Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Randstad-uitdager GetJobsDone trekt steeds groter blik studenten open voor bedrijven

Ook een grote markt kun je soms beter lokaal veroveren, is de les van marktplaats voor studentenklussen GetJobsDone. Het bedrijf dat onlangs de publieksprijs van de 25 onder de 25 pakte, rammelt aan de poort bij YoungCapital en Randstad.

GetJobsDone MT/Sprout
Je leest nu: Randstad-uitdager GetJobsDone trekt steeds groter blik studenten open voor bedrijven

Onder de rook van Amersfoort bouwen oprichters Joost (foto boven l.), Darryl Hopman (foto midden), Jacky Fakkeldij (foto r.) en ‘aanjager‘ Richard Todd aan een marktplaats waar bedrijven klussen kunnen uitzetten bij studenten, zoals het vertalen van websites, het managen van social media en administratief werk. Sinds de lancering vorig jaar schreven 2300 studenten en 450 bedrijven zich in. Misschien wel mede dankzij die achterban pakte het bedrijf dit jaar de publieksprijs bij de 25 onder de 25 met beste jonge ondernemers. 

Het aantal bedrijven moet de komende tijd met 200 per week groeien, zeg Joost Hopman, terwijl hij gebaart naar zijn salesteam dat druk aan het bellen is. In het moderne kantoor staat ook een hint naar het ondernemende verleden van de familie Hopman: een schaalmodel van een botter, een vissersboot waarmee zijn voorouders vanuit het iets verderop gelegen Spakenburg over het IJsselmeer voeren. Opa Cees Hopman werd geboren als visserszoon, maar werd oprichter van Heinen & Hopman HVAC op, een bedrijf dat uitgroeide tot een wereldwijde leverancier van klimaatsystemen voor superjachten en andere boten. Ook de vader en ooms van Hopman werken bij dat bedrijf.

Hopman keek er zelf ook even rond, maar besloot een eigen bedrijf op te zetten. Het idee voor GetJobsDone kreeg de toenmalige student (Erasmus Universiteit) toen hij een bijbaan zocht, maar niets kon vinden dat aansloot bij zijn studie strategic entrepreneurship. Als co-founder ronselde hij neef Darryl Hopman, directeur van een uitzendbureau voor jacht- en scheepsbouwers. Samen met softewareontwikkelaar Jacky Fakkeldij werd het idee vertaald naar een marktplaats waarmee de ondernemers nu spelers zoals Young Capital en Randstad uitdagen. Afgelopen januari stak een aantal angel-investeerders een half miljoen euro groeigeld in het platform.

Twee kanten

Zo’n marktplaats gaat pas vliegen als er genoeg vraag (studenten) én aanbod (bedrijven) is. Net als bij veel andere platforms kost het GetJobsDone relatief weinig moeite om de vraagkant aan te haken. ‘Dat gaat heel hard nu’, zegt Hopman. ‘Vorige week kregen we er in een week duizend studenten bij.’ Om die doelgroep per opdracht nog wat te vergroten, worden klussen ook de wereld ingeslingerd via bijvoorbeeld Instagram, struint de dienst bij lastig te vinden kandidaten LinkedIn af, ‘en als het echt moet gaan we langs bij scholen zelf’.

De aanbodkant is een hardere noot om te kraken. In de bedrijfswereld moet GetJobsDone zich als nieuwkomer nog bewijzen, en het idee van een online marktplaats voor studentenklussen is nog nieuw. Het platform verleidt bedrijven met de belofte van snelheid en laagdrempeligheid. Zo worden veel matches binnen een paar uur geregeld. Hopman: ‘Als bedrijven merken dat er de volgende dag al een student op de stoep staat voor een SEO-analyse, dan komen ze vaak terug.’

De laagdrempeligheid zit ‘m in fixed fee-klussen waarvoor geen KvK-inschrijving of arbeidscontract nodig is. Die past ook goed bij studenten, zegt Hopman. Hij zag van dichtbij hoe veel studiegenoten zich inschreven als zzp’er, om vervolgens getrakteerd te worden op een flinke naheffing van de Belastingdienst. GetJobsDone gaat uit van het bedrag (8450 euro) dat studenten jaarlijks belastingvrij mogen verdienen. Zij krijgen de vergoeding (meestal binnen twee dagen) netto op hun rekening. Het platform verdient 20 procent van de totale opdrachtwaarde, waarmee de dienst onder de kosten van een uitzendbureau duikt.

Gebruikers komen (nooit) vanzelf

Het aanzwengelen van de groeimotor kostte meer (validatie)tijd en inzet dan gedacht, erkent Hopman. ‘In het begin denk je: we hebben een super tof idee, dus de mensen komen vanzelf wel. Achteraf kom je erachter dat je er toch wel hard aan moet trekken.’

Om te testen wat het beste werkt, keken de ondernemers eerst naar heel Nederland. Wat sprak bedrijven en studenten het meeste aan? En welke steden en branches hadden de meeste potentie? ‘Toen we dat eenmaal wisten konden we een gebied pakken, dat we zogezegd konden infiltreren met de lessen uit heel Nederland.’ Die ‘olievlekstrategie’ begon in Tilburg, waarna vanaf nu iedere paar maanden een nieuwe stad moet worden veroverd.

Ook qua branches koos GetJobsDone bewust voor een paar kansrijke gebieden, waardoor bijvoorbeeld de horeca minder aandacht krijgt. Het strikt afbakenen van de markt was niet makkelijk, zegt Hopman. ‘In het begin wil je dat helemaal niet. Maar uiteindelijk kom je erachter dat het helemaal geen “uitsluiten” is, en dat je je vooral focust op een bepaald gebied. En als dat goed werkt, dan heb je de rest niet eens echt nodig.’