Wat is Spense?
De Amsterdamse startup Spense ontwikkelde techniek om nieuwe (digitale) contracten voor mkb-bedrijven te scannen op de prijsklasse, het duurzaamheidsniveau en de mate van flexibiliteit. Het gaat om contracten voor bijvoorbeeld nieuwe leaseauto’s, verzekeringen, energiecontracten, telefonie en drukwerk.
Spense maakt hiervoor gebruik van optical character recognition (OCR), een vorm van kunstmatige intelligentie waarmee je bijvoorbeeld een leasecontract automatisch kan scannen op zaken als prijs, type auto en de opzegdatum. Om te bepalen hoe duurzaam een offertevoorstel is, gebruikt de startup een algoritme dat automatisch de verschillende aanbieders vergelijkt op CO2-uitstoot.
Niemand vindt het beheren van een contract sexy
‘Niemand vindt het beheren van een contract sexy’, zegt medeoprichter Noël Seegers (30). ‘We merkten dat contracten daarom vaak slecht beheerd worden en mensen ze maar door laten lopen. Ook voorzien we dat bedrijven de komende vijf tot tien jaar achter zullen blijven ten opzichte van concurrenten, omdat ze niet goed kunnen uitleggen hoe hoog hun footprint is.’
Wie zitten erachter?
Seegers runt zijn bedrijf samen met compagnon Lex la Gro (29). De twee ondernemers, beide Achterhoekers van origine, kennen elkaar nog van de middelbare school. Inmiddels resideren ze beiden in onze hoofdstad.
La Gro werkte hiervoor als consultant en Seegers werkte zes jaar als salesmanager bij woningplatform Pararius. In 2019 besloten ze hun banen op te geven om in januari 2020 samen Spense te beginnen. La Gro richt zich bij Spense vooral op het inkopen en verbeteren van contracten, terwijl Seegers de productontwikkeling en technologie voor zijn rekening neemt. Inmiddels hebben de twee 4 fte’s op de loonlijst staan.
Wie zitten erop te wachten?
Alle mkb-bedrijven zijn welkom bij Spense, aldus Seegers. Inmiddels heeft zijn bedrijf de eerste vijftig klanten aangesloten. Dit zijn vooral groeibedrijven en dat is dan ook precies waar Spense zich in het bijzonder op richt. ‘De groei zorgt er bij hen vaker voor dat ze minder tijd hebben om zich te richten op het verbeteren van hun contracten.’
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier
Hoever is Spense?
De ondernemers lanceerden hun app in juni 2020. Seegers: ‘De software is natuurlijk nooit af, maar we kunnen dagelijks nieuwe functies releasen. Dit is in ieder geval de ready-to-scale-versie.’ Spense wist tot dusver 150 leveranciers aan zich te binden.
Wat is het businessmodel?
Spense verdient geld via zijn klanten en leveranciers. Allereerst het klantdeel: de startup werkt met maandabonnementen van 100, 200 en 300 euro, waarbij de prijs afhangt van de omvang van een bedrijf. Heeft een ondernemer maximaal 25 fte op de loonlijst staan, dan geldt het lage tarief, voor 26 tot 50 fte geldt het middentarief en bedrijven met meer dan 51 fte betalen het hoge maandtarief. Voor klanten zijn er verder geen additionele kosten, beaamt Seegers.
Aan hun leveranciers vragen de ondernemers een commissie, afhankelijk van de branche. In de energie- en leasesector is zoiets gebruikelijk, legt Seegers uit, maar in de drukwerkwereld niet.
Nog geld nodig?
Niet direct. In december afgelopen jaar kregen de ondernemers nog een investering van de Deventerse geldschieter A-Players. Seegers zelf investeerde indertijd ook mee. Hoe hoog het investeringsbedrag was, mag hij niet noemen. Ze hebben erdoor in ieder geval genoeg geld om dit jaar door te komen. Het doel achter de investering? Het klantenbestand voor het einde van het jaar verdubbelen, zegt Seegers.
Voor onze Serie A-investering willen we straks 1- tot 3 miljoen ophalen
Daarna zal een Serie A-investering nodig zijn, denkt hij. ‘We denken dan aan een bedrag van 1- tot 3 miljoen euro, voor onze verdere Nederlandse groei. Over twee tot drie jaar verwachten we internationaal stappen te kunnen zetten.’