Michael Musandu (23) en Ugnius Rimsa (24) ontwerpen met AI levensechte virtuele mannequins in alle kleuren en maten waarmee fashion sites hun aanbod beter kunnen afstemmen op de klant. Dat is niet alleen goed voor de omzet, het aantal retouren gaat ook omlaag, wat goed is voor de kosten en het milieu. ‘Inclusivity means profitability,’ aldus Musandu, zelf afkomstig uit Zimbabwe maar afgestudeerd in Nederland, in zijn pitch.
Persoonlijke drive
‘Michael en Ugnius voorzien met hun slimme AI-platform in een hele duidelijke behoefte: een inclusievere presentatie van mode’, zegt juryvoorzitter Philip Bueters over de winnaars. ‘Voor klanten biedt Lalaland ook duidelijk meerwaarde, terwijl het de kans verkleint dat retouren worden vernietigd. Die meervoudige business case kan de ondernemers vleugels geven. Aan hun persoonlijke drive en hun talent om die over te brengen aan de wereld zal het niet liggen.’
De twee runners-up in de finale van de 25 onder de 25 maakten ook indruk op de jury, met daarin naast Bueters Ilonka Jankovich (Taptrove Ventures), Ohad Gilad (Keadyn, 42Workspace) en Koen Aarns, met Bluetick de winnaar van 2020.
Boombrush
Kim Hiemstra (24) en Elias van der Linden (25) bieden met Boombrush een abonnement op een elektrische tandenborstel, de borstels en al het poetsmateriaal dat erbij hoort. De eerste tonnen omzet zijn al gemaakt, mede dankzij hun optreden bij Dragons’ Den, waar het abonnement met zijn recurring revenues Michael Perridon en Pieter Schoen wist te verleiden. ‘Twee grote bedrijven hebben 95 procent van de markt in handen en liggen bij de Mediamarkt met borstels met allerlei features. Wij gaan voor less is more wat ons apparaat betreft en komen met een goede service’, zegt Hiemstra.
Orchest
Yannick Perrenet (24) pitchte namens Orchest, waarmee hij en zijn compagnon Rick Lamers (26) een open-source tool ontwikkelen waarmee ze het werk van datawetenschappers een stuk aangenamer willen maken, zodat die zich kunnen concentreren op de inhoud. Lamers en Perrenet hebben inmiddels funding geregeld in Silicon Valley. ‘Het is nu nog gratis voor individuele gebruikers, maar we willen naar een betaalde versie voor bedrijven. Die worden klant zodra hun mensen erom gaan vragen’, aldus Perrenet.
Publieksprijs
De publieksprijs ging dit jaar naar Getjobsdone, het platform voor studentenklussen van de neven Joost (23) en Darryl (25) Hopman en Jacky Fakkeldij (21). Zij wisten ruim een kwart van de ruim 5.000 stemmen, afkomstig van bezoekers van MT/Sprout, binnen te slepen. ‘Super dat we gewonnen hebben. Zodra we wisten dat we in de lijst stonden, zijn we ook vol erop gegaan, moet ik bekennen,’ zegt Joost Hopman lachend. Getjobsdone heeft in elk geval bewezen over een flinke achterban te beschikken, ondanks dat het pas sinds 2020 actief is.
De runners-up als publieksfavorieten waren ‘Airbnb voor werkplekken’ YourDesq (10 procent van de stemmen), Ziemi (fietsverlichting 2.0, ruim 7 procent), zorgrecruiter Eva Carrièrezorg en dating app Breeze (beide ruim 6 procent).