Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Raymon Pouwels (Go Sharing): ‘Ik heb nu minder bewijsdrang’

Twee dagen na de lancering kreeg Raymon Pouwels in de gaten dat zijn Go Sharing weleens groot zou kunnen worden. Tweeënhalf jaar later koerst zijn deelmobiliteitconcept af op een omzet van 100 miljoen. ‘Zie ik onderweg een wildvreemde op onze scooter rijden, dan toeter ik. Tot afgrijzen van mijn vriendin.’

Raymon Pouwels
Je leest nu: Raymon Pouwels (Go Sharing): ‘Ik heb nu minder bewijsdrang’
The Founder
In de interviewserie The Founder spreekt MT/Sprout ondernemers over de vindingrijkheid en het doorzettingsvermogen waarmee ze hun bedrijf van de grond kregen. Wat zijn hun gedachten, gevoelens en acties achter grote beslissingen? Ze delen hun onzekerheden, fouten en belangrijkste lessen.

Raymon Pouwels, founder Go Sharing

Raymon Pouwels (28) is co-founder en ceo van Go Sharing, een bedrijf dat 100 procent elektrisch deelvervoer aanbiedt. Samen met partners Donny van den Oever en Doeke Boersma van servicenetwerk GreenMo plaatste hij in september 2019 de eerste 168 felgroene, elektrische deelscooters in Eindhoven.

Sinds die lancering ging het hard. Inmiddels is Go Sharing in 34 Nederlandse plaatsen actief én in Oostenrijk, Duitsland, Turkije. België en Italië. Het voertuigenpark breidde zich uit met elektrische fietsen en e-cars (Mini Coopers). De verwachte omzet voor 2022 gaat richting de 100 miljoen euro.

Wat is jouw missie?
‘Om van duurzame deelmobiliteit het nieuwe normaal te maken. Voor iedereen. Niet alleen in de A-steden, maar ook in de regio. Voordat ik met Go Sharing begon, verkocht ik elektrische scooters aan deelsystemen. De gedachte van ‘delen’ boeide me enorm. Toch zag ik dat het proces eromheen bij veel aanbieders nog steeds een flinke footprint heeft. Mijn idee was: deelmobiliteit, maar dan écht groen. Dus ook aan de achterkant duurzaam. We zijn nu tweeënhalf jaar verder en we hebben in die tijd 2000 ton CO2 bespaard.’

Wanneer dacht je: dit kan weleens heel groot worden?
‘Twee dagen na de lancering in Eindhoven. Eigenlijk kon het businessplan toen al de prullenbak in, want we moesten 500 voertuigen bijbestellen. Klanten die op hun gereserveerde scooter stonden te wachten, tilden ‘m zelf uit de vrachtwagen, zo snel ging het allemaal.

Die beginperiode was geweldig en pittig tegelijk. Een tijd van werken met de voeten in de klei. We hadden nog weinig personeel, dus accu’s wisselen deden we ‘s morgens vroeg zelf. Daarna naar kantoor. Ik reed soms op een zondag met mijn vriendin vanuit onze woonplaats Arnhem naar Eindhoven. Onder het excuus van een etentje. Gingen we wel eerst drie uur accu’s wisselen.’

Je bedrijf is sinds de start explosief gegroeid. Hoe belangrijk was timing?
‘Maatschappelijke ontwikkelingen dragen er zeker aan bij. De auto van de zaak is straks verleden tijd en wordt vervangen door mobiliteitsbudget. In dat plaatje passen wij geweldig.

Voor steden heeft deelmobiliteit de toekomst, alleen al gezien de ruimte die het oplevert. Het OV ziet deelvervoer inmiddels als een verlengstuk van hun aanbod.

Bij de consument zelf zien we ook een omslag. Er wordt meer gedeeld. En waar we eerst vooral recreatief gebruik zagen, maken mensen nu structureler gebruik van ons aanbod. Er is meer dichtheid en ze weten dat ze dagelijks op onze vervoermiddelen kunnen vertrouwen.’

Welke beslissing was belangrijk voor de huidige positie van je bedrijf?

‘Vrij snel na de start haalden we onze eerste investering op bij Rabo Corporate Investments. Dat zorgde wel voor wat druk; je weet dat de verwachtingen hoog zijn. Mijn partners Donny en Doeke zeiden: “Raymon, je moet eerlijk zijn over de kwaliteiten die je niet hebt en investeren in goed personeel.”. Die raad heb ik opgevolgd.

Loslaten heb ik echt moeten leren – ik wilde alles zelf doen. Nu ervaar ik veel meer rust en heb ik minder bewijsdrang. Mijn rol is zorgen dat iedereen meedoet aan het spel, in plaats van zelf alleen maar te rennen.’

Wat vind jij belangrijk in leiderschap?

‘Van regels hou ik niet. Vanaf dag één geef ik iedereen honderd procent vertrouwen en veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Vrijheid maakt creatiever.

We stimuleren het idee dat onze mensen niet alleen problemen oplossen, maar ook nadenken hoe ze het grotere geheel kunnen verbeteren. Voor ego’s is hier geen plaats, dat belemmert de groei alleen maar. We moeten sámen die verandering laten plaatsvinden.

Van nature ben ik competitief. Als ik ’s avonds thuis een spelletje doe en ik verlies, ben ik chagrijnig

Je bent niet van de regels, zeg je. Hoe hou je grip op zo’n snel groeiend bedrijf?

‘Ik stuur niet op honderdduizend dingen, maar zet drie KPI’s per afdeling. De teams komen zelf met ideeën voor verbetering.

Ik geloof er sterk in dat een verandering dan ook gedragen wordt en meer succes heeft. Natuurlijk zijn er soms toch harde keuzes nodig, en niet altijd van het leuke soort.’

Kun jij dan makkelijk de knoop doorhakken?
‘Ja. Van nature ben ik competitief. Als ik ’s avonds thuis een spelletje doe en ik verlies, ben ik chagrijnig.

Ook op werkgebied wil ik de beste zijn en dan moet je besluitvaardig zijn. Ik maak liever een foute keuze dan geen keuze. Het is linksaf of rechtsaf.’

Lees ook: 4 regels waarmee co-founders bonje voorkomen in hun startup

Pakt dat altijd goed uit?
‘Als je als bedrijf zo snel groeit, moet je soms snel handelen op basis van minimale informatie. We belandden na de start vrij snel in de coronacrisis en dat was een lastige tijd.

Als niemand onderweg is, wat heb je dan aan deelmobiliteit? Toch kozen we voor uitbreiding. Vorig jaar lanceerde we zelfs vijf nieuwe landen. Ik geef toe: ik vond dat extreem spannend. Maar ik geloofde er in.

Nu levert die keuze z’n vruchten op. Mensen gaan weer meer naar buiten en het gebruik van onze vervoermiddelen neemt meer toe dan vóór corona.’

Waar laat jij je door leiden?
‘Primair door mijn enthousiasme. Ik hoor van anderen terug dat ik altijd lach. Ik zie dit echt als mijn grote hobby, het heeft nooit als werk gevoeld. Die stroomversnelling waarin we zitten, vind ik geweldig. Ik heb iedere dag wel een gek idee waarmee we nog meer uit onze voertuigen kunnen halen. Gelukkig sta ik er niet alleen voor, dat zou een stuk minder leuk zijn.

Onze investeerders (Opportunity Partners en Rabo Corporate Investments, red.) zijn goede sparringpartners en Donny en Doeke zijn ook ervaren ondernemers. Zij zijn rationeel en relativerend en dat helpt mij wel. We houden elkaar scherp en leggen de lat hoog. Geen van drieën zijn we gemaakt voor een steady business waar de omzet zeven jaar gelijk blijft. We zetten in op stevige groei.’

Nog even over dat groeikapitaal. Hoe maak je de keuzes voor investeringen?

‘Een van onze credo’s is: you don’t have to earn what you don’t spend. Je moet groeigeld op de juiste manier inzetten. Klinkt logisch, maar bij veel bedrijven gaat het daar fout; ze geven te veel uit aan zaken die er minder toe doen.

Onze essentie is een gebruiksvriendelijk, betrouwbaar voertuig op straat. Meer dan negentig van onze investeringen pompen we dus daar in. En niet in bijvoorbeeld marketing. Waarom zou ik in een abri investeren als we tienduizenden elektrische abri’s hebben rondrijden?’

Hoe vind jij een goede werk/privébalans?
‘Ik werk 60 tot 80 uur per week. Ik ben blij met mijn lieve, begripvolle vriendin die me steunt. In de loop van de avond gaat mijn telefoon in de vliegtuigmodus en dan is het klaar, uit.

Ik maak ook tijd om te sporten: ijshockey en padel (een racketsport, red.). Dynamische sporten die me energie geven en ontspannen. Sinds kort hebben we een tuin. Met mijn vriendin een cappucino drinken in de ochtendzon vind ik een ultiem relaxmoment.’

Hoe belangrijk is een langetermijnvisie?
‘Heel belangrijk. Ons hogere doel is: over tien jaar geen bezit meer. Wereldwijd. Het betekent wel dat we nu al stappen moeten maken richting dat doel. Neem onze software. Die moet niet werken voor 50.000 voertuigen, maar voor veel meer. Onze tools moeten futureproof zijn. Maar hoe? Dat zijn minder makkelijke keuzes om te maken, omdat je nog niet alles weet.’

Lees ook: Zo maakt Eric Idema van het bedrijf achter EasyToys een multinational in erotische speeltjes

Vind je die onzekerheid lastig?
‘Ja, soms wel. Maar ik probeer onzekerheid te draaien naar een positieve, motiverende spanning. Stressen over dingen die je niet kunt veranderen is zinloos. Ik verklein een probleem of vraagstuk tot een punt waarop ik er wél iets mee kan.’

Wat is jouw grootste kick als ondernemer?
‘Als ik onderweg ergens een wildvreemde op onze scooter zie rijden, ga ik toeteren. Vaak draai ik het raampje dan ook even open en roep ik iets als: “Hee, lekker bezig!”

Mijn vriendin wordt minder blij als ik dat doe, zeker als we tientallen groene scooters en fietsen tegenkomen. Maar ik kan het niet helpen. Het is zo ontzettend leuk om te zien waar we het voor doen! Dat is voor mij een groot geluksmoment.’

Lees meer interviews uit de serie The Founder: