Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo bouwde warmtekussenkoning Teun van Leijsen (Stoov) een miljoenenbedrijf

Stoov-oprichter Teun van Leijsen bouwde met warmtekussens een bedrijf met tientallen miljoenen omzet. Eerder dit jaar verving hij zichzelf als ceo. 'Hard groeien is mooi, maar ook intens.'

Zo bouwde warmtekussenkoning Teun van Leijsen (Stoov) een miljoenenbedrijf
Stoov
Je leest nu: Zo bouwde warmtekussenkoning Teun van Leijsen (Stoov) een miljoenenbedrijf

Teun van Leijsen en zijn vrouw verhuisden in 2011 van Amsterdam naar de Bilt. Eindelijk hadden ze een tuin. Was het koud? Dan deden ze de vuurkorf aan.

Van Leijsen: ‘Mijn vrouw vond dat heerlijk, zeker toen ze zwanger was. Maar als ik niet thuis was, om de vuurkorf aan te doen, bleef zij binnen zitten. Daarom besloot ik een warmtekussen voor haar te maken. Dat vond ze heerlijk: user experience nummer één.’

Warmtekussen onder de arm, aanbellen maar

Van Leijsen droomde er al jaren van te ondernemen en impact te maken. In 2014 trok hij de stoute schoenen aan en bestormde hij de markt met zijn infrarood warmtekussen. Die houdt je warm, en zorgt dat de thermostaat naar beneden kan, was de pitch.

Met dat concept belde Van Leijsen aan bij cafés en restaurants in Utrecht. ‘Om de technologie aan de man te brengen, moest ik de kussens draadloos, wasbaar en aantrekkelijk in gebruik maken. Zo gezegd, zo gedaan. En met een draadloos warmtekussen onder mijn arm, sprong ik op de fiets en ging ik de horeca van Utrecht af.’

Van horecabaas naar particulier

Zodoende bemachtigde Van Leijsen zijn eerste klanten. In 2016 presenteerde hij zijn idee op de Horecava in Amsterdam. ‘In 2017 schaalde ik op, maar dat viel tegen. Mijn kussens legden het af tegen de warmtelampen, die vaak al bij horeca aanwezig waren. Er was dus geen noodzaak om mijn kussens aan te schaffen.’

Hij merkte ook dat duurzaamheid en energiebesparing toen nog geen hot topics waren. ‘Wel was er iets anders moois gaande: de klanten van de horeca, begonnen te bellen en te mailen: “Zeg, kan ik dat ook niet voor thuis krijgen, zo’n kussen voor in de tuin of op de camping?”’. Daar deed Van Leijsen zijn voordeel mee.Zo bouwde warmtekussenkoning Teun van Leijsen (Stoov) een miljoenenbedrijf

Volgend jaar naar de VS

In 2017 testte de ondernemer zijn concept op de consument. Een succes, dus besloot Van Leijsen een nieuwe doelgroep aan te boren, met warmtekussens én -dekentjes. Op de VT Wonen & Design Beurs presenteerde hij de Stoov voor het eerst als consumentenmerk. Tegelijkertijd introduceerde hij de kussens en dekentjes op marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com.

Daarmee trok Van Leijsen in 2021 de investeerder Nederlands Merkgoed aan. Hoeveel euro’s deze participatiemaatschappij in het bedrijf stak? Dat wil Van Leijsen niet kwijt.

De stip op de horizon? Volgend jaar naar Amerika!

Met het bedrag wist Stoov in ieder geval de internationale groei te versnellen. Zoals de recente uitbreiding naar Frankrijk en Denemarken. ‘Dit jaar testen we in de UK en Nordics. De stip op de horizon? Volgend jaar naar Amerika!’

Hoge energieprijzen

De torenhoge energieprijzen zijn ook Van Leijsen niet ontgaan. ‘Afgelopen zomer trok onze business in Duitsland enorm aan. Dat zijn we gaan analyseren, want in de zomer meer warmtekussens verkopen dan in de winter, dat is vreemd.’

‘Wat bleek? De Duitse overheid wees haar inwoners afgelopen zomer al op het gastekort en het belang van alternatieven. Zodoende dook Duitsland en masse op ons product.’

Diezelfde trend verwacht Van Leijsen binnenkort ook in Nederland. ‘Natuurlijk is Stoov niet de oplossing voor het energietekort, maar ons product haalt er wel de scherpe randjes af. Zet je de thermostaat één graden lager, dan bespaar je al acht procent op je energierekening.’

Durf je eigen energie te managen

Sinds 2020 is Stoov winstgevend. Hoeveel winst er wordt gemaakt wil Van Leijsen niet prijsgeven. Wel is bekend dat de omzet in de tientallen miljoenen loopt. Het bedrijf won vorig jaar de CrossBorder Award, als e-commerce-onderneming die het hardst groeit over de grens.

Klinkt geweldig, is het niet altijd, zegt Van Leijsen over die forse groei: ‘Hard groeien is mooi, maar ook intens. Zo ben ik founder, maar inmiddels geen ceo meer. Dat is een hele bewuste keuze geweest.’

Ik ben founder, maar kies er heel bewust voor geen ceo meer te zijn’

Volgens Van Leijsen komt bij hard groeien nu eenmaal een andere skillset kijken dan bij innoveren. “Ik heb de plicht om mijn eigen energie te managen. Ik vind het vooral leuk om me bezig te houden met productontwikkeling, innovatie en duurzaamheid. Daarom heb ik Niek Veendrick, één van onze investeerders, gevraagd te “ceo’en.’

‘Hij geniet er immers van de business op te schalen. Zo doen we beiden waar we energie van krijgen.’