Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Wat rijdt de ondernemer?

Ondernemers kunnen niet zonder een auto: 95 procent heeft er één. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim zeshonderd Sproutlezers. We onderzochten het autogebruik van ondernemers: waar rijden ze in, hoeveel zitten ze op de weg en wat vinden ze belangrijk aan hun auto?

Je leest nu: Wat rijdt de ondernemer?

Ondernemers rijden allemaal auto. Om van en naar kantoor te rijden, om naar klanten toe te gaan, om producten te vervoeren, etcetera. Gemiddeld zitten ze zo’n tien uur elke week op de weg voor de zaak. Slechts 5 procent van de ondernemers in het Sproutonderzoek zegt geen auto te rijden, 95 procent heeft dus een koop- of leaseauto. 

Een auto kopen is verreweg het meest populair onder ondernemers: 76 procent doet dat, tegenover 19 procent die een auto least (zie diagram onder). Carsharingdiensten zijn nog nauwelijks doorgedrongen onder ondernemers, nog geen half procent van de respondenten maakt daar gebruik van.

Meest gereden: Volvo 

Van de automerken springen er vier uit: Volvo (12 procent), Audi (11 procent), Volkswagen (10 procent) en BMW (10 procent) zijn het meest in gebruik bij ondernemers (zie grafiek onder). De andere merken blijven allemaal onder de 5 procent marktaandeel steken. Infiniti, Mutsubishi en Smart worden niet of nauwelijks gereden door ondernemers. Als we kijken naar welk type auto ze rijden van de populaire merken, dan springen er vijf uit: de Volvo V70, Audi A6 en Volkswagen Passat, bij BMW de 5 serie en bij Mercedes-Benz de C-klasse. 

Veel van de ondervraagde ondernemers zijn blij met de auto waarin ze rijden; zij geven aan dat ze niet dromen van een andere auto, maar gewoon tevreden zijn. De ondernemers die wel dromen van een andere wagen noemen vooral Audi, BMW, Porsche en Volvo als droomauto en – niet verrassend – klassieke toppers als Masarati, Corvette, Aston Martin en Tesla. Niettemin zal voor veel ondernemers die droomauto vooral een wens blijven, zo blijkt uit de antwoorden: “Ik wil het liefst een ordinaire Corvette uit de jaren zeventig, maar dat zal een klant niet accepteren en dus kies je voor een beschaafd merk.”

Sobere auto

Dat brengt ons op het volgende onderwerp: een ondernemersauto moet wel beschaafd zijn, niet over de top of patserig, zo blijkt uit het onderzoek. Een auto die voor de zaak gebruikt wordt moet er netjes uitzien: zakelijk, verzorgd, representatief voor het bedrijf, en vooral niet opzichtig. Of, zoals een ondernemer het omschrijft: “Ik wil een nette, deukloze auto, zonder dat die ‘geld’ uitstraalt. Je kunt niet bij een klant aankomen met een grote factuur, wanneer je in een (te) dure auto rijdt.” 

‘Je kunt niet bij een klant aankomen met een grote factuur, wanneer je in een (te) dure auto rijdt’

Maar er zijn uitzonderingen, er zijn ondernemers die bij voorkeur de hoofden doen draaien bij aankomst en veel waarde hechten aan een auto die plezier oplevert. “Van de zaak naar een klant rijden moet al een feestje zijn, dan kom je gelukkiger aan op je locatie. Daarom pak ik liever de Porsche dan de Volvo”, vertelt één van de respondenten.

Daarnaast hechten ondernemers met name aan betrouwbaarheid en comfort. Blijkbaar hebben veel van hen slechte ervaringen met auto’s gehad, want opmerkingen als “hij moet het altijd doen” en “ik vind het belangrijk dat hij rijdt als ik hem nodig heb” worden veel genoemd. Stilstaan langs de weg is geen optie voor groeiende ondernemers die elk uur willen benutten om geld te verdienen en hun bedrijf uit te bouwen. 

Flexibele contracten

Van de ondernemers die een auto leasen, zitten de meesten bij Leaseplan (13 procent), Alphabet (7 procent), Terberg (7 procent), BMW Financial (6 procent), Athlon (4 procent) en Multilease (4 procent). Terberg wordt het best beoordeeld door ondernemers, op de voet gevolgd door Leaseplan en Athlon (zie overzicht onder).

Op de meeste punten scoren de leasemaatschappijen prima cijfers, alleen op het onderdeel gebruiksgemak – wat driekwart van de ondernemers het belangrijkste vindt – komen de cijfers niet veel hoger dan een magere vijf. Leaseplan doet het daar het best met een score van 5,3. Voor een goede service kun je het beste bij Athlon terecht volgens ondernemers; die partij scoort een mooie 7,5 voor haar service. Op prijs komt BMW Financial er het beste uit (6,5), op betrouwbaarheid Terberg (6,5).

In hun toelichting zijn ondernemers mild met klachten. Ze hebben ergernissen met ongebruiksvriendelijke webapplicaties voor de afhandeling van zaken, te beperkte inruilmogelijkheden en regels die soms ineens veranderen bij leasemaatschappijen. Pluspunten scoren de maatschappijen dan ook die flexibel zijn, meedenken over de specifieke situatie van de ondernemer, mogelijkheden bieden voor het tussentijds aanpassen van contracten en voor het onderhouden van persoonlijk contact. Ondernemers werken flexibel en verwachten dat ook van hun autoleverancier.

Ook meedoen aan de onderzoeken van Sprout? Meld je dan aan voor het Sprout panel.

Illustratie Jorris Verboon, grafieken Nicoline Caris