De Delftse startup Tarnoc wil de ‘Tesla’ van de warmtepompen worden. Te oordelen naar de pitch die medeoprichter Vincent Wijdeveld dinsdag afleverde op het (spiksplinternieuwe) hoofdkwartier van MT/Sprout lijkt dat alvast geen gekke gedachte.
De 24-jarige Wijdeveld overtuigde dinsdag de jury van de 25 onder de 25-finale met een messcherp en vakkundig optreden. De kritische vragen van de jury beantwoordde hij met de rust van een ervaren ondernemer.
‘Vincent lost met Tarnoc een urgent probleem op’, zegt juryvoorzitter en MT/Sprout-redacteur Philip Bueters: ‘Het gasloos maken van woningen.’ Wijdeveld richtte het onder de vleugels van Yes!Delft opererende Tarnoc op met businesspartner Tijmen de Jong.
De jury van de pitchfinale bestond verder uit investeerders Claire Tange (Joanna Invests) en Corné Jansen (Inkef Capital) en ondernemers Bernadette Wijnings (Blanco) en Graciëlla van Vliet (Closure, winnaar van 2019).
Trots op de titel
Wijdeveld is trots met de titel die hij net heeft binnengesleept. ‘We zijn continu in gesprek met klanten en partners over meest geschikte doelgroep en toepassing voor dit product, dan is het heel fijn om ook van “de andere kant” te horen dat je goed bezig bent.’
Warmtepompen lijden onder een slecht imago, ziet Tarnoc, en mensen hikken op tegen de hoge kosten. ‘Met onze oplossing kunnen we woningen voor een veel redelijkere prijs verduurzamen.’
Tarnoc wil daarbij een plek veroveren in een conservatieve markt. ‘De makers van verwarmingsapparatuur, airco’s en cv-ketels zijn zo’n beetje de saaiste bedrijven die er zijn. Dat zijn zeg maar de oude reuzen. Wij willen als jong bedrijf echt impact maken en moderne technologie naar die wereld brengen. Als we snel naar de markt hadden gewild, hadden we het anders aangepakt. Ook als we zoveel mogelijk aandacht hadden willen trekken, was ons product anders geweest. Het gaat ons er echt om een heel groot probleem op te lossen.’
Van het gas af
‘We moeten van het gas af’, benadrukt Wijdeveld. De disruptieve turbineketel van Tarnoc maakt de ombouw tot all-electric huizen vele malen goedkoper, vergeleken met gangbare oplossingen. Het apparaat kan in tegenstelling tot reguliere warmtepompen zonder hak- of breekwerk geïnstalleerd worden en heeft geen buiten-unit nodig.
Wijdeveld neemt het stokje over van Michael Musandu en Ugnius Rimsa, die afgelopen jaar de 25 onder de 25-bokaal wonnen met hun startup Lalaland. Hiermee leveren ze online AI-modellen aan kledingsites.
De andere finalisten: Flip the City
In de finale stonden ook de 24-jarige Hidde Griek en Emma Raijmakers. Zij willen steden groener maken met hun startup Flip the City. Dit proberen ze voor elkaar te spelen met biologische afbreekbare tegels uit eendenkroos.
Dat kroos halen de ondernemers uit slootjes en andere lokale waterwegen. Handig, want eendenkroos bindt veel stikstof en koolstof. Door die te verwijderen, maken Griek en Raijmakers het water dus schoner en gezonder.
Thuis op de bank aan de slag, onder toezicht van een psycholoog. Daar geloven wij in
De jury: ‘Hidde heeft een zeldzame win-win te pakken: hij helpt steden af van hinderlijk eendenkroos en weet die reststroom om te zetten dat bijdraagt aan de biodiversiteit in de stad: groene tegels. Zijn ondernemersdrive maakt indruk: Flip the City is niet eens zijn enige startup, en alles wat hij doet is gericht op sustainable business.’
Moovd:
Ook de 25-jarige ondernemer Sander Kamphuis wist de finale te halen met zijn startup Moovd. Het bedrijf ontwierp een online platform waarmee patiënten trauma’s en angsten online kunnen behandelen.
Zo levert hij zelfs een online EMDR-behandeling via een app aan. Nu nog als hulpmiddel voor therapeuten, op termijn is een zelfhulpversie mogelijk. ‘Straks kun je thuis op de bank aan de slag, onder toezicht van een psycholoog’, zegt Kamphuis. ‘Daar geloven wij in.’
De jury: ‘Sander en zijn broer spelen met Moovd heel goed en wetenschappelijk onderbouwd in op de trend van digitale therapie apps. Therapeuten kunnen de vraag naar de behandeling van trauma’s en PTSS bij lange na niet aan, Sander geeft ze een hulpmiddel dat werkt en zorgt dat ze sneller meer mensen kunnen helpen.’
‘Een geweldig urgent probleem, maar Moovd opereert wel in een lastige markt: de zorg, waar niet de afnemers, maar verzekeraars en zorgautoriteiten de dienst uitmaken.’
LICA Drinks: suikervrije cocktails
Stephanie Troost (22) won met startup LICA Drinks de publieksprijs, waardoor ook zij in de finale mocht pitchen. Met LICA Drinks levert ze suikervrije cocktails. Minder calorieën, dus. En dat is nodig ook, zegt ze: ‘Op een stapavond neem je al snel 1.600 calorieën tot je.’ Tot dusver verkocht haar bedrijf al 125.000 cocktails.
De jury: ‘Stephanie is de jongste van de finalisten, maar heeft wel in korte tijd en grotendeels in haar eentje een aanstekelijk merk neergezet rond iets wat nog niet in deze vorm bestond: suikervrije cocktails. Dat voorziet bewezen in een behoefte: bewust drinken.’
‘We zijn benieuwd naar de volgende stappen die Stephanie zet. Liefst verzamelt ze daarvoor een team om zich heen.’