Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waterbespaarder Hydraloop wint de Challenger50 van 2020

Arthur Valkieser en Sabine Stuiver hebben dinsdag met waterrecyclaar Hydraloop de Sprout Challenger50 Award gewonnen, de prijs voor de meest uitdagende onderneming van Nederland. ‘Deze ondernemers gaan een wereldprobleem van fenomenale omvang te lijf.’

Hydraloop
Je leest nu: Waterbespaarder Hydraloop wint de Challenger50 van 2020

Hydraloop stond dinsdag samen met Aidence (AI voor medische scans) en digitale expediteur Shypple in de finale van de Challenger50. De drie pitches werden dit jaar beoordeeld door een – mogen we gerust zeggen – gezaghebbende jury met daarin Johan van Mil (Peak Capital), Erik de Heer (EYnovation), Marijn Pijnenborg (Winc Academy, Boralis), Constance Scholten (Slingshot Ventures) en Ruud Zanders (Kipster, Challenger van 2019).

Het pitch-evenement, inclusief uitgebreide Q&A-sessie, speelde zich dit jaar vanwege corona noodgedwongen af in Zoom-vensters. Maar na het bekendmaken van de winnaar knalde de emotie bij Hydraloop-oprichters Arthur Valkieser en Sabine Stuiver bijna tastbaar van het scherm. ‘Dit is echt zo’n groot probleem’, reageerde een geroerde Stuiver. ‘Het winnen van een prijs als deze helpt echt enorm, want we zijn er nog lang niet.’

Waterschaarste

Waar een bedrijf als Tesla ervoor zorgt dat we minder olie hoeven te gebruiken, gaan Stuiver en Valkieser met Hydraloop een toenemende waterschaarste te lijf. Dat doen ze met een slim (patent pending!) apparaat waarmee je thuis of in een bedrijf drinkwater kunt hergebruiken, en die met zijn futuristische vormgeving niet zou misstaan naast een Powerwall-batterij van Tesla. Hydraloop kijkt daarbij veel verder dan Nederland, waar water nog relatief makkelijk en goedkoop voorhanden is. Over tien jaar tijd wordt er wat hun betreft nergens meer een gebouw neergezet zonder decentrale waterzuivering.

Valkieser en Stuiver wonnen eerder op techbeurs CES in Las Vegas niet alleen de prestigieuze Best of Innovations Award in de categorie Sustainability, Eco-Design & Smart Energy, maar ook nog drie andere prijzen, waaronder de Best of the Best-award. In de Netflix-documentaire ‘Brave Blue World’ wordt het Nederlandse bedrijf uitgelicht als een van de beste oplossingen om de wereldwijde watercrisis op te lossen.

Klanten

Maar het bedrijf won niet alleen prijzen, maar vooral orders voor enkele honderden projecten. Daarmee bedient het bedrijf een zeer diverse groep klanten, van een voetbalclub in Leeuwarden en een vakantiepark in Namibië tot een woonwijk in het Chileense Santiago en het leidingwaterbedrijf Sydney Water. In Nederland zijn Valkieser en Stuiver in gesprek met de ministeries van Economische Zaken en van Infrastructuur en Waterstaat. Ook in een waterrijk land als Nederland zou je het tenslotte achterhaald kunnen noemen dat er per persoon per dag dagelijks 35 liter schoon drinkwater door de wc wordt gespoeld.

‘Hydraloop adresseert een wereldprobleem van fenomenale omvang’, licht juryvoorzitter Philip Bueters (eindredacteur Sprout) toe. ‘Voor olie hebben we straks voldoende alternatieven, maar water is straks een goed dat echt schaars zal worden. Door drinkwater te recyclen met een product dat zichzelf bijna verkoopt, boorde het ondernemersduo echt een goudmijn aan.’ Terwijl het niet dollartekens zijn die Stuiver en Valkieser bewegen. ‘De energie, de bevlogenheid en de ondernemerservaring van het team spatten echt ervan af.’

Zoals gebruikelijk geeft de Sprout-jury naast pluimen – de tops – ook wat tips mee aan alle finalisten. Hydraloop krijgt zó veel bestellingen en aanvragen voor partnerships binnen, dat het wat de jury betreft wat vaker nee mag verkopen. ‘Dat weten de oprichters zelf ook, getuige hun strategie. Duidelijk prioriteiten stellen betekent niet ingaan op alle aanvragen uit de hele wereld. En wat ons betreft wordt de topprioriteit uitbreiding van het team.’

Co-finalisten Shypple en Aidence kregen van de jury deze feedback: 

Shypple

De jury was erg gecharmeerd van de energie van Shypple-oprichter en pitcher Jarell Habets, die zowel ‘likeable’ als zelfkritisch werd genoemd. ‘Hij heeft een enorm lerend vermogen, denkt goed na over de markt en welk team hij om zich heen moet verzamelen.’ Mede dankzij de bekende ‘grijze haren’ en het goed doordachte businessmodel moet het Habets vast lukken om Shypple (55 medewerkers) groot te maken. Hij zal zich wel moeten onderscheiden van andere nieuwkomers, waaronder grotere digitale expediteurs als Flexport, die ook vanuit Nederland de wereld wil veroveren. ‘Ik denk dat het doing good voor ondernemers ook steeds belangrijker wordt’, aldus Constance Scholten, ‘en dat is bij een business als deze niet meteen duidelijk.’

Aidence

Dat de AI van Aidence mensenlevens kan redden met razend knappe technologie, daarvan wist oprichter Mark-Jan Harte de jury goed te overtuigen. ‘Dat zijn systeem al in ziekenhuizen in verschillende landen draait, bewijst dat hij en zijn collega’s weten door te dringen in een taaie markt waarin ze vele zakelijke beslissers en soms sceptische radiologen voor zich weten te winnen.’ De volgende belangrijke stap lijkt voor Aidence de VS. ‘De grootste gezondheidsmarkt, maar wel een waar al concurrenten actief zijn en Harte zorgvuldig zijn positie zal moeten kiezen.’