Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meatable houdt eerste kweekvleesproeverij in Nederland

Meatable heeft woensdag de eerste kweekvleesproeverij in Nederland gehouden. Het is voor Krijn de Nood, ceo en medeoprichter van Meatable, een nieuwe stap richting het einddoel: massaproductie van kweekvlees.

kweekvlees supermarkt meatable
Foto: Getty Images

Meatable, de scaleup van Krijn de Nood en Daan Luining, serveerde woensdag in Leiden een panel met onder meer chef-kok Ron Blaauw en Constantijn van Oranje vlees uit het lab. Tot voor kort kon het kweekvlees van Meatable alleen geproefd worden in Singapore, waar ‘gecultiveerd’ vlees al een paar jaar verkocht mag worden. Nederland kwam vorig jaar met regels die het organiseren van proeverijen mogelijk maakt. Woensdag is daar de primeur.

Meatable wordt in 2018 opgericht. De eerste varkensworst wordt in 2020 getoond aan de wereld. En er komt meer aan: dumplings en gehakt bijvoorbeeld. De wereld is onder de indruk, vertelde De Nood vorig jaar aan MT/Sprout. Het huidige DSM-Firmenich stapt al snel in, evenals Amerikaanse investeerders. Ondertussen is er 86 miljoen euro aan kapitaal opgehaald.

Kweekvlees varkenshaas

De puur wetenschappelijke fase is Meatable ondertussen voorbij. ‘We zijn een echt voedingsbedrijf geworden. Al blijven we natuurlijk investeren in onderzoek, voor de next steps.’ Die volgende stappen zijn grotere stukken vlees, zoals steaks en varkenshaasjes. ‘Maar het duurt nog drie tot vijf jaar tot die op de markt zullen zijn.’

Lees ook: Meatable-oprichter: ‘Een kilo kweekvlees ligt straks voor 7 euro in het schap’

Een grote uitdaging voor kweekvlees zijn de kosten. Een stuk vlees uit lab op je bord is nu nog prijzig. De oplossing: het opschalen van de productie. Daar heeft De Nood ook hard aan gewerkt het afgelopen jaar. ‘We willen namelijk in 2025 in Singapore in de supermarkt liggen’, zei hij eerder.

De Nood stelt dat zijn kweekvlees op termijn qua prijs de competitie moet aankunnen met traditioneel vlees. ‘We weten dat we in de buurt kunnen komen van 7 euro per kilo.’

‘Onze businesscase wordt nog interessanter, wanneer er over vijf tot zeven jaar een soort van belasting komt op traditioneel vlees. Daar lopen in Scandinavië overigens nu al gesprekken over.’

Doelgroep kweekvlees

Blijft natuurlijk de vraag of de consument wel bereid is om kweekvlees te eten. De moeder van De Nood twijfelt. ‘Die weet nog niet of ze kweekvlees gaat eten.’ Jongeren twijfelen daar niet over, ziet hij.

‘Die jongere generatie is enorm gefocust op het klimaat, ethisch gedreven, ook vanwege het dierenleed. Het is bovendien een generatie die met technologie is opgegroeid. Sommige oudere consumenten daarentegen vinden dat vlees van een dier hoort te komen.’ De Nood heeft ook de tijd aan zijn kant, legt hij uit. ‘De vleesmarkt is zo groot, dat we de komende tien jaar nog niet op één procent marktaandeel zitten.’

Lees ook: Na kweekvlees komt er ook kweekchocolade