Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Startup van de week: SendCloud

SendCloud lijkt met het versnellen van verzendingen een succesvolle niche te pakken in webwinkelland. Ruim 400 webwinkels wist het bedrijf de afgelopen 9 maanden te strikken als klant. Investeerder Mathijs de Wit geeft commentaar.

Je leest nu: Startup van de week: SendCloud

Dat SendCloud op het goede spoor zit bewijst een pittig groeipercentage van 6 procent per week. ‘En dat zonder een cent marketing, claimen de jonge honden uit Eindhoven. ‘Onze groei zou ook 10 procent kunnen zijn als we volle bak op marketing zouden gaan.’

Wat doet SendCloud?

De startup werpt zich op als schakel tussen webwinkels en pakketvervoerder PostNL. SendCloud pakt de gegevens via een plugin op van de webshop, stuurt ze door naar zijn eigen platform, waarna er een verbinding wordt gelegd met PostNL. In de praktijk betekent dit dat een webwinkelier na het binnenkrijgen van een bestelling bijna geen tijd meer kwijt is aan het maken van een verzendlabel. Dat levert volgens SendCloud een tijdswinst op van ongeveer 1 minuut per bestelling.

Zie ook: Startup van de week: Tiny Tale, de anti-snapchat 

Selling point van SendCloud is verder de bulkovereenkomst die het in 2013 gestartte bedrijf sloot met PostNL, waardoor de prijzen per pakket omlaag gaan, naar zo’n 5,60 euro per verzending. Transparante prijzen en het feit dat er geen jaarcontract hoeft te worden afgesloten zijn andere belangrijke lokkertjes.

Wie zitten er achter SendCloud?

Drie jonge oprichters: algemeen directeur Rob van den Heuvel (21), Bas Smeulders (22, partners) en  Sabi Tolou (25, sales). Groei, sales en online marketing, daar ben is Van den Heuvel naar eigen zeggen goed in. ‘Ik wil altijd vooruit, keihard gaan en groeien, groeien, groeien. Gelukkig trapt Bas (Smeulders, red.) soms op de rem.’

Alle drie zijn zelf op jonge leeftijd begonnen met een webshop. In het geval van Rob van den Heuvel, destijds student bedrijfseconomie, was dat een winkel voor smartphonehoesjes. Ondanks de schrikbarend hoge winstmarges (Ik importeerde uit China voor 1 dollar per hoesje, en verkocht ze hier voor 15 euro´), begon het logistieke proces hem de keel uit te hangen.

Dit is veel leuker om te doen en de groeipotentie is hoger

Zijn twee compagnons herkenden de problemen waar Van den Heuvel tegenaan liep maar al te goed, en na een avondje brainstormen stapte het drietal met het SendCloud-plan onder de arm naar de KvK.

‘Dit is veel leuker om te doen en de groeipotentie is hoger’ zegt Van den Heuvel. ´Het is interessanter, dankzij het b2b-aspect, je kunt je eigen platform bouwen en mensen aannemen. Of dat laatste aspect echt zo leuk is? ‘Wel als ze dingen beter kunnen dan jezelf’, nuanceert Van den Heuvel.

Wie zitten er te wachten op SendCloud?

De Bol.coms en Wehkamps van deze wereld hebben hun logistieke proces al prima op orde, maar alle andere winkels in het segment daaronder zijn SendClouds prooi.

Wat is het verdienmodel?

SendCloud verdient een marge op het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs per verstuurd pakket. Voor de software betalen klanten overigens niets, waardoor opstart of maandelijkse kosten vermeden wodren. De webwinkel betaalt alleen voor zijn verzendingen.

Hoe schaalbaar is SendCloud?

´De Nederlandse markt is nog lang niet verzadigd en we zijn hier goed in ecommerce, maar een land als Duitsland is natuurlijk veel groter´, zegt Van den Heuvel over het veroveren van de rest van de wereld. Hoe meer pakketjes SendCloud verstuurt, des te meer omzet er gehaald wordt. Wel zo handig: webwinkelsoftware is internationaal vaak hetzelfde, met programma’s als Magento, Opencart, en Prestashop.

We groeien hard, maar houden ons nog te weinig bezig met marketing

Het Belgische BPost klopte onlangs uit eigen beweging aan bij de startup met het verzoek om het platform naar België te brengen. ‘Een directeur benaderde ons tijdens een conferentie, dus zijn we nu met ze in gesprek.’ Waarschijnlijk wordt de stap naar de zuiderburen in september gezet. In 2015 probeert SendCloud het in Duitsland of Groot-Brittannië. Als alles op rolletjes blijf lopen volgt de oversteek naar de VS.

Nog geld nodig?

‘We hebben alles tot nu toe zelf gefund’, vertelt Van den Heuvel. Wel wordt er nu gezocht naar vers kapitaal om ‘extra hard te gaan en de grens over te steken’. ‘We groeien hard, maar houden ons nog te weinig bezig met marketing. Daar is nog veel te halen.’

Waar staat SendCloud over twee jaar? ‘Dan zitten we in 3 landen, met nog steeds flinke groei en een man of twintig op ons kantoor in Eindhoven’, besluit Van den Heuvel.


Dit vindt Mathijs de Wit (Newion Investments)

‘All we are doing is looking at the time line, from the moment the customer gives us an order to the point when we collect the cash. And we are reducing the time line by reducing the non-value adding wastes.’ 

Mathijs de Wit‘De gevorderde Lean-denkers onder ons zullen weten van wie deze quote is, Taiichi Ohno de man die lean manufacturing bij Toyota inbracht.’

‘In mijn ogen hebben de mannen van SendCloud deze quote goed bestudeerd toen ze hun eigen webshops hadden. Ze elimineren nu namelijk een ‘non-value adding’-proces in de keten, wat in de praktijk bijna altijd een kostenbesparing betekent. Een zeer solide basis om een bedrijf omheen te bouwen.’

‘Inmiddels bestaan er tal van API’s, plugins en andere webdiensten om een webshop efficiënt te houden. Vooral identificatie- en betalingsystemen hebben voor een enorme reeks verbeteringen gezorgd. Echte efficiëntie in het verzendproces was vooralsnog alleen weggelegd voor de grote jongens. Met de komst van SendCloud lijkt dit werkelijkheid te worden voor minder grote webshops.

Volgende stappen

‘De tractie bij dit soort webshops is groot en het lijkt de drie heren voor de wind te gaan. De eerstvolgende stappen lijken logisch. Meer webshops op het platform krijgen, minder afhankelijk van PostNL worden door ook DHL of UPS mee te krijgen en misschien de eerste stappen zetten in buurlanden. De keuzes die daarna genomen moeten worden zijn echter veel strategischer.’

De oplossing lijkt in eerste instantie nog vrij dun

‘De oplossing lijkt in eerste instantie nog vrij dun en het technologische onderscheid van anderen minimaal. Er zijn andere softwarebedrijven actief in de markt waarin SendCloud opereert, zoals Paazl.com, die ook begonnen zijn met een enkele oplossing. Inmiddels hebben dit soort bedrijven hun fundament versterkt door het product te diversifiëren. Vraag is of SendCloud een technologisch vooruitstrevender product heeft, dat meer waarde toevoegt voor de klant.’

‘Is het juist belangrijk om meer lock-in te krijgen bij de huidige klantenbasis met een breder aantal procesverbetermodules of juist technologisch sterker te worden om toch Bol.com binnen te slepen? Een andere strategie zou kunnen zijn om juist op grote schaal SendCloud in Europa te introduceren om de ‘landgrab’ veilig te stellen.’

Heeft SendCloud een technologisch vooruitstrevend product, dat meer waarde toevoegt voor de klant? 

‘Het zijn allebei valide strategieën. De positionering, en dus de exit en waardering, zal echter fundamenteel anders zijn. Derhalve zou ik als investeerder met name geïnteresseerd zijn naar de visie van Rob, Bas en Sabi; en welke keuzes ze willen maken om succesvol te worden.’

Early stage IT-vc’s zullen mijns inziens in het komende jaar SendCloud op hun vizier hebben. Van een afstand lijkt het team in ieder geval energiek en krachtig genoeg om dit proces in te gaan.’


Mathijs de Wit (@mathijsdewit) is investment manager bij Newion Investments, een venture capital-fonds voor softwarebedrijven dat onder meer belangen heeft in iWelcome, Flinqer, MaPS System, Service2Media en Servoy