Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Nederlandse startups worden zelden unicorn (en dat komt door onze cultuur)

Ook al kent ons land een van de beste ecosystemen voor startups ter wereld, toch groeien Nederlandse startups zelden uit tot scaleup of unicorn. Dat heeft alles te maken met onze ondernemerscultuur.

Unicorn Getty
Je leest nu: Nederlandse startups worden zelden unicorn (en dat komt door onze cultuur)

Nederland heeft een van de beste ecosystemen voor startups ter wereld, maar dat levert nauwelijks unicorns op. Reden: onze ondernemerscultuur, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht en Techleap. De onderzoekers vergeleken de ondernemerscultuur in Nederland met die van tientallen andere landen.

Er heerst in ons land weinig vrees voor het laten falen van een nieuwe onderneming, wat het hoge aantal nieuwe startups in ons land verklaart. Nederlanders blijken het starten van een nieuw bedrijf echter hoger te waarderen dan het succesvol laten groeien van datzelfde bedrijf.

Daarom hebben Nederlanders minder vaak de ambitie om hun bedrijf laten laten groeien dan entrepreneurs in andere onderzochte landen, zoals Zwitserland, Israël, het VK en de VS. Dit noemen de onderzoekers ook wel de ‘Nederlandse ondernemerschapsparadox’.

Weinig vrouwen

Nederlanders blijken daarnaast vaker te ondernemen als ze jonger zijn. Zo zijn 18- tot 24-jarigen de grootste groep deelnemers aan Nederlandse startups. Zij hebben ook de meeste ambitie in hun werk. Ook geldt dat hoe hoger iemands opleiding is, hoe groter de kans dat diegene onderneemt. Mannen ondernemen tot slot veel vaker dan vrouwen.

Nederlandse vrouwen hebben gemiddeld genomen een lager ambitieniveau als het om ondernemen gaat, dan in de rest van de wereld. Wel zijn er de afgelopen 20 jaar meer vrouwen gaan ondernemen. In de vroege jaren ’00 waren er nog 50 procent minder vrouwelijke dan mannelijke ondernemers in ons land.  In 2019 ging dit om 33 procent minder vrouwen dan mannen.

Lees ook: Deze tien startups zijn de volgende Nederlandse unicorns 

Vrouwen vrezen sneller dat hun bedrijf zal mislukken en ze hebben minder vertrouwen in hun eigen vermogen om een bedrijf te starten dan mannen. Wat ook niet helpt, is dat de meeste tech-startups gedomineerd worden door mannen, net als het onderwijs rondom technologie en innovatie. Zodra vrouwen echter ervaring in de ondernemerswereld hebben opgedaan, neemt hun vertrouwen in het eigen handelen toe.

De onderzoekers vergeleken vrouwelijke met mannelijke serie-ondernemers en zagen de verschillen afnemen. Vrouwelijke serie-ondernemers, die dus eerder een bedrijf hebben opgericht, hebben een driemaal hoger zelfvertrouwen dan vrouwelijke starters.