hebben eens contact gezocht met Marnix, om te leren hoe hij StuDocu heeft laten groeien. Dat vond hij leuk om te delen. Hij gaf later zelfs aan: als jullie eens een ronde doen, doe ik graag mee.’ Zo geschiedde.
Franse markt op
Workwize wil het groeigeld gebruiken om komend jaar in Europa te groeien. Het bedrijf levert al in vijftien landen op ons continent en heeft sinds kort zelfs een countrymanager in Frankrijk voor zich werken. Meyer verwacht in de nabije toekomst ook zijn pijlen te richten op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of de Scandinavische landen.
Met het groeigeld wil Meyer tevens zijn personeelsbestand uitbreiden. Workwize zit nu op 15 fte’s, maar wil dit de komende twaalf maanden laten groeien tot 35 à 40 voltijdsbanen. Het bedrijf verwacht extra programmeurs, commerciële en operationele managers aan te nemen.
Hr-managers weten door ons systeem direct waar hun spullen zijn
Die extra programmeurs zullen nodig zijn om de techniek achter het platform verder te verfijnen. Meyer wil zijn software op meer hr-systemen laten integreren, zodat hr-managers snel een overzicht hebben van de aangeschafte kantoorartikelen. ‘Ze weten hierdoor direct waar hun spullen zijn. Als een werknemer het bedrijf verlaat, haalt ons team de kantoorspullen weer op. We reinigen ze, slaan ze op en leveren ze vervolgens weer aan de volgende medewerker. Voor bedrijven bespaart dit kosten, want dan hoeven ze niet voor iedere medewerker nieuwe spullen te bestellen.’
Richting een Serie A-ronde
Hoeveel omzet Workwize afgelopen jaar draaide, deelt Meyer niet. Het zal vermoedelijk 1 tot enkele miljoenen bedragen. Pak je het aantal bestellingen tot dusver (10.000) en ga je uit van een gemiddeld bestelbedrag van 100 euro, dan kom je uit op een miljoen euro, abonnementsinkomsten niet meegerekend.
Tot dusver maakte Workwize winst, vertelt Meyer. Omdat zijn bedrijf nu gaat groeien, zegt hij de zwarte cijfers wel voor onbepaalde tijd vaarwel, zoals dat gaat bij bedrijfsgroei. Met de huidige anderhalf miljoen euro groeikapitaal denkt hij in ieder geval dit jaar door te kunnen komen. Na deze zogenoemde runway is het waarschijnlijk tijd voor een Serie A-vervolginvestering, verwacht Meyer, die er nog geen cijfer op wil plakken. ‘We zullen dan in ieder geval een groter bedrag nodig hebben om onze positie te versterken.’
Startup van het Jaar 2022
Workwize is één van de twaalf genomineerden voor de titel Startup van het Jaar 2022. Lezers kunnen momenteel zelf stemmen op hun favoriete startup. De vier groeibedrijven met de meeste stemmen zullen op 3 februari tegen elkaar pitchen, tijdens de finale. Je kunt hier je stem uitbrengen.